پایش بیماری‌های ویروسی ماهیان سردآبی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۶۰ مزرعه فعال ماهیان سردآبی در کهگیلویه و بویراحمد در زمینه بیماری‌های ویروسی پایش می شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، سیده صفورا بزرگواری رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۶۰ مزرعه فعال ماهیان سردآبی در کهگیلویه و بویراحمد در زمینه بیماری‌های ویروسی پایش می شوند و طرح مراقبت بیماری‌های ویروسی وی.‌اچ.‌اس، آی.‌پی.‌ان و آی.‌اچ.‌ان IPN در ماهیان قزل آلای رنگین کمان در تمامی مراکز پرورش، تکثیر و پرورش و تکثیر استان انجام می شود.

بزرگواری افزود: در این طرح ملی، کارشناسان دامپزشکی با مراجعه به مزارع فعال سردآبی شهرستان ها، ضمن نمونه گیری از استخرها و تکمیل پرسشنامه های مربوطه، جزئیات عملیات پایش را در سامانه اطلاعات جغرافیایی سازمان دامپزشکی کشور ثبت می کنند.

او با بیان اینکه بیماری های ویروسی آبزیان عمدتا در فصول سرد سال و در ماهیان قزل آلا بروز می کند بیان کرد: اگر چه قابل انتقال به انسان نیست، اما باعث بروز تلفات سنگین و خسارات اقتصادی جبران ناپذیر در استخرهای پرورش آبزیان می شود.

او راه انتقال این بیماری به استخرهای آبزی پروری را از طریق ابزار و وسایل آلوده، آب و غذا و جابه جایی بین مزارع عنوان کرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی استان به آبزی پروران توصیه کرد: ضمن رعایت اصول و شرایط امنیت زیستی و توجه به دستورالعمل های سازمان دامپزشکی، از جابجایی ماهیان بدون اخذ مجوز حمل و گواهی بهداشتی قرنطینه ای ادارات دامپزشکی خودداری کنند و بچه ماهی، تخم چشم زده و غذای ماهیان پرورشی خود را تنها از مراکز مجاز سازمان دامپزشکی و شیلات تهیه کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.