کمین مرگ در جاده ابریشم

جاده مشهد - سرخس به دلیل وقوع حوادث رانندگی بسیار به جاده وحشت معروف شده و دو بانده کردن این جاده ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اگرچه سال‌ها از افتتاح پل مرزی سرخس در مرز ترکمنستان (شهریور سال ۷۲) و پس از آن افتتاح گمرک سرخس در اردیبهشت ۷۳ می‌گذرد و با ایجاد مراودات مرزی مردم سرخس انتظار جاده‌ای دوبانده درمسیر مشهد -سرخس را داشتند، اما متاسفانه بخش‌هایی از این طرح هنوز تمام نشده است و هر از چندگاهی حادثه تصادف جان چند نفر از هموطنان مان را در این جاده می‌گیرد. درآخرین حادثه این محور که به جاده وحشت معروف شده است دراواخر شهریورماه امسال درتصادف پژو ۴۰۵ با وانت هشت نفر کشته شدند. هرچند رعایت نکات ایمنی ازسوی رانندگان تاثیر بسزایی در کاهش سوانح رانندگی دارد، اما برخورداری از جاده دو بانده هم قطعا بی تاثیر در کاهش حوادث در این جاده ترانزیتی نیست.

گلایه مردم

شهروندان سرخسی با گلایه از تاخیردر دو بانده شدن این محور ترانزیتی می‌گویند سال هاست که شاهد روند پیشرفت لاک پشتی دو بانده شدن این جاده هستند و از این همه ترانزیت کالا و ساخت تاسیسات عظیم چیزی که عاید آن‌ها شده است گرد و خاک، دود کامیون‌ها و از دست دادن عزیزان شان بوده است.

معضل تردد خودرو‌های سنگین

مقدری یکی از شهروندان سرخسی می‌گوید: گرچه تا الان نقاط حادثه خیزجاده کاهش یافته است، ولی به لحاظ تردد کامیون‌های باری حامل محصولات کشاورزی، ترانزیتی به خصوص در گردنه مزدوران، چون باند کامیون رو وجود ندارد بیشتر اوقات مسیری طولانی را با سرعت زیر ۱۰ کیلومتر مواجه هستیم که باعث استهلاک وافزایش مصرف سوخت خودرو‌ها می‌شود و اگر جاده را دو بانده نکرده اند حداقل برای تردد خودرو‌های سنگین باید باند مخصوصی ایجاد می‌کردند تا خودروی سنگین از باند خودش و سواری از باند خودش حرکت کند.

این شهروند ادامه می‌دهد: با این همه درآمدی که دولت از نفت و گاز، گمرک و پایانه مرزی و منطقه ویژه یا سد دوستی و اراضی سرخس دارد هنوز مردم سرخس لایق جاده‌ای ایمن و در شأن نیستند. برخی از شهروندان از اعلام فرعی شدن جاده از مشهد تا سه راهی سنگ بست و تکمیل نشدن دوربرگردان روستا‌های قوش علیجان و قوش خزاعی و مزار شهدای سرخس گلایه کردند و خواستار تسریع در عملیات اجرایی دوبانده شدن آن شدند.

دوبانده شدن جاده سرخس به مشهد از مطالبات مردم است

محسن بخشی معاون عمرانی فرمانداری سرخس می‌گوید: با افتتاح پل مرزی بین دو کشور ایران و ترکمنستان قرار شده است عبور کامیون از مرز به هزار دستگاه برسد که استارت این کار در سال ۹۴ زده شد تا جاده دوبانده بشود و ۷۰ درصد وزارت راه و شهرسازی و ۳۰ درصد هزینه اجرای طرح را وزارت نفت تقبل کنند، اما این پروژه به سرانجام نرسید و این کار منوط به تخصیص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار شد.

بیشتر بخوانید


او ادامه می‌دهد: پیشنهاد ما این است که ۲۰ کیلومتر جاده قدیم مجدد زیر بار ترافیک بیاید، به لحاظ ایمنی در شورای ترافیک استان تصویب و این نقطه کور و حادثه خیز حذف شود و با خط کشی و نصب علایم و تابلو در مدت سه ماه بتوانیم این مسیر را زیربار ترافیک بیاوریم البته تلاش می‌کنیم با کمک استانداری و کمک‌های شورای مسئولیت‌های اجتماعی و کار مشارکتی این کار را بکنیم. ما توانستیم با این روش در مدت ۴۵ روز کاری ترانشه برداری بخشی از گردنه مزداوند به سمت سرخس را انجام دهیم که ارزش این کار دو میلیارد تومان بوده است، ولی بودجه‌ای هم نداشته است.

تمام محور سرخس به مشهدباید تبدیل به راه اصلی شود

محمد پارسا معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم می‌گوید: تا تمام محور سرخس به مشهد تبدیل به راه اصلی نشود امکان تبدیل این محور به دوبانده از سوی وزارتخانه منتفی است.
 
جزئیات پیشرفت ۵ قطعه جاده سرخس

حسین نازدار مدیر و مجری طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در خراسان رضوی می‌گوید: اقدامات انجام شده در محور ۱۷۳ کیلومتری سرخس در قالب ۵ قطعه است که قطعه اول از سمت مشهد را اداره کل راه و شهر سازی انجام داده است. قطعه دوم این محور به طول ۴۰ کیلومتر سال‌های قبل تمام شده و قطعه سوم با حدود ۳۱ و نیم کیلومتر و قطعه ۵ هم به طول ۳۲ کیلومتر به اتمام رسیده است و این وسط سه قرارداد وجود دارد که قطعات چهار الف حدود ۱۰ کیلومتر، چهار ب ۲۶ و نیم کیلومتر و قطعه تکمیلی که شامل تونل مزداوند و پل چکودر است، حدود ۷ و نیم کیلومتر است.

بازهم مشکل کمبود بودجه

او ادامه می‌دهد: این قطعات آخرین بخش محور مشهد- سرخس است که از گردنه مزداوند و رشته کوه‌های مزدوران عبور می‌کند و اتمام آن نیاز به تزریق بودجه متناسب دارد. متاسفانه الان در حال کار کردن با بودجه‌هایی هستیم که جواب گو نیست وبودجه آن جزو بودجه سفر‌های ریاست جمهوری در سال‌های قبل است و رقمی که گذاشته اند نصف اش تحقق یافته و بقیه اش مانده است که حدود ۷۰- ۸۰ میلیارد تومان گذاشته بودند و نزدیک ۴۰ میلیارد آن در سال قبل تزریق شد و علت این که در ترانشه برداری و کوه برداری موفق بودیم همین بود، اما با افزایش قیمت‌ها و تورم، بودجه خیلی بیشتری برای اتمام کار می‌خواهیم. برای تکمیل پروژه دو بانده شدن محور مشهد- سرخس بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

پای حرف‌های پلیس راه

سرهنگ هادی امیدوار رئیس پلیس راه نیروی انتظامی خراسان رضوی می‌گوید: محور سرخس ازپلیس راه مشهد تا سه راهی سنگ بست محور فرعی و سرعت مجاز ۷۰ کیلومتر است و از تقاطع سنگ بست به سمت مشهد دو بانده شدنش به لحاظ حجم ترافیک بالا، نوع کاربری، خط مسیر زیاد، اختلاف وسایل نقلیه زیاد ترافیکی، کاربران ترافیکی نامتقارن باهم و وسایل نقلیه سنگین، دوچرخه، موتور سیکلت و کاربری حاشیه، همه این‌ها توجیه می‌کند که از تقاطع سنگ بست به سمت مشهد دو بانده بشود که الان دارد انجام می‌شود.

او ادامه می‌دهد: آمار تصادفاتی که در محور مشهد- سرخس رخ می‌دهد بر گرفته از تخلفاتی است که مردم می‌توانند انجام ندهند و انجام می‌دهند مانند سبقت غیر مجاز و انحراف به چپ و در این محور اگر امکانات فراهم باشد که دو بانده بشود مطلوب ماست، ولی امکانات نیست. وضعیت فعلی از تقاطع سنگ بست تا سرخس به لحاظ ترافیکی مشکلی ندارد مگر تخلفات معدود رانندگانی که امنیت دیگران را به خطر می‌اندازند.


لزوم پیگیری مسئولان برای دوبانده شدن محور ترانزیتی مشهد- سرخس

با توجه به اهمیت اقتصادی و ترانزیتی منطقه ویژه سرخس و احتمالا تبدیل شدن به منطقه آزاد و از سوی دیگر بالا رفتن ایمنی مسافران این مسیر می‌طلبد که مسئولان شهرستان و نماینده محترم پیگیری ویژه برای تامین اعتبار دو بانده شدن این محور استراتژیک انجام دهند تا در آینده نزدیک شاهد اخبار ناگوار تصادف وسایل نقلیه در این مسیر پرترافیک نباشیم.

انتهای پیام/ م.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.