مرحله دوم حمایت از پیام رسان‌ های داخلی آغاز شد

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی از آغاز مرحله دوم حمایت از پیام رسان‌های داخلی خبر داد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر خوراکیان با اشاره به تصوب سند ساماندهی پیام رسان‌ها در کشور گفت: پس از تصویب این سند استقبال بسیار خوبی از سوی مردم نسبت به پیام رسان‌های داخلی صورت گرفته، اما در ادامه مشکلات فنی و نواقصی در ارایه خدمات و سرویس دهی‌ها به وجود آمد که البته این تجربه پس از سکون و افت مختصری مسیری برای رشد جدی پیام رسان‌های داخلی در زمینه‌های مختلف و مجددا رشد اقبال نسبت به پیام رسان‌های داخلی فراهم کرد.

وی افزود: برای حمایت از پیام رسان‌های داخلی در مرحله اول براساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی کشور یکسری اقدامات صورت گرفت و در حال حاضر در مرحله دوم حمایت‌ها برای تقویت و ارتقای آن‌ها هستیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در تشریح مرحله دوم حمایت‌ها از پیام رسان‌های داخلی اعلام کرد: اتصال پیام رسان‌های داخلی به اپراتورها، کسب سهمی از درآمد ترافیک، اختصاص مرکز داده رایگان، تسهیل در اعطای مجوز، ارایه خدمات دولت الکترونیک، ایجاد شرایط مناسب تبلیغ در رسانه ها، رفع مشکلات قضایی و حقوقی و در نهایت همکاری در تمدید بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی از جمله حمایت‌های کشور در مرحله دوم این طرح است.

ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری در پیام رسان‌های داخلی

وی تاکید کرد: ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری حمایت بزرگی بود که با همکاری اپراتور‌ها برای اتصال آن‌ها به پیام رسان‌ها صورت گرفت. همچنین طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی اپراتور‌ها به میزان ترافیکی که پیام رسان‌ها بتوانند ایجاد کنند سهمی از درآمد آن را پرداخت خواهند کرد که این مهم باعث ایجاد رقابت در جذب مخاطب و تامین نیاز‌ها و سرویس‌های مورد نیاز مردم در پیام رسان‌های داخلی و در نهایت ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان عزیز خواهد شد.

وی با بیان این که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای ایجاد زیرساخت برای خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات مرکز داده شهید سلیمانی را ایجاد و به صورت رایگان در اختیار پیام رسان‌های داخلی قرار خواهد داد، گفت: با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین سامانه‌ای ایجاد شد تا پیام رسان‌های داخلی بتوانند با مراجعه به آن و بارگذاری اطلاعات مورد نیاز نسبت به دریافت مجوز در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کنندکه این مجوز در ادامه برای دریافت تسهیلات، امکانات و تعاملات مورد نیاز است.

عرضه خدمات دولت الکترونیک بر روی پیام رسان‌های داخلی

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی درخصوص ارایه خدمات دولت الکترونیک بر روی پیام رسان‌های داخلی برای افزایش کارآیی آن‌ها و تسهیل در تامین نیاز‌های مردم اظهار داشت: با توجه به این که برای ارایه این خدمات نیاز به همکاری سازمان‌های بسیاری است، علی رغم محدودیت‌های فعلی کشور در مبارزه با کرونا، پیگیری‌های لازم صورت گرفته و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه به زودی خواهیم بود.

خوراکیان افزود: برای رفع مشکلات قضایی پیام رسان‌ها نیز کارگروهی با مشارکت قوه قضائیه و دادستانی تشکیل شده و مسائل پیام رسان‌ها به خصوص در حوزه تفکیک مسئولیت‌های کاربر با صاحب سرویس در حال پیگیری است.

حمایت همه جانبه کشور برای معرفی و تبلیغ پیام رسان‌های داخلی

وی با اشاره به این که برای تبلیغ و معرفی پیام رسان‌های داخلی از صدا و سیما درخواست کردیم تا با رفع تداخل قوانین داخلی این سازمان برای معرفی آن‌ها به مردم شرایط ویژه‌ای اختصاص یابد، گفت: آنچه که مسلم است شناسایی پیام رسان‌های داخلی به مردم نیاز به حمایت همه جانبه دارد بنابراین مسئولان و دستگاه‌های اجرایی حتما در اطلاع رسانی‌ها و برنامه‌هایی که دارند پیام رسان‌های داخلی را مقدم بدارند و اگر مجبورند برای مخاطبان خارجی در پیام رسان‌های خارجی اطلاع رسانی کنند این امکان را فراهم کنند تا این محتوا به استناد مطلبی که در پیام رسان داخلی منتشر شده بازنشر شود. همچنین از فعالان فضای مجازی و چهره‌های شناخته شده می‌خواهیم برای حفظ منافع عمومی و ضمانت فعالیت مردم در فضای مجازی در پیام رسان‌های داخلی پررنگ‌تر ظاهر شوند.

خوراکیان افزود: مشکلات، دعاوی و رسیدگی به حقوق افراد در پیام رسان‌های خارجی به خصوص در حوزه‌های مسائل مالی و اجتماعی قابل رسیدگی نیست و بنابراین کسب وکار‌ها در پیام رسان داخلی امنیت بیشتری خواهند داشت.

وی با تاکید بر این که پیام رسان‌های داخلی باید برای ارتقا و تقویت خود تلاش کنند و سرویس‌های بهتری ارایه دهند چرا که حمایت‌ها در کنار تلاش‌های این پیام رسان‌ها نتیجه مطلوب را خواهد داشت بنابراین صرفا به دنبال حمایت نباشند، تصریح کرد: از پیام رسان‌های خارجی دعوت می‌شود در ایران دفتر مرکزی ایجاد کرده و امکان تعامل و ارتباطات را ایجاد کنند چرا که ما موافق فعالیت سرویس‌های خارجی با اولویت حمایت از سرویس‌های داخلی در کشور هستیم، اما این به میزان تعامل و همکاری سرویس‌های خارجی براساس اصول بین المللی بستگی دارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار