تب بالای کرونا در کرمان/ مردم اقدامات بهداشتی را جدی تر بگیرند

متخصص پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بالا رفتن آمار فوتی های کرونا در کرمان از مردم خواست در اقدامات پیشگیری از کرونا جدی تر عمل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، نوذر نخعی، متخصص پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان دیشب در گفت و گوی ویژه خبری سیمای مرکز کرمان گفت: متاسفانه امروز شاهد افزایش مرگ و میر افراد مبتلا به کرونا در استان کرمان بوده ایم.

او افزود: آمار امروز را باید دو برابر در نظر بگیریم؛ چرا که علاوه بر مرگ مبتلایان قطعی، شاهد مرگ مبتلایان مشکوک به بیماری کرونا هستیم؛ بنابراین می توان گفت:  امروز ۴۰ تا ۵۰ نفر در استان کرمان فوت کرده اند.

نخعی بیان کرد: کرونا مسری‌تر شده و احتمال سرایت ویروس در پیک سوم بیشتر شده است و برگزاری مراسم عروسی، ختم، تولد، مهمانی‌ها و شرکت در این مراسم ضرورتی ندارد.

او گفت: پیش از این علائم بیماری کرونا محدود به لرز، سرفه، تب و گلو درد بوده است؛ اما اکنون علائم این بیماری طیف گسترده‌ای دارد و شامل: علائم گوارشی، درد مفاصل، کمر درد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، قرمزی چشم و عوارض پوستی است.

 متخصص پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در صورتی که علائمی مانند آب ریزش بینی و گلو درد دارید، مبنا را بر سرماخوردگی ساده نگذارید؛ بلکه با توجه به شرایط موجود بنا را بر ابتلا به کرونا قرار دهید و به مدت دو هفته در خانه بمانید.

او با اشاره به بحرانی بودن وضعیت شهرستان‌های زرند، سیرجان، رفسنجان، بافت، کرمان و بردسیر گفت: با توجه به وضعیت شهر‌های ذکرشده، سایر شهرستان‌های نیمه شمالی استان نیز دارای شرایط خوبی نیستند.

نخعی افزود: وضعیت شهرستان‌های جنوب و شرق استان کرمان هنوز بحرانی نشده؛ اما در صورت رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی، آن‌ها هم دچار مشکلات می‌شوند.

او تصریح کرد: براساس مصوبه استانداری کرمان، صنوف شش شهرستان سیرجان، رفسنجان، بافت، بردسیر، زرند و کرمان به جز صنوف مشاغل ردیف اول از پنج شنبه هشتم آبان ماه به مدت دو هفته تعطیل است.

متخصص پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: صنوف گروه یک که نباید تعطیل شوند، شامل، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مایحتاج مردم، سوپرمارکت‌ها، میوه و سبزی فروشی ها، مراکز فروش محصولات پروتئینی نظیر قصابی ها، مرغ فروشی‌ها و ماهی فروشی ها، میادین میوه و تره بار، لبنیات فروشی، نانوایی‌ها، مراکز تهیه غذا‌های آماده بیرون بر، جایگاه‌های سوخت، تعمیر و تاسیسات فنی خودرو و منازل، مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی پخش دارو و مواد غذایی، مراکز تامین آمبولانس  و داروخانه ها هستند.

او با بیان اینکه ویروس کرونا می‌تواند در هوا معلق باشد، افزود: به عنوان مثال؛ اگر فرد مبتلا به کرونا در یک اتوبوس در بسته باشد، ویروس کرونا تا نیم ساعت در فضای اتوبوس معلق است.

نخعی بیان کرد: تاکید می‌کنم حتما مردم از ماسک استفاده کنند، شست و شوی دست و رعایت فاصله گذاری تا دو متر نیز ضروری است.

او تصریح کرد: در صورتی که مردم دستور العمل‌ها را رعایت نکنند، پیش بینی می‌شود، تعداد مبتلایان و موارد مرگ به کرونا در آذر و دی ماه بسیار بیشتر از این شود.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار