به مناسبت هفته وحدت در مشهد برگزار شد؛

نشست نقش عرفان در گسترش اسلام

همزمان با هفته وحدت به همت کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نشست بررسی نقش عرفان در اسلام با حضور مجید تقوی بهبهانی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مجید تقوی بهبهانی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد مقدس گفت: موضوع اصلی عرفان، خودشناسی و خدا شناسی است و در این مسیر به سوال همیشگی انسان که از کجا آمده ام و آمدنم بهر چه بود جواب داده می‌شود.

او افزود: خلقت خداوند بنا بر نص صریح قرآن بیهوده و عبث نبوده است و عبادت و بندگی مسیری است که انسان را به هدف غایی خود یعنی برگشت به ذات مقدس الهی کمک می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: خداوند حکیم است و حکیم به این معناست که هیچ کاری را بدون معنا و بی هدف انجام نمی‌دهد و هدف از خلقت انسان و حضور او در روی زمین نیز طی مدارج و کسب کمالاتی است که او را شایسته برگشت به جایگاه اصلی خود کند.

بیشتر بخوانید


تقوی بهبهانی در خصوص تاریخ عرفان و وجه تمایز آن با تصوف بیان کرد: بعد از پیشرفت اسلام و جهانی شدن آن و مبادلاتی فکری با دیگر سرزمین‌ها و تفکرات، بعضی مناسک در بین اهل دین و مذهب به وجود آمد که در مجموع پسندیده اهل دل نبود و این مناسک به تصوف شهره شد.

او تصریح کرد: عرفان اندیشه‌های ناب شیعی و اسلام برگرفته از آیات قرآن و حدیث و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است که کاملا از تصوف و مناسک آن مجزا است.

نویسنده کتاب شادکامی از نگاه مولانا تاکید کرد: پایه عرفان شریعت است و در واقع عرفان با التزام به عبادات و واجبات و نوافل حقیقت را از راه دل ادراک می‌کند.

تقوی اظهار کرد:عرفان در ابتدا و پس از رواج تجمل گرایی و کاخ نشینی بعضی از مسلمانان با عرفان زاهدانه صحابه‌ای مانند سلمان فارسی، ابوذر غفاری شکل گرفت و در ادامه در طول قرن‌ها با ورود عشق به خداوند، عرفان عاشقانه در وجود کسانی مانند بایزید بسطامی، ابوسعید ابوالخیر و مولانا متجلی شد و در زمان اخیر نیز با وجود کسانی مانند آقا سید علی قاضی و علامه طباطبایی ادامه یافته است.

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.