کنعانی مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پدرخوانده‌ها مناصب دولت را تعیین می‌کنند

فعال اصولگرا درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و مناصب دولتی توضیحاتی ارائه کرد.

پدرخوانده‌ها مناصبات دولت را تعیین می‌کنندحسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه بهتر است نامزدهای ریاست جمهوری در ابتدا کابینه مد نظر خود را به مردم معرفی کنند،گفت: این پیشنهاد از سمت خود من مطرح شده و من بارها در مصاحبه‌های مختلف تاکید کردم که کشور باید از شخص محوری خارج شود.

او ادامه داد: ما در ابتدا باید ببینیم که چه کسی قرا است دولت و کابینه را تشکیل دهد و آیا این کارآمدی را دارد یا خیر؛ زیرا رئیس جمهور نباید صرفا با صحبت‌های پوپولیستی و شعارگونه از مردم رای گرفته و یک دولت ناکارآمد را تشکیل دهد.

کنعانی مقدم افزود: معتقدم افرادی که قصد ریاست جمهوری دارند می‌توانند برای پست‌های کلیدی نظیر وزارتخانه چند گزینه را معرفی کنند تا مردم بدانند چه افرادی در آینده قرار است سکان این کشتی طوفان زده را در دست بگیرند؛ از همین رو بهتر است افرادی که قصد ریاست جمهوری دارند گزینه‌های مد نظر خود را برای وزارتخانه‌ها معرفی کنند.


بیشتر بخوانید


دبیرکل حزب سبز در پاسخ به این سوال که آیا این باعث وامدار شدن آن نامزد به افراد نخواهد شد؟ گفت: نه, چون ما قرار است به تیم رای دهیم نه به افراد زیرا ما اگر به شخص رای دهیم ممکن است او یک تیمی را معرفی کند که صد در صد با شعارهایش متفاوت باشد؛ کمااینکه طبیعتا هر دولتی که بر سرکار بیاید برخی از افراد را به عنوان مشاوران خود انتخاب خواهد کرد و چون آنها معمولا قادر به اخذ رای اعتماد از مجلس نیستند در سایه قرار می‌گیرند؛ بنابراین نامزد ریاست جمهوری باید از همان ابتدا افرادی را معرفی کند که مردم آنها را شناخته و در مواقع حساس هم پاسخگوی اقدامات دولت باشند و این به معنای وامدار شدن نخواهد بود.

فعال اصولگرا تصریح کرد: البته الزامی هم وجود ندارد که مجلس به این افراد رای اعتماد دهد اما این اقدام دست کم باعث می‌شود که مردم درباره این افرادی که قرار است در جایگاه وزیر قرار بگیرند بیشتر تحقیق کرده و نامزد مورد نظر و برنامه‌هایش را هم بهتر ارزیابی کنند.

او خاطر نشان کرد: علاوه بر این, چنین اتفاقی باعث می‌شود تا افرادی که در سایه دولت‌ها را مدیریت می‌کنند خود را آشکار کنند؛ چرا که متاسفانه معمولا افرادی که خود مورد اقبال مردم قرار نمی‌گیرند بیشترین اِعمال قدرت را دارند، از همین رو ما معتقدیم که این اتفاق باعث می‌شود تا مردم بدانند رئیس جمهورشان با چه تیمی قرار است کار کند و آیا این تیم کارآمد خواهد بود یا خیر؟

کنعانی مقدم با اشاره به تعریف واژه دولت در سایه هم گفت این واژه در قاموس احزاب و گروه‌ها به این معناست که وقتی جناحی در انتخابات پیروز نمی‌شود دولت در سایه تشکیل می‌دهد و سعی می‌کند از این طریق به دولتی که وجود دارد مشورت دهد؛ اما صحبت اصلی ما این است که معمولا وقتی یک نفر رئیس جمهور می‌شود برخی پدر خوانده ها وجود دارند که او را مدیریت می‌کنند؛ امری که البته ما آن را قبول نداریم زیرا معتقدیم هر کس در دولت حضور دارد باید خودش را نشان دهد.

دبیرکل حزب سبز  با تشریح واژه پدر خوانده‌های دولت افزود: اینها چون خودشان رای نمی‌آورند سعی می‌کنند در سایه نشسته و افرادی را که در سایه هستند مدیریت کنند و عمدتا این‌ها مناصب دولت را تعیین می‌کنند؛ از همین رو نیز ما در تلاش برای شفافیت بیشتر درون دولت‌ها هستیم, چرا که در این صورت مردم می‌دانند چه افرادی کشور را اداره می‌کنند و برخی نمی‌توانند بدون پاسخگویی در سایه نشسته و برای امور مختلف تصمیم بگیرند؛ زیرا این امری خطرناک است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار