مقایسه خودرو؛

مقایسه چری آریزو 5 توربو با بسترن b30+ مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو آریزو 5 توربو و بسترن b30 در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسه‌های خودرویی پر مخاطب بازار، چری آریزو 5  با بسترن b30 است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان به‌شمار می‌آمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل‌های گوناگون در سگمنت‌های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحی‌های متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامتر‌هایی است که ممکن است علاقه‌مندان را دچار تردید کند.

معرفی چری آریزو 5 توربو

مقایسه چری آریزو 5 توربو و بسترن b30

چری آریزو 5‌ توربو، محصول شرکت خودرو‌سازی چری است که از سال 2003 در چین فعالیت خود را آغاز کرده است. روند موفقیت‌های چری در چین با صادرات خودرو به کشور‌های دیگر آغاز شد و حتی زمینه‌ساز همکاری با شرکت‌های بزرگی چون لندروور و جگوار را نیز فراهم کرد. این شرکت در نمایشگاه گوانگژو در سال 2015، از چری آریزو 5‌ توربو به‌عنوان مدل میانی آریزو3 و آریزو7 رونمایی کرد و از سال2016 نیز تولید این خودرو را آغاز کرد.

همانند دیگر محصولات شرکت چری، چری آریزو 5 نیز توسط مدیران خودرو، به‌عنوان شریک تجاری این شرکت چینی در ایران، به بازار داخلی راه پیدا کرد. با ما همراه باشید تا با بررسی و مقایسه چری آریزو 5‌ توربو و بسترن b30 از تمامی جهات، ببینیم در‌نهایت ارزش خرید کدام‌ بالاتر است.

معرفی بسترن b30

مقایسه چری آریزو 5 توربو و بسترن b30

بسترن b30، محصول شرکت خودروسازی گروه بهمن است. این خودرو یکی از مهم‌ترین محصولات کمپانی فاو است که طراحی ظاهری آن، مانند برادر بزرگ‌تر یعنی بسترن B50F، بر‌عهده موسسه ایتال بوده است.

طبق رویه عادی شرکت‌های چینی مبنی بر تولید محصولات جدید بر پلتفرم محصولات قدیمی شرکت‌های دیگر، بسترن b30 نیز روی پلتفرم  PQ4 فولکس واگن ساخته شده است. این خودرو در ایران تنها با یک مدل پیشرانه تنفس طبیعی و در یک تیپ، مونتاژ و عرضه شده است.

مقایسه چری آریزو 5 توربو با بسترن b30 از لحاظ ظاهری

مقایسه چری آریزو 5 توربو و بسترن b30

طراحی چری آریزو 5‌ توربو به‌تبعیت از دیگر محصولات هم‌خانواده‌اش، بر اساس زبان طراحی جدید این شرکت انجام گرفته است. زبانی جذاب و پویا که بر‌‌پایه حرکات آب طراحی شده است. در همان نگاه اول به چری آریزو 5‌ توربو، متوجه طراحی آیرودینامیک و خاص آن خواهید شد. چراغ‌هایی بزرگ و کشیده با گرافیکی جذاب و مجهز به دی‌لایت در امتداد جلو‌پنجره چند‌ضلعی در بخش جلویی خودرو، به‌طرز هنرمندانه‌ای طراحی شده است. تکمیل‌کننده این زیبایی، نوار کرومی باریکی است که از آرم چری در میانه جلو‌‌پنجره به سمت طرفین کشیده شده است.

اگرچه در قسمت جلو شاهد خطوط عضلانی و حجیمی نیستیم، اما همان خطوط اندک کاپوت برای خروج از سادگی زیاد کافی بوده است و باید اقرار کرد که چری آریزو 5‌ توربو در عین سادگی، بسیار زیباست. نمای جانبی با خطوطی حجیم، به‌زیبایی تصویری از خودرویی اسپرت و مدرن‌ را پیش چشم بیننده قرار داده است. قسمت عقبی خودرو نیز طراحی ساده اما هماهنگی با قسمت جلویی دارد و چراغ‌هایی به‌سبک هیوندای النترا، زینت‌بخش قسمت پشتی چری آریزو 5‌ توربو شده است.

مقایسه چری آریزو 5 توربو و بسترن b30

در بخش مقایسه چری آریزو 5 توربو و بسترن b30 از لحاظ نمای بیرونی، باید گفت که دو خودرو از لحاظ ظاهری نمره قابل قبولی می‌گیرند. بسترن b30 با طراحی جسورانه و خشن، شکل و شمایل خودرویی اسپرت و جذاب را دارد. روی بدنه بسترن b30 نیز خطوط حجیم زیادی دیده نمی‌شود و دو خط کشیده شده درامتداد درب‌ها، نمای کناری خودرو را از سادگی خارج کرده است؛ اما طراحی قسمت عقب خودرو زیادی ساده است و المان جذاب و چشم‌گیری برای ارائه ندارد.  

در‌نهایت، علی‌رغم رقابت تقریباً شانه‌به‌شانه در بخش مقایسه چری آریزو 5 توربو و بسترن b30 از نظر طراحی، برنده این بخش چری آریزو 5‌ توربو است.

مقایسه چری آریزو 5 توربو با بسترن b30 در بخش طراحی داخلی

کابین چری آریزو 5‌ توربو

کابین چری آریزو 5 ‌توربو، در هماهنگی کامل با نمای بیرونی طراحی شده است و انتظار خریدار از دیدن کابینی مدرن و به‌روز را بر‌آورده می‌‌کند. چری در طراحی کابین آریزو 5‌ توربو، از متریال خوبی استفاده کرده است و طراحی کنسول، تقریباً بی‌نقص صورت گرفته است. غربیلک فرمان خو‌ش‌دست است و صفحه نمایش 7اینچی لمسی و کنسول مابین دو صندلی جلو، جلوه زیبایی به کابین این سدان چینی بخشیده است.

کابین بسترن b30

در بخش مقایسه چری آریزو 5‌ توربو و بسترن b30 از نظر طراحی کابین، شاهد جدال تقریباً نابرابری هستیم. بعد از بازکردن درب بسترن b30، احساس می‌کنیم وارد خودرویی ژاپنی متعلق به دهه 90 شده‌ایم. کنسول و چراغ‌های پشت آمپر کاملاً کلاسیک طراحی شده‌اند و خطوط داشبورد یا حتی غربیلک فرمان، نشانی از یک خودرو مدرن و اسپرت ندارد. در‌کل، طراحی کابین بسترن b30 بسیار نا‌امید‌کننده است.

مقایسه چری آریزو 5 توربو با  بسترن b30 از لحاظ فنی

چری آریزو 5 توربو

چری آریزو 5 ‌توربو، قدرت خود را مدیون پیشرانه توربو شارژ 4‌سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که قدرتی برابر با 147 اسب ‌بخار و گشتاور 210 نیوتن‌متر تولید می‌کند. نیروی حاصل از این پیشرانه از طریق گیربکس CVT هفت‌سرعته به چرخ‌های خودرو منتقل می‌شود.

در‌مقابل، بسترن b30 هم در قلب خود یک پیشرانه 4‌سیلندر خطی 1.5 لیتری دارد که قدرتی برابر با 107 اسب بخار و 155 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس 6‌سرعته اتومات بسترن b30 ساخت شرکت ژاپنی آیسین است. نقطه‌ضعف کارکرد این گیربکس، کوپل‌نشدن با پیشرانه در شرایط تحت فشار است که به‌عنوان یکی از نکات منفی در کارنامه فنی بسترن b30 ثبت شده است.

 

در جدول زیر می‌توانید مقایسه چری آریزو 5‌ توربو و بسترن b30 را از لحاظ فنی مشاهده کنید:

مدل خودرو

چری آریزو 5TE ‏ اتوماتیک اکسلنت توربو

بسترن B30 ‏اتوماتیک /  1396

پیشرانه

4‌سیلندر توربوشارژ

4 سیلندر

حجم موتور

1.5 لیتر

1.6 لیتر

حداکثر قدرت

147 اسب ‌بخار

107 اسب ‌بخار

حداکثر گشتاور

210 نیوتن‌متر

155 نیوتن‌متر

گیربکس

CVT با 7 دنده

6  دنده اتومات با حالت اسپرت

مصرف سوخت (ترکیبی)

6.9 لیتر در صد کیلومتر

6.7  لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفر تا صد

9.8 ثانیه

12.6 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر در ساعت

170 کیلومتر در ساعت

مقایسه آپشن‌ها و امکانات رفاهی چری آریزو 5‌ توربو با  بسترن b30

بسترن b30

چری آریزو 5‌ توربو دارای دو تیپ اکسلنت و لاکچری است. امکانات این دو خودرو، در هر دو تیپ متفاوت است و ما در مقایسه این خودرو با بسترن b30، تیپ اکسلنت توربو چری آریزو را بررسی کرده‌ایم. لیست امکانات و آپشن‌های این خودرو در جدول زیر قابل دسترسی است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی بسترن b30 نیز مانند دیگر همتایان چینی‌اش، قابل ملاحظه و راضی‌کننده است و امکاناتی چون کروز‌کنترل، سانروف، دوربین و سنسور پارک و نویگیشن میان آن‌ها دیده می‌شود.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه چری آریزو 5 توربو و بسترن b30 از لحاظ تجهیزات و آپشن‌های رفاهی را مشاهده کنید:

تجهیزات

چری آریزو 5TE ‏ اتوماتیک اکسلنت توربو

بسترن B30 ‏اتوماتیک /  1396

چراغ

دی‌لایت/ چراغ مه‌شکن عقب/ چراغ بدرقه

دی‌لایت/ اتولایت/ مه‌شکن جلو/ مه‌شکن عقب

سیستم‌های مولتی‌مدیا

اسپیکرهای جلو و عقب/  دوربین عقب/ نمایش‌گر صفحه کیلومتر/ نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان

4 اسپیکر/ هندزفری/ نویگیشن/ نمایش‌گر صفحه کیلومتر/ نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان

صفحه نمایش

7‌اینچی لمسی

7‌اینچی لمسی

آینه

آینه جانبی با تنظیم برقی

آینه جانبی با گرم‌کن

تهویه مطبوع

اتومات

دیجیتال

صندلی

صندلی‌ راننده 6‌حالته دستی/ صندلی سرنشین جلو 4‌حالته دستی/ ایزوفیکس صندلی/ صندلی عقب تاشو یک‌تکه

صندلی‌ راننده تنظیم دستی/ صندلی عقب تاشو/ روکش چرم و پارچه مشکی یا کرم/ ایزوفیکس صندلی

سیستم‌های هشدار‌دهنده

سنسور عقب/ سنسور فشار باد تایر

سنسور عقب

سایر امکانات 

سانروف/ سیستم روشن‌شدن بدون کلید/ کروز‌کنترل

کروز‌کنترل/ سانروف

مقایسه چری آریزو 5‌ توربو با  بسترن b30 از لحاظ تجهیزات ایمنی

چری آریزو 5

بدنه چری آریزو 5 توربو از فولاد ساخته شده است و ورق‌های ضدضربه به‌کار‌رفته در داخل درب‌ها و ستون‌ها، استقامت خوبی را هنگام تصادفات و ضربات وارد شده به خودرو از خود نشان می‌دهد. از طرف دیگر، چری آریزو 5‌ توربو گواهی ۵ ستاره ایمنی را از موسسه  C-NCAP نیز دارد که خیال خریداران را در بخش امنیت راحت کرده است.

بسترن b30 هم نشان 5 ستاره ایمنی را از موسسه چینی  C-NCAPدارد و با مجموعه کاملی از ترمزهای ABS +EBDو BA به‌همراه سیستم کنترل کششی TCS، از سرنشینان خود محافظت می‌کند.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه آریزو 5‌ توربو و بسترن b30 را از لحاظ ایمنی مشاهده کنید:

تجهیزات

چری آریزو 5TE ‏ اتوماتیک اکسلنت توربو

بسترن B30 ‏اتوماتیک / 1396

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

قفل مرکزی همراه با ریموت/ سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی/ ورود و استارت بدون کلید

کمربند ایمنی پیش‌کشنده

کیسه‌هوا

6 عدد کیسه ‌هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای)

2 عدد کیسه ‌هوا (راننده، سرنشین جلو)

سیستم ترمز

ترمز جلو و عقب دیسکی/ سیستم ترمز کمکیEBA /سیستم کنترل پایداری  ESP/ سیستم ضد لغزشTCS /  ترمز ضد قفل ABS +EBD

ترمز ضدقفل/ ترمز کمکی/ کمکیEBA /سیستم کنترل پایداریESP / سیستم ضد لغزش

مقایسه چری آریزو 5 توربو با  بسترن b30 از لحاظ تجربه رانندگی

بسترن b30

برای مقایسه چری آریزو 5 توربو و بسترن b30 از نظر نرمی سواری، باید بدانید که اولین نکته‌ای که در مورد سواری چری آریزو 5 توربو متوجه خواهید شد، طراحی ارگونومیک و وضعیت مطلوب صندلی‌های آن است. با فشار دکمه استارت، چری آریزو 5 توربو با صدای بسیار کمی روشن می‌شود. مهندسی دقیق عایق صدا در چری آریزو 5 توربو و استفاده از پوشش پنبه‌ای، مانع از نفوذ لرزش و صداهای ناهنجار به داخل کابین این خودرو شده است.

در مورد معایب چری آریزو 5، باید به عملکرد نه‌چندان خوب ترمز‌ها و گیربکس آن اشاره کرد که کندی هر دو مورد بسیار آزار‌دهنده است.  

در زمینه لذت و دینامیک رانندگی بسترن b30 نیز باید به‌ این موضوع اشاره کرد که به‌علت سیستم تعلیق ساده و نسبتاً قدیمی این خودرو، نباید انتظار سواری خوب و نرمی از آن داشته باشید. سیستم تعلیق نیمه‌مستقل عقب خودرو هنگام عبور از روی دست‌انداز‌‌ها، به‌خوبی ضربات را جذب نمی‌کند و سر‌و‌صدای این ضربات نیز به‌راحتی در داخل کابین شنیده می‌شود. همچنین یکی دیگر از مشکلات بسترن b30، همان‌طور که در بخش فنی به آن اشاره کردیم، گیربکس خودرو است که تعویض دنده‌ها در آن به‌کندی صورت می‌گیرد.

جمع بندی مقایسه چری آریزو 5 توربو و بسترن b30

چری آریزو 5

به بخش نهایی مقایسه چری آریزو  5 توربو و بسترن b30 رسیده‌ایم. در بررسی توانایی‌های رانشی، بسترن b30  اگرچه در شتاب‌گیری اولیه وضعیت بهتری نسبت به چری آریزو  5 توربو دارد، اما در سرعت بالا حریف چری آریزو 5 توربو نمی‌شود. وضعیت گیربکس و ترمز هر دو خودرو بسیار مشابه یکدیگر است و عملکرد متوسطی دارند. جعبه فرمان هر دو خودرو برقی است، اما فرمان بسترن b30 نرم‌تر از چری آریزو 5 توربو است.  

در‌نهایت، طبق آن‌چه در بررسی و مقایسه کامل چری آریزو  5 توربو و بسترن b30 یافتیم، اگر دنبال خودرویی با امکانات و آپشن‌های زیاد و ظاهری جذاب هستید، در خرید چری آریزو  5 توربو شک نکنید. لازم به یادآوری است که بازار دست‌دوم این خودرو، افت قیمت قابل توجهی دارد، اما اگر فرمان‌پذیری و عدم اعتماد به شرکت چری در پس ذهن است، بسترن b30 انتخاب مناسبی خواهد بود. البته نباید از بازار دست‌‌دوم نه‌چندان پر‌رونق بسترن b30 و کمبود قطعات یدکی آن نیز چشم‌پوشی کرد.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار