عمر مفید یک ساختمان‌ چند سال است؟

عضو انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: عمر مفید ساختمان‌ها در کشور حدود ۲۵ نا ۳۰ سال تخمین زده شده است درحالی که در کشور‌های پیشرفته و صنعتی این رقم بالاتر از ۱۰۰ سال است.وضعیت این چنینی ساختمان‌ها نوعی تهدید برای شهر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  سیدی‌مقدم یک عضو انجمن انبوه‌سازان در رابطه با مشکلات انبوه‌سازان گفت: انبوه‌سازان هیچ گونه حمایتی از سوی شهرداری یا شورای شهر مشهد نمی‌شوند، بنابراین این مسأله مطرح می‌شود که انبوه‌سازان چه تفاوتی با سازنده معمولی ساختمان دارند؟ چرا شهرداری یا شورای شهر هیچ گونه تخفیفی به عنوان حمایت از این قشر متخصص در زمینه عوارض صدور پروانه یا تقسیط آن  قائل نمی‌شود؟

او افزود: باید توجه داشت که لازم است تفاوتی بین انبوه سازان با سازندگان شخصی وجود داشته باشد و شورای شهر یکسری از بسته‌های تشویقی را  برای این قشر در نظر بگیرد. شنیده شده است که برخی از شهرداری‌های در رابطه با عوارض صدور پروانه تخفیفاتی را برای انبوه سازان قائل می‌شوند.

عضو انجمن انبوه سازان ادامه داد: نکته اینجاست شهردای و شورای شهر برای حمایت از انبوه سازان می‌تواند علاوه بر در نظر گرفتن تخفیفات حتی در صورتی که مغایر با قوانین بالادستی شهرسازی نباشد تراکم بیشتری را به انبوه سازان ارائه دهند. متأسفانه بین انبوه سازان با وجود این که تخصصی کار کرده و مجوز قانونی ساخت و ساز دارند با فردی که متخصص این حوزه نیست و مجوز فعالیت ندارد، تفاوتی وجود ندارد.

سیدی‌مقدم بیان کرد: براساس قوانین یکی از وظایف شورای شهر‌ها بررسی و شناخت کمبود‌ها در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، عمران، بهداشت . است. درواقع یکی از مسائلی که ساختمان‌های موجود در مشهد را تهدید می‌کند بی توجهی به این مبانی است.

او تصریح کرد:  یکی از وظایف شورای شهر‌ها در قانون اساسی بررسی و شناخت کمبود‌ها است باید بپذیریم که با یکسری از کمبود‌ها روبه رو هستیم به همین دلیل است که عمر مفید ساختمان‌های ما کاهش پیدا کرده است؛ چراکه به متخصصان ساختمان‌سازی جایگاه مناسب بخشیده نشده است و آن‌ها را حمایت نکرده ایم و غیرمتخصصان بیشتر در حوزه ساخت و ساز ورود پیدا کردند این درحالی است که ساختمان سرمایه ملی و فراملی است.

بیشتر بخوانید


عضو انجمن انبوه سازان تاکید کرد: با شرایط موجود سرمایه ملی به هدر می‌رود؛ بنابراین ضروری است که شورای شهر با مصوبات خود سازوکاری را ترتیب دهد و براساس آن انبوه سازان را حمایت کند و افرادی که در این زمینه تخصصی‌تر در حال فعالیت هستند را پشتیبانی کند تا به سمت ساختمان‌های باکیفیت در شهر حرکت کنیم.

سیدی مقدم اظهار کرد: ما در هیچ دوره‌ای از فعالیت شورا‌های شهر مشهد حمایتی از انبوه سازان ندیده ایم درواقع برنامه‌ای مدون یا لایحه‌ای مشخص در این زمینه ارائه نشده است. درواقع شورای شهر مدیر کلان شهری است بنابراین باید زیرساخت‌های لازم را آماده کنند تا به سمت و سوی خانه‌های باکیفیت حرکت کنیم. حتی شاید نیاز باشد که در این زمینه کمیسیونی نیز به شورا افزوده شود زیرا که بسیار موضوع با اهمیتی است، زیرا بی توجهی به آن موجب هدررفت سرمایه ملی و ایجاد مشکلات اجتماعی می‌ شود.
 
انتهای پیام//ا.د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.