پیروی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

طرح سلامت روان در دانشگاه تهران برگزار می‌شود

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: طرح سلامت روان برای همه دانشجویان در تاریخ دهم اسفند ماه برگزار خواهد شد.

حمید پیروی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره برگزاری طرح «سلامت روان» در این دانشگاه اظهار کرد: امسال اولین جشنواره ملی فرهنگی، هنری و بهداشت روانی، تحت عنوان «سلامت روان برای همه»  برگزار می شود و  این نام شعار فدراسیون جهانی است. 

او افزود: این طرح فراخوانی است که از همه دانشجویان دعوت می‌کند تا با اندیشه‌های خلاقانه و مهارت‌های خود در حیطه‌های مختلف علمی، هنری و فرهنگی به خلق آثاری بپردازند که در زمره اشاعه فرهنگ سواد سلامت روان، خود مراقبتی همدلی، نشاط اجتماعی، مسئولیت پذیری و تاب آوری است و همه دانشجویان می توانند در آن شرکت کنند.

پیروی تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور و آموزش‌های مجازی خواستار این موضوع شدیم تا دانشجویان با استفاده از طرح سلامت روان بتوانند خود را با شرایط وفق دهند. موضوعات سلامت روان شامل خلق آثار هنری، نوشته، مقاله، کلیپ، ویدیو و ارسال به دبیرخانه جشنواره بودند که با این هدف با اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان تهران رایزنی‌هایی انجام دادیم تا بتوانیم کار موفق آمیزی در این زمینه ایجاد کنیم.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه ادامه داد: کمیته‌ای متشکل از هنرمندان و متخصصان روان شناسی بهداشت روانی آثار دریافتی را به صورت هنری و بهداشتی ارزیابی می‌کنند تا متوجه برگزاری نهایی از این طرح شوند و با توجه به خلق آثار برندگان را اعلام خواهیم کرد و به آنان لوح و یادبود خواهیم داد.

پیروی با بیان اینکه دانشگاه تهران در دوران ویروس کرونا به صورت مرتب با دانشجویان در ارتباط بوده است، تاکید کرد: دفتر مشاوره دانشگاه تهران از فروردین  امسال با دانشجویان ارتباطات برقرار می‌کرد تا بتواند به رفع مشکلات آنان بپردازد و از تاریخ ۱۱ مرداد ۹۹ تا ۳۱ شهریور ۹۹ بالغ بر ۲۷ هزار تماس با دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحت عنوان «طرح همدلی در ایام کرونا» انجام داده ایم.

او گفت: با توجه به پتانسیل و ظرفیت دانشجویان در قالب مقالات و خلق آثار هنری و فرهنگی و ادغام آن با موضوع بهداشت روانی قصد داشتیم تا توجه آنان را به خود مراقبتی، مسئولیت پذیری، ارتقا سواد سلامت خود و خانواده بیشتر جلب کنیم به همین علت طرح سلامت روان را در تاریخ دهم اسفند ماه در دانشگاه تهران برگزار خواهیم کرد.

پیروی درباره ارتباط دانشگاه تهران با استادان در ایام کرونا تصریح کرد: دفتر مرکز مشاوره دانشگاه تهران در ایام کرونا ارتباط زیادی با استادان برقرار نکرد و ممکن است بخش‌های دیگر دانشگاه این فعالیت را انجام داده باشند، اما از سوی ما انجام نشد، همچنین با برگزاری کنگره ملی در تاریخ ۱۷ و ۱۸ آذر ماه تمامی فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، دانشگاه شیراز با همکاری سایر سازمان‌ها در دوران کرونا اعلام خواهد شد و افراد می توانند در این مراسم شرکت کنند.

تاثیر مشاوران و روانشناسان در دوران ویروس کرونا بر دانشجویان

او با اشاره به تاثیر مشاوران و روانشناسان در دوران ویروس کرونا بر دانشجویان اظهار کرد: با توجه به طرح فاصله گذاری اجتماعی از روش‌هایی مانند آموزش‌های بهداشت روانی، محتوی‌های آموزشی طراحی شده، برگزاری وبینارها، مسابقه ترم کرونایی، در دسترس بودن به دانشجویان و... قصد کاهش استرس و اضطراب دانشجویان را داشتیم.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه اظهار کرد: بیشتر سامانه‌ها در دوران ویروس کرونا شیفت نیرو‌های خود را به منظور مشاوره‌های روان شناختی به افراد جامعه به صورت داوطلب یا پرداخت هزینه‌ای افزایش داد و سازمان نظام روان شناختی با همکاری ۴۰۳۰ به انجام این کار پرداخت، همچنین شهرداری تهران هم با کمک چند موسسه معتبر خدمات مشاوره روان شناختی رایگان ارائه داد.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تصریح کرد: چند دانشگاه مانند تهران و علامه طباطبایی به عموم مردم مشاوره‌های گوناگونی ارائه داد، فکر می‌کنم ظرفیتی که در حوزه مراکز مشاوره دانشگاه‌ها وجود داشته است بسیار فراتر از انتظار خودشان بود، اما تنها مراکز مشاوره نباید خدمات مشاوره‌ای ارائه دهند، بلکه هر انسانی در دامنه مسئولیت اجتماعی خود می‌تواند با دیگران تعامل برقرار کرده و استرس یا مشکلات آنان را کاهش دهند تا به اینصورت همدلی افزایش یابد و این مسئولیت همگانی ما در دوران کروناست.

پیروی در پایان یادآوری کرد: توجه و درک اطرافیان، داشتن گوش شنوا برای شنیدن مشکلات مردم و ... باعث کاهش آمار مشکلات و استرس افراد در دوران کرونا می‌شود و تا قبل از ویروس کرونا دانشجویان با حضور در خوابگاه و همدلی با یک دیگر روحیات خود را افزایش می‌دادند، اما هم اکنون به علت انتقال تعاملات به فضای مجازی لازم است تا این نیاز با کمک همه افراد در سطح جامعه برطرف شود.

طرح سلامت روان در دانشگاه تهران برگزار می‌شود


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار