پیشرفت ۸۰ درصدی طرح های احیا و اصلاح منابع طبیعی استان همدان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۸۰ درصد طرح های احیا و اصلاح جنگل ها و مراتع استان اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، عباس قبادی , معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: برنامه ی بیولوژیکی احیا و اصلاحی جنگل‌ها و مراتع این استان به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده است.

عباس قبادی با اشاره به اهمیت منابع طبیعی وحفظ جنگل ها ومراتع در توسعه پایدار گفت: اقدام بیولوژیکی در بخش مرتع و جنگل با پیش بینی اعتبار یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی در ۱۰ شهرستان در دست اجراست.

او با بیان اهمیت تاثیر توجه به مراتع در تولید علوفه و تامین گوشت افزود: حفظ مراتع و تقویت پوشش گیاهی به عنوان اولویت اصلی در پایش مراتع در راستای اقتصاد مقاومتی و افزایش تولیدات لبنی و گوشتی مورد توجه است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان درباره برنامه های احیا و اصلاحی در بخش مرتع گفت: در حوزه آبخیز مرتع «بلاغ» شهرستان همدان طرح بوته کاری و کاشت گیاه آتریپلکس در سطح ۴۰ هکتار با پیشرفت خوبی در دست اجرا است.

قبادی اضافه کرد: عملیات کُپه‌کاری نیز در سطح ۶۵۰ هکتار از اراضی ملی استان و در حوزه آبخیز ۱۰ شهرستان به مرحله اجرا درآمده و تا پایان امسال ادامه دارد.

او بیان کرد: همچنین بذرپاشی با بذور گیاهان دارویی و مراتعی در سطح بیش از یک هزار هکتار از اراضی مرتعی استان در ۱۱ حوزه آبخیز واقع در ۱۰ شهرستان در حال اجرا است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان درباره اقدامات بیولوژیکی در بخش جنگل نیز گفت: با هدف توسعه و صیانت از جنگل‌ها ، جنگل کاری با کاشت گونه‌های جنگلی از جمله داغداغان، سنجد، ارژن و سماق در  ۵۰۰ هکتار آغاز و یک هزار هکتار امسال هدف گذاری و نگهداری ۲ هزار هکتار جنگل کاری پارسال انجام شده است.

قبادی افزود: در قالب طرح جنگل کاری مشارکتی نیز در ۲ حوزه آبخیز تاریک دره شهر همدان و روستای سیاه دره نهاوند ۱۰ هکتار نهال کاری گونه های جنگلی با مشارکت مردم، جوامع محلی، شورای اسلامی و دهیاری روستا اجرا شده است.

او اضافه کرد: تشتک ها و هلالی های آبگیر ایجاد شده به همراه نهال‌کاری و بذرکاری در مناطقی که نیاز به اصلاح و احیا دارند موجب استفاده حداکثری از نزولات آسمانی و همچنین ذخیره نزولات شده که در تداوم و بقای بذرکاری ها و تأمین آب مورد نیاز نهال های کاشته شده بسیار مفید است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان درباره طرح‌های مرتع نیز اظهار داشت:  ۴۶ طرح در ۱۰ شهرستان و در سطح سه هزار و ۳۰۰ هکتار با اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی پیش بینی و مصوب شده است.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.