وزیر راه و شهرسازی:

مشکلات حاشیه‌نشینی چابهار به‌زودی رفع می‌شود/ همکاری با گمرک برای ترخیص کالا‌ها از بنادر

اسلامی گفت: به منظور کاهش رسوب کالاها در گمرکات، همکاری با گمرک و دستگاه‌های مختلف در ترخیص کالا‌ها سرعت گرفته است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر راه و شهرسازی در مراسم عملیات اجرایی سیلوی صد هزار تنی غلات به بندر شهید بهشتی با بیان اینکه در این ایام افتتاح چنین پروژه‌هایی در سیستان و بلوچستان نشان دهنده توسه اقتصادی کشور است گفت: ما امروز در بندر چابهار شاهد بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های بندری هستیم که با لطف خدا و تلاش مضاعف مدیر عامل سازمان بنادر و مدیران استان سیستان و بلوچستان محقق شده و حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه این پروژه شده است.

او گفت: اجرا و افتتاح چنین پروژه‌ها و عملیات بندری نشانه زنده بودن اقتصاد کشور است و این اقدامات نشان می‌دهد که دولت به تعهدات خود عمل کرده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در راستای توسعه همه جانبه سواحل مکران شاهد پیشرفت اقتصاد کشور و منطقه هستیم و افتتاح این پروژه‌ها هم در این بخش‌ها تاثیر گذار بوده است.

اسلامی با بیان اینکه ظرفیت کل بنادر کشور هم اکنون به ۱۱ میلیون تن رسیده است گفت: این پروژه‌ها در قالب تفاهم نامه با کشور‌های همسایه ایجاد شده و با توجه به جذابیت این پروژه‌ها، تمامی اقدامات بندری همراه با کیفی سازی و ارزان سازی برای تجار فراهم شده است و امروز در بسیاری از نقاط کشور تمایل دارند که به بندر چابهار متصل شوند و بند چابهار هم با تجهیزات کامل به بهره برداری رسیده و سهم بسیاری در ارتقای کشور و شکوفایی اقتصادی منطقه دارد.

او بیان کرد: ما امروز در شرایط تحریم هستیم و دشمنان سعی دارند با تحریم‌های ظالمانه به هدف‌های نا مطلوب خود برسند و سعی دارند با  اقداماتی که انجام می‌دهند مانع توسعه اقتصادی ایران شوند، اما ما با اجرای این پروژه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های داخلی آرزوی دشمنان را کور می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد:  ایران دارای استعداد داخلی بی انتهایی است و ما با استفاده از ظرفیت‌های خود توانسته ایم تمامی نیاز‌های بندری خود را تامین کنیم و با ایجاد قابلیت توسعه صادرات برای تمامی تجهیزات بندر بی نیاز از خدمات خارجی باشیم. اجرای این اقدامات برای ما بسیار دشوار بوده، ولی حلاوت آن برای ما بسیار شیرین و جذاب است و از سوی دیگر با توجه به جذابیت بنادر ایران استقبال برای سرمایه گذاری در این عرصه بسیار روز افزون شده است.

اسلامی بیان کرد: ما قدر دان زحمات مسئولان سازمان بنادر هستیم و با توجه به جذابیتی که ایجاد کرده‌اند میزان سرمایه گذاری در این بندر افزایش یافته و با ایجاد قابلیت در پس کرانه‌ها خدمات کیفی بسیار زیادی را فراهم کرده است.

او گفت: هر سیلوی ۱۰۰ هزار تنی غلات در بندر چابهار از کشتی تا نقطه انتهایی آن بدون دخالت دست بوده و به صورت اتوماتیک اقدام به تخلیه و بارگیری می‌کند و یکی از نکات مثبت و مهم آن این است که باعث ایجاد اشتغال هزار نفری در این بخش شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای اولین بار است که در کشور توسعه فرابخشی صورت می‌گیرد و کل سواحل مکران را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی ایجاد کرده این و طرح مصوب آن تصویب شده و دو قطب آن بندر جاسک و چابهار است که در آن تمامی پروژه‌ها فعال است و پروژه‌های سرمایه گذاری در حال نصب تجهیزات و تاسیسات هستند.

اسلامی توضیح داد:  چابهار یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی کشور است و صادرات کالا و خدمات به بندر چابهار فرصت‌های بسیار زیادی را برای بخش‌های اطراف ایجاد می‌کند و امروز ما در این استان شاهد رشد چشمگیر توسعه هستیم.

او با بیان اینکه در بندر چابهار مشارکت بین المللی وجود دارد گفت: سهم بار در این بند در مقایسه با سایر بنادر بسیار زیاد است و با توجه به آنکه یک بندر اقیانوسی به کار می‌رود روزانه شاهد شکوفایی و گسترش این بندر هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید با مشارکت شرکت‌های بین المللی کار کنیم افزود: با مناطقی که در این بخش ایجاد می‌شود شاهد اجرای تعهدات در این پروژه‌های هستیم.

اسلامی با بیان اینکه ما در شهر چابهار در استان سیستان و بلوچستان شاهد افزایش حاشیه نشینی هستیم گفت: به دلیل آنکه خشکسالی طی سال های گذشته در این مناطق افزایش یافت شاهد افزایش مهاجرت به این منطقه شدیم، اما در سال ۹۸ با هماهنگی استاندار و برنامه ریزی عملیاتی طرح‌هایی را مصوب و با همکاری بنیاد مسکن و شرکت باز آفرینی شهری در این شهرستان مستقر شد و در زابل و زاهدان بنیاد مسکن مستقر شده و شرکت بازآفرینی شهری هم در زابل مستقر شده است.

او گفت: از بنیاد مسکن درخواست می‌کنیم همانند حضور چشمگیر در بلایای طبیعی در نوسازی این مناطق هم حضور پیدا کند و ما یک هزار هکتار زمین تخصیص داده‌ایم و عملیات بهسازی و نوسازی و فرماندهی سکونتگاه‌ها با سرعت بیشتری در حال اجرا است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره هماهنگی با گمرک در روند ترخیص کالا گفت: در بنادر ایران کالا‌ها نگهداری می‌شود و ترخیص کالا‌ها باید با هماهنگی صاحبان کالا‌ها و از طریق تشریفات قانونی پیگیری شود.

اسلامی بیان کرد: برای کاهش رسوب کالا در بنادر رئیس جمهور دستور تسریع در روند تخلیه کالا‌ها داده و در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور هم دستورات لازم برای ترخیص کالا و همچنین تسهیل گری برای روند ترخیص این کالا‌ها صادر شده است.

او یادآوری کرد: برخی از صاحبان کالا با مشکلات ارزی روبرو بودند که باید بانک مرکزی منابع لازم برای تخصیص ارز به این بخش‌ها را تامین کند.

اسلامی افزود: در توسعه سواحل مکران بر اساس طرح ویژه مصوب که برای اولین بار در کشور مصوب شد، نگاه فرابخشی است و کل سواحل مکران را در قالب یک نگاه راهبردی و با توجه به ظرفیت سرزمین در نظر گرفته‌ایم.

 ضرورت تعامل با شرکت‌های بین المللی در بنادر

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر شرکت هندی در اپراتوری بندر چابهار حضور نمی‌یافت آیا با حضور شرکت‌های ایرانی اپراتوری این بندر فعال‌تر نمی‌شد، گفت: کار تجارت و بندر یک کار بین المللی است. اینجا بحث مشارکت بین المللی مطرح است که با این نگاه شرکت‌های بین المللی حضور می‌یابند و سهم بار و ترانزیت افزایش می‌یابد.

اسلامی ادامه داد: اگر می‌خواهیم بندر اقیانوسی ما گسترش یابد و در تجارت دریایی ماندگار باشد باید با شرکت‌های بین المللی کار کنیم.

او ادامه داد: قرارداد ما با هندی‌ها در حال اجرا است و تعهدات آن‌ها مبنی بر ورود تجهیزات تا پایان سال محقق می‌شود و یک گام به جلو می‌رویم.

 بررسی مشکلات فرودگاه بین المللی چابهار

وزیر راه و شهرسازی درباره فرودگاه بین المللی چابهار گفت: ساخت این فرودگاه از الزامات توسعه سواحل مکران است و در طرح مصوب هم دیده شده است.

او بیان کرد: فرودگاه بین المللی چابهار مشکلی داشت که در حال بررسی و رفع است. موضوع در حیطه اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری و نهاد‌های قضایی و در حال پیگیری است.

رفع مشکل حاشیه‌نشینی در چابهار

اسلامی گفت: به دلیل خشکسالی مهاجرت به حاشیه شهر‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته بود که در سال ۹۸ برنامه ریزی عملیاتی بر اساس طرح عملیاتی در دستور کار قرار دادیم. بنیاد مسکن در زاهدان مستقر شد و در چابهار هم از بنیاد مسکن خواستیم، بنیاد استان به عنوان بنیاد معین بیاید و هزار هکتار زمین اختصاص دادیم و اجرای طرح مناسب شهری با مهار حاشیه‌نشینی در دستورکار قرار گرفت.

او ضمن قدردانی از قوه قضائیه و رئیس قوه قضائیه بابت همکاری در حوزه رفع حاشیه‌نشینی بیان کرد: در جای جای استان سیستان و بلوچستان کار اجرایی داریم. ۱۳۰۰ درصد بودجه استان افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ۱۶۰۰ کیلومتر کریدور ساحلی در دست اجرا است که هزار کیلومتر آن افتتاح شده است و ۶۰۰ کیلومتر آن در دست اجرا است.

او بیان کرد: در یک سال گذشته در سیستان و بلوچستان هزار کیلومتر روکش آسفالت و بهسازی جاده‌ها را انجام داده‌ایم.

بنا بر این گزارش وزیر راه و شهرسازی امروز احداث سیلوی ۱۰۰ هزار تنی بندر شهید بهشتی چابهار را که با سرمایه‌گذاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ساخته خواهد شد کلنگ زد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار