رونمایی از نخستین نشریه‌ی چندرسانه‌ای دانشگاه شیراز

در مراسمی با حضور رئیس دانشگاه شیراز ضمن قدردانی از برگزیدگان یازدهمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی تیتر ۱۱، اولین نشریه چندرسانه‌ای این دانشگاه با عنوان "نشریه‌ی فن‌آور" رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه شیراز در مراسم رونمایی از نشریه چندرسانه‌ای این دانشگاه و قدردانی از برگزیدگان جشنواره دانشجویی، به ارائه‌ی گزارشی از وضعیت نشریات دانشگاه پرداخت.

سید مجتبی واعظی گفت: دانشگاه شیراز از دانشگاه‌های سرآمد کشور در حوزه‌ی فرهنگی و نشریات بوده است.

او گفت: در حال حاضر ۲۳۱ عنوان نشریه‌ی مجوزدار و بیش از ۱۶۰ نشریه‌ی فعال در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، دینی و قرآنی، ادبی، هنری، ورزشی، صنفی و خبری در دانشگاه شیراز فعال است و سالانه در این دانشگاه بیش از ۱۰۰هزار نسخه نشریه منتشر می‌شود.

واعظی افزود: شور و نشاط مطبوعاتی در دانشگاه شیراز بسیار بالاست؛ به‌نحوی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون و علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها برای دانشجویان در زمینه‌ی تأمین محتوای نشریات، ۱۵۳ شماره نشریه در دانشگاه منتشر شده است.

او گفت: کمیته‌ی ناظر، در کنار نظارت، نقش حمایتی دارد و از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۳۰۰ مجوز نشریه‌ی جدید و تغییر در نشریات موجود صادر و با هدف توان‌افزایی اصحاب نشریات، بیش‌از ۱۰هزار نفرساعت کارگاه آموزشی برگزار کرده‌ایم.

موفقیت دانشگاه شیراز در کسب جایگاه اول دانشگاه‌های وزارت علوم

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز نیز، گزارشی از جشنواره‌ی نشریات دانشجویی ارائه داد.

حفیظی گفت: در جشنواره‌ی نشریات دانشجویی تیتر ۱۱ دانشگاه‌های سراسر کشور حضور داشتند و با ۲۸ هزار ۲۴۹ اثر و نشریه در بخش‌های مختلف با یکدیگر به رقابت پرداختند. دانشگاه شیراز با ۱۸۳۴ اثر و نشریه (با کسب جایگاه اول در آثار ارسالی و مشارکت در بین دانشگاه‌های وزارت علوم) در این رقابت بزرگ رسانه‌ای شرکت کرد و با کسب «۲۷ رتبه‌ی برتر» جایگاه اول دانشگاه‌های وزارت علوم و جایگاه دوم دانشگاه‌های کشور را به خود اختصاص داد.

مدیر فرهنگی دانشگاه گفت: این افتخار بی‌نظیر، حاصل تلاش‌های شبانه‌روزی دانشجویان، خانه‌ی نشریات دانشگاه، اعتماد و حمایت مسئولین محترم دانشگاه و همکاری تمامی کارکنان معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوده است.

سینا جنگجو، صاحب امتیاز و مدیر مسئول و سردبیر نشریه فن‌آور نیز گفت: هدف از تولید این نشریه را یادگیری و ارتقای توانمندی‌های دانشجویان است.

این دانشجوی نخبه دانشگاه شیراز گفت: اعضای تیم فن‌آور طی ۶ماه، تلاش کرده و آموزش‌های لازم را در زمینه‌ی هوشمندسازی کسب کردند؛ تولید محتوا و کارگردانی فیلم را آموختند و نشریه‌ی چندرسانه‌ای تولید کردند.

او افزود: نشریه‌ی فن‌آور، نخستین نشریه‌ی دانشجویی کشور است که به‌صورت نسخه‌ی کاغذی و اپلیکیشن چندرسانه‌ای همزمان منتشر می‌شود و در آن از تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) استفاده شده است.

جنگجو با بیان اینکه در تولید نشریه‌ی فن‌آور، به‌نحوی بومی‌سازی تکنولوژی انجام شده است، افزود: این نشریه به‌صورت یکپارچه در بستر آپارت بارگذاری شده و قابل مشاهده است.

لزوم توسعه فعالیت‌های چندرسانه‌ای

رئیس دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از موفقیت دانشگاه در حوزه‌ی نشریات و رونمایی از نشریه‌ی چندرسانه‌ای دانشگاه، برای حمایت از این نوع نشریات اعلام آمادگی کرد.

نادگران گفت: باتوجه به وضعیت فعلی کشور و گستردگی فعالیت‌ها در فضای مجازی، خواهان گسترش کمی و کیفی نشریات چندرسانه‌ای هستیم و امیدواریم تعداد دانشجویان کارآمد و تولیدکننده‌ی محتوا برای فضای مجازی افزایش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.