سیستان و بلوچستان گره‌گشای مشکل تامین گوشت کشور است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به قاچاق دام زنده به کشور‌های مجاور، گره گرانی و کمبود بازار گوشت کشور تنها به دست این استان می‌تواند برطرف شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،ماندانا زنگنه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان در نشست کارگروه ساماندهی مبادلات مرزی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: مشکلات اقتصادی این روز‌ها سبب شده تا رهبر معظم انقلاب برای حل آن‌ها وارد عمل شوند و برای برطرف کردن مشکلات به مسوولان و مدیران فرمایشاتی را ابلاغ فرمایند بنابراین امروز همه باید برای تحقق آن‌ها و نقش‌آفرینی این استان در مسیر این فرمایشات اقدام کرده و گام‌های موثر مستمری بردارند.

او افزود: گوشت قرمز کشور و نبود ثبات در بازار آن یکی از مشکلات این روز‌های کشور به شمار می‌رود و این در حالیست که سیستان و بلوچستان به دلیل ظرفیت‌های مرزی، پتانسیل آن را دارد تا بتواند با تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور مشکلات گرانی و بی‌ثباتی بازار عرضه این کالای اساسی مردم را رفع کند و بخشی از دغدغه‌های جامعه و رهبر معظم انقلاب را کاهش دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: دراین استان ۲۱۵ واحد پرواربندی گوساله وجود دارد که در هر دوره پروار می‌توانند بیش از ۷۵ هزار راس گوساله را پروار کنند و این در حالیست که در بخش روستایی هم نزدیک به ۲ هزار و ۲۵۱ واحد پرواربندی کوچک روستایی ایجاد شده تا این منطقه در مجموع از وجود ۲هزار ۴۶۶ واحد پرواربندی دام سبک و سنگین بهره ببرد و این ظرفیت می‌تواند بخش اعظمی از نیاز گوشت قرمز کشور را فراهم کند.

او تاکیدکرد: سیستان و بلوچستان از امتیاز هم مرزی با افغانستان و پاکستان بهره می‌برد و این ۲ کشور هم در امر پرورش و صادرات دام سبک و سنگین فعالیت فراوانی دارند و با توجه به مقوله قاچاق دام زنده از مرز‌های غربی و جنوب غربی به خارج ایران، این استان می‌تواند با واردات دام از ولایت نیمروز افغانستان و ایالت بلوچستان پاکستان در کنار دام تولیدی داخلی نیاز کشور به گوشت قرمز را تامین کند.

زنگنه تصریح کرد: سال گذشته ۲۳ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز دام داخلی در سیستان و بلوچستان تولید شد و در کنار آن از محل واردات دام هم ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز به دست آمد تا مجموع میزان گوشت قرمز تولیدی این استان به ۳۴ هزار و ۴۰۰ تن برسد و این تنها بخشی از توان این منطقه در تامین بازار گوشت قرمز کشور است.

او ادامه داد: تحقق این هدف نیازمند امتیاز‌های ویژه‌ای است که در بعد ملی باید به سیستان و بلوچستان اختصاص پیدا کند و با محقق شدن آن علاوه‌بر تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور و ثبات در عرضه این کالای اساسی، تضمین سلامت گوشت عرضه شده در بازار، ذبح شرعی و قانونی دام و ایجاد اشتغال پایدار برای حداقل ۲۲ هزار نفر در استان را می‌توان بخشی از پیامد‌هایی دانست که برای منطقه و کشور به ارمغان می‌آید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی مرزنشینان، باید شرایطی ایجاد شود تا مرزنشینان بتوانند از مواهب و ظرفیت‌های مرز برخوردار شده و مردم دو سوی مرز بتوانند نیاز‌های روزمره و ضروری خود را در چارچوب قوانین جاری کشور و با حفظ شرایط و ضوابط از طریق مرز تامین کنند.

او ادامه داد: برای بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان می‌توان، بازار‌های مرزی خرده‌فروشی را با هدف کسب درآمد برای مرزنشینان از محل خرید و فروش کالا‌های غیرممنوع ایجاد کرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار