افزون‌بر یک میلیون تن به محصولات زراعی سیستان و بلوچستان افزوده شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با دولت تدبیر و امید تولید محصولات زراعی در این استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، امان الله طوقی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: با وجود خشکسالی‌های پی در پی و کاهش ۲۱ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات در سیستان و بلوچستان این سازمان با بکارگیری دانش جدید و بذر اصلاح شده عملکرد محصولات این بخش را از ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار تن سال ۹۲ هم‌اینک به سه میلیون و ۳۴۰ هزار تن افزایش داده است.

او ادامه داد: سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی، مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند، تالاب‌های هامون و هامون جازموریان یکی از مستعدترین نقاط کشاورزی کشور محسوب می‌شود به طوریکه در تمامی فصول سال امکان کشت و تولید انواع محصولات در آن وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از کاهش چهار هزار هکتاری سطح زیر کشت محصولات آب در دولت تدبیر و امید در استان خبر داد و افزود: سطح زیر کشت این محصولات از هشت هزار هکتار سال ۹۲ هم‌اینک به چهار هزار هکتار کاهش یافته است.

او  بیان کرد: همچنین ظریب مکانیزاسیون در کشاورزی سیستان و بلوچستان از ۱.۳۵ اسب بخار در هکتار با رشد قابل توجه به ۱.۸۹ اسب بخار در هکتار رسیده است.

طوقی افزود: این دستاوردها در حوزه مکانیزاسیون حاصل افزایش یکهزار و ۵۵۰ دستگاه انواع ماشین آلات بخش کشاورزی به ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی و جذب یکهزار و ۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات در این حوزه بوده است.

او تولید برخی محصولات کشاورزی ۲ بار در سال، دارا بودن رتبه نخست سطح زیر کشت و رتبه دوم تولید خرمای کشور، رتبه نخست محصولات گرمسیری، خودکفایی در گوشت قرمز، تولید گونه‌های نادر نباتی نظیر انگور یاقوتی به عنوان پیش رس‌ترین انگور کشور، برخورداری از گونه‌های دامی نظیر گاو سیستانی به عنوان بهترین نژاد گوشت ایران، گاو و مرغ دشتیاری، مرغ خزک، گوسفند بلوچی و دارا بودن نصف جمعیت شتر کشور و دسترسی به آبهای آزاد و امکان صید در اقیانوس هند با صید سالانه افزون‌بر ۴۴ درصد کل صید کشور را از مهمترین توانمندی‌های منحصر به فرد سیستان و بلوچستان در حوزه کشاورزی عنوان کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین از دیگر ظرفیت‌های بخش کشاورزی این استان می‌توان به ظرفیت بالای واردات دام از مرز با برخورداری یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان، وجود سه مرکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی، علوم دامی و شیلاتی و چهار مرکز آموزش عالی، ظرفیت بالا و مناسب برای توسعه جامع واحدهای دام و طیور صنعتی و سنتی و افزایش سطح زیر کشت محصولات بخش کشاورزی به ۲ برابر وضع موجود یعنی بیش‌از ۴۰۰ هزار هکتار در صورت ایجاد زیربناهای بخش کشاورزی اشاره کرد.

 سیستان و بلوچستان از نظر آب و هوایی دارای تنوع زیادی است به طوریکه مناطق ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار دارد.

برخی مناطق این استان مانند سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز نیز آب و هوای نیمه بیابانی و بعضا مرطوب و ناحیه کوهستانی بم‌پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به سمت غرب تا کوه‌های بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلات‌های مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستان‌های سرد است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار