افزایش کشت‌های تلفیقی در اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: کشاورز نباید به یک محصول متکی باشد بلکه باید از تمام ظرفیت‌های مزرعه برای درآمد‌زایی استفاده کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حمزه علی شیرمردی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به توسعه کشت‌های تلفیقی در استان اظهار داشت: کشاورز نباید به یک محصول متکی باشد بلکه باید از تمام ظرفیت‌های مزرعه برای درآمد‌زایی استفاده کند

او به تلفیق کشت یونجه با موسیر اشاره کرد و افزود: کشت تلفیقی یونجه با موسیر به صورت پایلوت در دو هزار متر مربع از اراضی کشاورزی شهر باباحیدر انجام شده است.


بیشتر بخوانید


شیرمردی اضافه کرد: با بررسی نتایج مطالعات صورت گرفته در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان چهارمحال و بختیاری ۲۰ گونه گیاهی اولویت دار در استان شناسایی شده است.

او با اشاره به رغبت و استقبال کشاورزان به کشت سیاه دانه ادامه داد: بذر سیاه دانه در شهرستان‌های اردل، بن، خانمیرزا و لردگان توزیع شده است و کشت انجام شده است.

شیرمردی گفت: در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی با امضای تفاهم نامه همکاری با کمیته امداد خمینی استان بذر گونه‌های گیاهی بین متقاضیان کشت گیاهان دارویی توزیع شد.

او افزود: با توجه به سطح باغات در شهرستان سامان و افزایش تنوع محصول باغی، کشت تلفیقی گیاهان دارویی با درختان و استفاده مطلوب از منابع و نهاده ها، استفاده از افق‌های مختلف خاک در حفظ و پایداری کشاورزی یک راهکار اساسی است.

شیرمردی به استفاده از کشت آنغوزه در راستای دفع آفات و حشرات اشاره و اضافه کرد: کشت تلفیقی گیاه آنغوزه و عصاره این گیاه برای کنترل آفات خیلی موثر است و باعث کاهش مبارزه شیمایی در مزارع می‌شود.

او ادامه داد: بهرگیری از دانش بومی و تجربیات در زمینه استفاده از گیاهان دارویی دارای ارزش و اهمیت ویژه‌ای است و می‌تواند یکی از پایه‌های اساسی استعدادشناسی و ظرفیت‌های کشت گیاهان دارویی باشد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.