ظرفیت طبیعی تالاب حسنلوی نقده ۳.۵ میلیون مترمکعب است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: ظرفیت طبیعی تالاب بین‌المللی حسنلو ۳.۵ میلیون مترمکعب آب است که با رسیدن به این ظرفیت، از خشک شدن آن جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اکبر محمدیان رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده اظهار داشت: ظرفیت طبیعی تالاب بین‌المللی حسنلو ۳.۵ میلیون مترمکعب آب است که با رسیدن به این ظرفیت، از خشک شدن آن جلوگیری می‌شود.

محمدیان بیان کرد:ظرفیت کل این تالاب هفت میلیون مترمکعب آب است که اگر حدود نصف این میزان نیز تامین شود از نظر محیط زیست تالاب در وضعیت نرمالی قرار دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده ادامه داد: همه ساله بخشی از حق آبه تالاب بین‌المللی حسنلو از طریق سد حسنلو و بخشی دیگر نیز از طریق بارش‌های پاییزی و بهاری تامین می‌شود.

محمدیان گفت: پر شدن کامل حق آبه این تالاب بعضی اوقات به اراضی کشاورزان منطقه خسارت می‌زند و برای همین علت سعی شده که پرکردن حق آبه تالاب با مراعات حال کشاروزان صورت گیرد.

او اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های اصلی تالاب‌هاب این شهرستان، سیل بند بودن آنهاست و در مواقعی که سیل اتفاق می‌افتد، تالاب‌ها به دلیل ارتفاع کم از وقوع سیل تاحدودی جلوگیری کرده و آب را در خود ذخیره می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده بیان کرد: هر چقدر آب در محیط تالاب‌ها بیشتر باشد مهاجرت و تخم گذاری پرندگان افزایش پیدا می‌کند و این امر باعث افزایش جذب گردشگر و محقق به این مناطق می‌شود.

او با اشاره به شناسایی بیش از ۴۰ گونه پرنده‌آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های این شهرستان افزود: هم‌اکنون هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی بومی شامل خوتکا، تنجه، آب‌چلیک، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، تاجدار، سرسبز، عقاب تالابی، چوپ‌پا، پرستوی دریایی، عقاب تالابی و گونه بسیار نادر اردک سرسفید است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، تالاب‌های "درگه‌سنگی"، "حسنلو" و "یادگارلو" جزو تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.