تحقق یک مطالبه تاریخی/ دشت میناب نفس تازه می‌کند

سد و دشت میناب که سال‌ها متأثر از فشار سنگین انتقال آب آن به بندرعباس، دچار آسیب‌های عمیقی شده بود حالا نفس تازه‌ای می‌کشد و دیگر آب آن به بندرعباس منتقل نخواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سد و دشت میناب سال‌ها منبع اصلی تأمین آب شهر پرجمعیت بندرعباس بود و برداشت بی رویه از سد و چاه‌های دشت آن موجب بروز فروچاله‌ها و نابودی هزاران هکتار از اراضی بهشت هرمزگان گشته بود و مطالبه تاریخی مردمی این شهر آن بود که نیاز آبی بندرعباس از دیگر طرق تأمین و این دشت فرصتی برای نفس کشیدن بیابد.

حالا به گفته محمد امین قصمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، با راه‌اندازی دو آب شیرین‌ کن عظیم یک میلیون مترمکعبی و آب شیرین ‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس و وارد شدن تدریجی آن‌ها به مدار تولید، روز به روز به نیاز بندرعباس به انتقال آب از سد میناب کاسته و همین طور آب شرب شهر میناب نیز از این به بعد از تصفیه‌خانه سد سرنی تأمین خواهد شد.

یعنی سالانه از انتقال بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب آب از میناب به بندرعباس خودداری و این میزان از آب صرف تغذیه دوباره دشت‌هایی خواهد شد که طی سالیان گذشته تحت فرسایش شدید قرار گرفته و رو به نابودی بودند.

حالا میناب بار دیگر می‌تواند نفسی تازه کند و به تدریج به روز‌های پرآبی خویش بازگردد. کشاورزان مینابی نیز بار دیگر می‌توانند با آب سد استقلال میناب، کشاورزی و باغداری خویش را رونق دهند.

تحقق یک مطالبه تاریخی/ دشت میناب نفس تازه می‌کند

به گفته قصمی، با تدابیر صورت گرفته در شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، اکنون روزانه ۶۰ هزار متر مکعب آب از محل آب شیرین‌ کن ۱۰۰ هزار مکعبی بندرعباس و روزانه ۴۰ هزار مترمکعب نیز از آب شیرین ‌کن یک میلیون مترمکعبی به شهرستان بندرعباس اختصاص می‌یابد و با تأمین و تجهیز مخازن متعدد و اجرای یک شبکه جدید انتقال از آب شیرین کن‌ها به مخازن داماهی، اکنون بندرعباس نه تنها کمبود آبی ندارد بلکه به منابع جدید و پایداری از آب مجهز شده است که نیاز‌های آتی آن را نیز تأمین می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.