در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

قیمت ۸۰ درصد مواد اولیه خودرو گران شده است/کیفیت خودرو بهتر نمی شود

دبیر انجمن خودروسازان گفت: کیفیت خودرو همینی که هست باقی می ماند و بهتر نمی شود.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم خروج خودرو‌های فرسوده از سطح شهر، گفت: در دنیا دولت‌ها برای خروج خودرو‌های فرسوده، کمک می‌کنندو نیاز است که در ایران هم دولت‌ها به  این فرآیند کمک کنند.

او ادامه داد: در واقع دولت باید کمک کند تا خودروهای فرسوده نو شوند که اینگونه هم خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج می‌شود، هم صنایع خودروسازی رونق می‌گیرد و هم آلایندگی شهرها کم می‌شود. خودرو فرسوده به شدت آسیب آلایندگی دارد و ۶ برابر یک خودرو نو هوا را آلوده می کند.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت، بیان کرد: خودرو را خودمان باید قیمت گذاری کنیم یا باید در حاشیه بازار فروخته شود، اینگونه خودرو تک نرخی خواهد شد و رانت و فساد از بیان خواهد رفت و خودروسازان به سود می‌رسند، اکنون ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نصیب دلالان می‌شود در حالی که مالیاتی هم نمی‌دهند.  


بیشتر بخوانید


نعمت بخش گفت: خودروساز زمانی که ضرر کند، پول قطعه ساز را هم نمی‌تواند بدهد، اکنون خودرو سازها بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند و زمانی که خودرو ساز ضرر می کنند دیگر نمی‌تواند از کیفیت صحبت کند. اگر مردم از کیفیت ناراضی هستند به دلیل دستورات قیمتی است.

او گفت: مواد اولیه خودرو ۷۰ درصد قیمت خودرو را شامل می‌شود که در یک سال گذشته بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه ساخت خودرو که شامل فولاد، آلومینیوم، مواد پلیمری، مس، سرب و قلع می شود گران شده ، در نتیجه باید ۵۶ درصد به قیمت‌ خودرو افزوده می‌شد تا افزایش قیمت مواد اولیه را جبران می کرد  اما این کار را نکردند.

دبیر انجمن خودروسازان تشریح کرد: هم ایران خودرو هم سایپا با قیمت گذاری دستوری ضرر کرده اند. کیفیت خودرو همینی که هست باقی می ماند و بایستی قطعه ساز سود ببرد تا ماشین آلات ساخت قطعات را نو کند  تا بتواند قطعات با کیفیت تولید کند، وقتی پول قطعه ساز را نمی‌دهند، سودی نمی‌برد و ماشین آلات را نو نمی‌کند و با همان ماشین آلات قدیمی کار می‌کند.

نعمت بخش افزود: ۸۶ درصد قیمت یک خودرو بسته به قطعه آن است و وقتی قطعه ساز سود نبرد نمی‌تواند روی کیفیت کار کند و نمی‌تواند روی این کالا سرمایه گذاری کند و کلاف سر درگم خودرو پیچیده‌تر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۰۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
با سلام و احترام...قیمت خودرو در طی ۳ سال بصورت رسمی ۴۰۰ درصد رشد کرده....کمی خجالت بکشین...توی بورس از مردم ۱،۵ میلیون میلیارد تومن دزدیدین...در شرایطی ک بورس سقوط میکرد...قیمت اجناس بورس توی بازار ۵۰ درصد رفت بالا....۸۰ درصد وزن ماشین فولاده...بهترین و گرونترین آلیاژ فولاد mo40 الان کیلویی ۲۰ هزار تومنه....ینی در نهایت مقدار هزینه فولاد ماشین ۸ میلیون گرون شده....پلیمرها هم همین شرایط دارن...کارگر و نیروی کار ماهیانه ۹۰ دلاری....من نمیدونم چرا خجالت نمیکشین....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
تا موقعی که امثال شماها هستید مرد ودولت که نه اگه تمام دنیا هم کمک کنن سیر نمیشید باز خون مردم رو میمکید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
این نعمت بخش چرا بخاطرتشویش اذهان عمومی نمیگیرنش؟!کم رو اعصاب مردم راه رفته؟!یا فقط سازنده کلیپ بارش بادمجون رو میتونن بگیرن؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
فقط ادعا دارند مگر مدیر نیستید پس مدیریت کنید
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۰:۱۵ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
قطعه سازی که مواد اولیه ساخت قطعه رو نداره بسازه بهتر که درش تخته شه اقای به اصطلاح مسئول شما بیش از 100 درصد قیمت خودرو رو بردید بالا حالا دم از کیفییت ونارضایتی خودروسازها میگید اخه پرایدو چه قطعات بنز ببندی روش -چه قطعات بوگاتی همون لگنی هست که خودروساز داخلی داره درست میکنه
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۰۸:۴۸ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
با نظر دوستمون موافقم ایشون یکی از عوامل اصلی گرانی خودرو هستش ولی خب مجبوره این صحبتها رو بکنه که با این سن و سالش در این سیستم نگهش دارن من نمی دونم چرا بازنشست نمیشه طوری صحبت می کنه که بلانسبت مردم رو نفهم فرض می کنه و خودش رو عاقل شما ببینید 207 الان 200 میلیون هستش بخوان 56 درصد اضافه کنند میشه 312 میلیون شما یک نگاهی به قیمت های خودروهای خارجی بکنین ببینین با این قیمت و با دلار 26هزار تومانی چه ماشینی میشه سوار شد ولی در کل بهترین راه اینه که سپاه وارد میدان بشه و نظارت کنه بر تولید خودرو چون اینها توانایی انجام این کار رو ندارند که اگر داشتند تو این چند دهه انجام می دادند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
دوستان مکانیک یک پراید از صفر تا 100 مونتاژ کردن همه لوازم از بازار ازاد تهیه کردن قیمتش شد زیر 50میلیون حالا چطور بذای شرکت بیش از 100 میلیون میفروشد باز اقایان میگن ضرر کردیم .کمتر دروغ بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
طبق فرمایش خودشان طی یکسال گذشته قیمت قطعات ۸۰درصد رشد داشته.اما سمند ۵۰ میلیونی با چند درصد رشد قیمت کارخونه شده ۱۲۰ تومن.خیلی نامردیه.چطور تا پارسال بامنت خودرو میخریدیم.الان التناس میکنیم تو قرعه کشی راهمون بدن.از ماست که برماست.خلایق هر چه لایق.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۵۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
این آقا اگر قیمت مثلا پژو بشه یک میلیارد باز می گه خودرو سازان دارن ضرر میدن نمی دانم جیب امثال این آقایان چقدر گشاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
فقط خدا ازتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
متاسفانه یکی از عوامل اصلی گرانی خودرو و نابسامانی در بازار همین فرد است. نامبرده از چهار سال قبل در هر جا که توانسته فقط نق زده و شرایط را برای گرانی خودرو فراهم ساخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
تا وقتی امثال شما تو این صنعت هست خودرو سازی همین روال رو پیش خواهد رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
به این انسان به چهار پاه بگید با این قیمت های 100 میلیون در خارج کشور میشه په خودرویی خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
با این قیمت های 100 میلیون در خارج کشور میشه په خودرویی خرید
آخرین اخبار