رئیس سازمان نظام مهندسی کشور:

میزان صنعتی سازی در ایران زیر ۵ درصد است

خرم گفت: صنعتی سازی باید در ایران به ۲۵ درصد برسد اما متاسفانه هم اکنون میزان صنعتی سازی در ایران زیر ۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان مهندسی کشور جزو اولویت‌های ما قرار گرفته است گفت: در گذشته برای ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه مهندسی کشور اقدامات لازم صورت نگرفته و این خود زمینه ساز ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای جامعه مهندسی کشور شده است.

بیش از ۶۰ درصد از مهندسان در تخصص خود فعالیت نمی‌کنند

او ادامه داد: در سازمان نظام مهندسی ۵۵۰ هزار نیروی رسمی وجود دارند که تنها بخشی از این اعضا شاغل هستند و بیش از ۶۰ درصد از آنها یا در تخصص خود فعالیت نمی‌کنند یا بیکار و مشغول مسافرکشی هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه باید فکری به حال جامعه مهندسی کشور شود، افزود: متاسفانه ما جامعه مهندسی و بهره‌برداری از آنها را رها کرده‌ایم و همین موضوع برای جامعه مهندسی کشور مشکل ساز خواهد شد.

خرم بیان کرد: نگهداری مرمت، بازسازی، نوسازی و مقاوم سازی ساختمان‌های بزرگ از دیگر اولویت‌های ما قرار دارد و باید برنامه‌های موثر خط و مشی‌های مناسبی برای آنها در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور توضیح داد: امروزه متولی ساختمان‌ها مشخص است به طوری که وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام‌مهندسی شهرداری‌ها و وزارت کشور از مجموعه دستگاه‌هایی هستند که در حوزه ساختمان سازی نقش دارند و تا زمانی که این دستگاه‌ها عزمشان یکی نشود هیچ قدمی برای حوزه مهندس ساختمان‌سازی برداشته نخواهد شد.

او توضیح داد: ستاد مهندسی ساختمان و همچنین مبحث ۲۲ ساختمان سازی باید پررنگ شود و تا زمانی که به این موضوع اهمیت داده نشود به نتیجه نخواهیم رسید چرا که سایر رشته‌های کشور از جمله رشته‌های آی تی و هنر در سال‌های گذشته پررنگ شده‌اند و آنها توانسته‌اند تاکنون نتیجه‌ مناسبی بگیرند.


بیشتر بخوانید


خرم بیان کرد: صنعتی سازی، هوشمندسازی و ایجاد ساختمان سازی باید در ایران به مرحله عملیاتی و اجرایی برسد چرا که در بسیاری از کشورهای پیشرفته تمامی این اقدامات انجام شده و گام‌های بسیار زیادی در حوزه ساختمان‌ها برداشته شده اما در ایران ما در این مباحث در نسل سوم هستیم این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا بخش مهندسی آنها در نسل ۶ قرار دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه ایران در این زمینه بسیار عقب مانده است، گفت: این عقب‌ماندگی جبران نمی‌شود مگر آنکه اراده و عزم واحدی پیدا کند.

خرم تصریح کرد: ستاد صنعتی‌سازی از دیگر اقداماتی است که باید در حوزه مهندسی سازی انجام شود چرا که حداقل باید ۳۰ درصد از ساختمان‌ها به شکل صنعتی ساخته شود اما هم اکنون میزان صنعتی سازی در ایران زیر ۵ درصد است.

او با بیان اینکه در بحث اشتغال زایی هم می‌توانیم اقداماتی را انجام دهیم، گفت: به طور مثال در کشور، ۲۵ تا ۲۷ میلیون واحد مسکونی داریم که در ۱۰ میلیون واحد سکونت وجود دارد و اگر برای هر ۵۰ آپارتمان یک مدیر لازم باشد، می‌توانیم برای ۲۰۰ هزار مهندس اشتغال مستقیم ایجاد کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور تصریح کرد: بهره برداری، نگهداری و تعمیرات، نوسازی و بازسازی باید در تمامی ساختمان‌ها در اولویت قرار گیرد و با انجام دو برنامه پنج ساله و ایجاد نقشه راه می‌توانیم در این زمینه گام‌های بلندی برداریم.

خرم عنوان کرد: طرح ستاد اجرای مبحث ۲۲ ساختمان دیده شده است که مورد تایید وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شده و این خود باعث ایجاد انگیزه شده تا ستاد صنعتی‌سازی، هوشمندسازی و ساختمان سبز را هم به مرحله عملیاتی برسانیم .

او بیان کرد: این یک تحول است که در حوزه ایجاد اشتغال مهندسان می‌تواند بسیار موثر باشد و با اعتمادی که وزارت راه و شهرسازی به ما می‌کند و البته با ایجاد فرصت‌های مناسب می‌توانیم گام‌های موثری در این زمینه برداریم.

خرم در پایان تصریح کرد: در این برنامه با تعریف فرصت‌های شغلی، میزان نرخ بیکاری مهندسان ساختمان به صفر می‌رسد و با ایجاد اشتغال مولد رشته می‌توانیم نیروی‌های مهندس متخصص در این زمینه را تربیت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار