ساخت وساز در مناطق زلزله خیز شهرها بدون نظارت مهندسان

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: متاسفانه شاهد ساخت و ساز بر روی مناطق زلزله خیز شهرهای مختلف هستیم که این اقدام بدون نظارت مهندسان بوده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس در نشست هم اندیشی اعضای کمیسیون عمران با محوریت دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با بیان اینکه در دوره های قبل جلساتی در حوزه نظارت بر صادرات خدمات فنی و مهندسی برگزار کردیم گفت: چندین دوره در این زمینه بحث  شد اما متاسفانه در برخی از مسائل نتوانستیم به نتیجه برسیم. هم اکنون در شرایطی هستیم که باید از ظرفیت‌های  صادرات خدمات فنی و مهندسی استفاده کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: ظرفیت های صادرات خدمات فنی و مهندسی ۴۰ میلیارد دلار است که ما در دوره قبل به ۵ میلیارد دلار رسیده بودیم اما هم اکنون این میزان بسیار کاهش یافته و به ۵۰۰ میلیون دلار و مبالغی کمتر از این هم رسیده است .

بدری تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی و کمیسیون عمران باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

در ادامه محرم زاده  دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه میزان نظارت از سوی مهندسان ناظر در بسیاری از مناطق کم است گفت: در بسیاری از شهرها با وجود آنکه گسل های زلزله  شناسایی شده اما شاهد ساخت و ساز واحدهای مسکونی در آن مناطق هستیم به طور مثال در شهر تبریز با وجود آنکه گسل های زلزله شناسایی شده است اما شاهد هستیم واحدها بدون رعایت هیچ نکات ایمنی ساخته شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد:   با وجود آنکه همواره بر کیفیت ساخت وسازها تاکید می شود اما مهندسان ناظر در این بخش به درستی ورود نکرده اند.

او اضافه کرد: نظام مهندسی تحت نظارت وزارت راه وشهرسازی، اعضای هئیت مدیره این بخش را تعیین می کند بنابراین باید اعضایی انتخاب شوند که در این گونه مسائل بتوانند  حضور پر رنگی داشته باشند.

محرم زاده یاد آور شد: در سال ۸۲ متاسفانه بسیاری از واحدهای مسکونی ساخته شده‌ در کرمان و سال های بیش از آن در رودبار تخریب شدند چرا که این واحدها در مناطق زلزله خیز و بر روی گسل ها ساخته شده بودند. باید نظام مهندسی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد که خوشبختانه تا حدودی  توانسته اند به این بخش ورود پیدا کنند.

او یاد آور شد : میزان کشته ها در بسیاری از حوادث طبیعی کاهش چشمگیری داشته و این نشان گر حضور موثر مهندسان  در حوزه ساخت و ساز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار