مکرون ترکیه و روسیه را به برانگیختن احساست ضد فرانسوی متهم کرد

رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای ترکیه و روسیه را به اقدامات خصومت آمیز و برانگیختن احساسات ضد فرانسوی در برخی از کشورها متهم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی‌وی، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، ترکیه و روسیه را به ابراز احساسات ضدفرانسوی در سراسر آفریقا با تأمین بودجه افرادی که باعث کینه توزی علیه پاریس در رسانه‌های محلی هستند، متهم کرد.

مکرون در مصاحبه‌ای ادعا کرد: ما نباید ساده لوح باشیم، بسیاری از کسانی که در رسانه‌های فرانسوی زبان علیه دولت صحبت کرده و یا فیلم تهیه می‌کنند از سوی روسیه و ترکیه تامین بودجه می‌شوند.

رئیس جمهور فرانسه که با اظهارات ضداسلامی خود جنجال گسترده‌ای در جهان ایجاد کرده است، ترکیه و روسیه را به تلاش برای یک بازی کینه توزانه پس از استعمار متهم کرد.

مکرون پس از حمله علنی به آیین ابراهیمی در دفاع از انتشار مکرر کاریکاتور‌های تحقیرآمیز پیامبر اسلام (ص) توسط مجله هتاک شارلی ابدو به بهانه آزادی بیان به‌ویژه در میان جمعیت مسلمان نزدیک به دو میلیارد نفر، خشم گسترده‌ای ایجاد کرد.

او در این مصاحبه خود آنکارا را به مشارکت در سوءتفاهم‌ها در مورد توجیه خود مبنی بر بازنشر کاریکارتور‌های توهین آمیز در ماه اکتبر متهم کرد و مدعی شد: وقتی تصمیم گرفتم به اسلام رادیکال حمله کنم، سخنان من از سوی ترکیه که توانایی تأثیرگذاری بر افکار عمومی به ویژه در آفریقای جنوبی را دارد، تحریف شد.

رئیس جمهور فرانسه با تکرار موضع اسلام هراسی خود که باعث اختلاف نظر‌های گسترده در سراسر فرانسه و فراتر از آن طی ماه‌های اخیر شده است، با به کار بردن عامدانه اصطلاحی که مسلمانان را به عنوان افرادی خشن توصیف می‌کند، مدعی شد: من به اسلام حمله نمی‌کنم، من به تروریسم اسلامگرا حمله می‌کنم.

پاریس خواستار تجدیدنظر در روابط بین اتحادیه اروپا و ترکیه شده است که طی سال‌های اخیر در دوران ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان حضور و نفوذ خود را در آفریقا گسترش داده است.

در این مصاحبه مکرون همچنین مذاکره با گروه‌های مسلح را در منطقه ناآرام ساحل آفریقا، جایی که فرانسه با استقرار هزاران سرباز درگیر یک مداخله نظامی است، رد کرد.

او افزود: ما با تروریست‌ها صحبت نمی‌کنیم. ما همچنان می‌جنگیم. پاریس با گروه‌های مختلف سیاسی گفتگو خواهد کرد، نه با گروه‌های مسلح که به کشتار غیرنظامیان و سربازان، از جمله سربازان ما ادامه می‌دهند.

آخرین اظهارات مکرون در مورد نکوهش اسلام و دفاع از سکولاریسم با واکنش گسترده فعالان مسلمان و طرفداران دین اصیل روبه‌رو شده است.

مکرون در اوایل ماه اکتبر از طرحی برای دفاع از ارزش‌های سکولار کشورش در برابر آنچه «رادیکالیسم اسلامگرا» نامید رونمایی و ادعا کرد که این دین در سراسر جهان در بحران است.

رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت که دولتش لایحه‌ای را در ماه دسامبر ارائه می‌دهد که قانون ۱۹۰۵ این کشور را تقویت می‌کند که رسماً مذهب و دولت را مجزا خواهد کرد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۰۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
مکر افریقا ارث پدری شماست
آخرین اخبار