اصرار بر انجام سی تی اسکن ممنوع!

انجام سی تی اسکن به منظور کنجکاوی و بدون دستور پزشک متخصص ممنوع است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  بیوک مرادخانی پزشک فوق تخصص ریه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اطلاعات ارائه شده ناشی از سی تی اسکن ریه فقط مربوط به همان روز، ساعت و لحظه است و فرد مبتلا در خصوص درگیری ریه در روز‌های دیگر هیچ اطلاعی دریافت نخواهد کرد.

 مرادخانی نسبت به نگرانی در خصوص درگیری و آسیب ریه که با درصد‌های مختلف اعلام می‌شود، هشدار و توضیح داد: اگر فردی درصد آسیب ریوی اعلام شده بالایی دارد، دلیل بر مشکلات زیاد و اگر فردی درصد پایین تری داشته باشد دلیل بر مشکلات کم نیست.

او با بیان این که میزان اشباع اکسیژن فرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: فردی ممکن است با ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و درگیری ریه اشباع اکسیژن خوبی داشته باشد، اما به طور کلی تا حدودی بین درگیری ریه و افت اشباع اکسیژن ارتباط وجود دارد، اما همیشگی و دایمی نیست.

مراخانی  سنجش میزان اکسیژن فرد مبتلا را ضروری دانست و عنوان کرد: سی تی اسکن به دلیل آن که اشعه خیلی بالایی دارد، انجام آن به ویژه با فاصله زمانی بسیار کم توصیه نمی‌شود.

مرادخانی اضافه کرد: افرادی که در تماس با فرد دارای بیماری کووید ۱۹ مثبت بودند و یا PCR آن‌ها مثبت گزارش شده نیاز به انجام سی تی اسکن ندارند.

پزشک فوق تخصص ریه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: بررسی میزان اشباع اکسیژن به طور سریال و روزانه برای افراد دارای بیماری زمینه ای، برونشیت و آسم، سابقه عمل جراحی و یا افرادی که علایم خطر دارند و یا بدون بیماری زمینه‌ای پیشرفت در بیماری کووید آن‌ها مشاهده شده، توصیه می‌شود.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.