برنامه غذایی مناسب برای مبتلایان به دیابت

دیابت یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی جهان و یک بیماری مزمن غیرقابل درمان می‌باشد که برای کنترل و پیشگیری از این بیماری نیاز است از رژیم غذایی مناسبی استفاده کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، دیابت یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی جهان و یک بیماری مزمن غیرقابل درمان می‌باشد که با افزایش قند خون مشخص می‌شود و در حال حاضر بیش از ۲۵۰ میلیون انسان در جهان مبتلا به دیابت هستند.

علت این بیماری در ناتوانی پانکراس در ترشح کافی انسولین و یا ناتوانی بدن در استفاده موثر از انسولین ترشح شده بوده و بیماری‌های قلبی و عروقی، مشکلات کلیوی و چشمی، آسیب دیدگی اعصاب و عفونت‌های مکرر از عوارض دیابت است.

اغلب مبتلایان به دیابت، به نوع ۲ آن یا دیابت غیر وابسته به انسولین (NIDDM) مبتلا هستند که به حالتی گفته می‌شود که بدن توان استفاده موثر از انسولین را ندارد و این نوع بیشتر در بزرگسالان، افراد دارای اضافه وزن و کم تحرک رخ می‌دهد و به صورت تدریجی به وجود خواهد آمد و سبک زندگی و تغذیه سالم نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به آن دارد.

راه‌های پیشگیری و کنترل دیابت

در این رابطه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شهرستان قشم گفت: تمام افراد باید در طول زندگی خود از اضافه وزن و چاقی پیشگیری کرده و به طور منظم و روزانه، فعالیت بدنی داشته باشند، همچنین مصرف مواد چربی و قندی را کاهش دهند.

مریم روح الامینی در خصوص تغذیه مبتلایان به دیابت، افزود: افراد مبتلا به دیابت باید از مواد غذایی متنوع و به صورت متعادل استفاده کنند، استفاده از راهنمای غذایی دیابتی به آن‌ها کمک می‌کند تا این دو اصل را به خوبی رعایت کنند.

راهنمای غذایی دیابتی برای انواع نان و مواد نشاسته‌ای

روح الامینی در این خصوص تصریح کرد: بیماران مبتلا به دیابت باید روزانه ۶ واحد از این گروه استفاده کنند هر واحد برابر با یک برش نان به اندازه یک کف دست (بدون احتساب انگشتان) ترجیحا نان سنگک، بربری و تافتون سبوس دار، یا یک سوم لیوان برنج (۴ یا ۵ قاشق غذاخوری)، و یا یک سوم لیوان ماکارونی پخته، است.

او ضمن تاکید بر نادرست بودن عدم مصرف مواد نشاسته‌ای در افراد دیابتی، ادامه داد: همچنین نصف لیوان حبوبات پخته یا یک عدد سیب زمینی کوچک، و یا نصف لیوان سبزیجات نشاسته‌ای (ذرت، نخود سبز) نیز یک واحد نشاسته‌ای یه حساب می‌آیند.

روح الامینی در رابطه با میزان انواع سبزیجات غیر نشاسته‌ای در غذای روزانه، اظهار کرد: از این گروه غذایی باید روزانه حداقل ۳ واحد مصرف شود یک واحد از این گروه برابر با یک لیوان سبزی خام (سبزی خوردن و کاهو و...)، یا نصف لیوان سبزی پخته (هویج یا لوبیا سبز پخته، قارچ پخته) و یا نصف لیوان آب سبزیجات (آب گوجه فرنگی، آب هویج و یا آب سایر سبزیجات و...) است.

مقدار مناسب میوه در برنامه غذایی بیماران

کارشناس رژیم و تغذیه درمانی، در این خصوص گفت: روزانه حداقل ۲ واحد از میوه‌های تازه و متنوع باید استفاده شود یک واحد از این گروه شامل یک عدد میوه تازه کوچک (سیب، پرتقال، لیموشیرین، موز)، دو عدد نارنگی کوچک، نصف گریپ فروت بزرگ، یک و یک چهارم لیوان هندوانه، یک لیوان طالبی، یک و یک چهارم لیوان توت فرنگی، ۱۷ حبه کوچک انگور، ۱۲ عدد گیلاس، ۴ عدد زردآلو، ۳ عدد خرما، نصف انار، ۲ عدد متوسط انجیر، یک لیوان تمشک، یک چهارم لیوان میوه خشک (برگه، کشمش)، نصف لیوان آبمیوه تازه و طبیعی به‌طور مجزا است.

میزان مصرف گروه‌های غذایی لبنیات و گوشت در این برنامه چیست؟

روح الامینی در رابطه با مصرف شیر و فرآورده‌های آن بیان کرد: مبتلایان به دیابت باید روزانه حداقل ۲ واحد از این گروه را در رژیم غذایی خود بگنجانند که یک واحد از این گروه برابر با یک لیوان شیر یا ماست کم چرب، یا دو لیوان دوغ کم چرب، و یا سه چهارم لیوان کشک است.
او درباره مصرف انواع گوشت و جایگزین‌های آن، اظهار کرد: بیماران روزانه باید حداقل ۲ واحد از این گروه را مصرف نمایند که هر واحد شامل ۲ عدد سفیده تخم مرغ، یا ۳۰ گرم گوشت پخته (گوشت قرمز کم چرب، مرغ، ماهی) و یا ۳۰ گرم پنیر (یک قوطی کبریت) می‌باشد.

چربی و شیرینی‌جات با احتیاط مصرف شود

روح الامینی در این باره تصریح کرد: مصرف انواع چربی‌ها را باید کاهش داده و با احتیاط در برنامه غذایی استفاده کرد هر واحد از آن نیز شامل یک قاشق مرباخوری روغن یا کره یا سس مایونز یا ۶ عدد بادام، یا ۱۰ عدد بادام زمینی، یا ۱۰ عدد زیتون سبز، یا ۲ عدد گردو یا یک قاشق غذاخوری دانه کنجد و همچنین مغزیجات است.

او در خصوص مصرف انواع شیرینی‌ها افزود: مصرف مواد قندی، قندخون بیماران را به سرعت بالا می‌برد و باید با احتیاط کامل و حداقل میزان مصرف شوند یک واحد شیرینی برابر با یک قاشق مرباخوری شکر یا مربا یا عسل، ۳ عدد بیسکویت کوچک، ۲ عدد بیسکویت سبوس دار، به صورت مجزا است.

این کارشناس تغذیه در خصوص توصیه‌های دیگر غذایی خاطرنشان کرد: از مواد غذایی فیبردار مانند میوه‌های کوچک و سبزیجات بیشتر استفاده و مصرف نمک محدود شود همچنین از غذا‌های کنسرو شده کمتر استفاده کنیم و روزانه مایعات بدون شیرینی مانند، آب مصرف شود.

به راحتی با رعایت اصول تغذیه‌ای گفته شده و توصیه‌های دیگری همچون ورزش روزانه، کاهش وزن پیوسته و ملایم، استفاده از ۳ وعده غذایی و سه میان وعده و تنظیم ساعت خواب (زیرا شب‌بیداری باعث افزایش مقاومت به انسولین می‌گردد)، می‌توان باعث پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ و همچنین کنترل آن شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.