هشدار نظام پزشکی مشهد به بیمارستان‌ها درباره زایمان‌های لاکچری

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، گفت: در صورتی که هر کدام از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها آمار تعداد زایمان و عمل سزارین‌شان در روز ۹ آذر ۱۳۹۹، به طور غیر استاندارد افزایش یافته باشد، قطعا مورد توجه و بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،سرفه‌های بی‌امان، آرام و قرار آرمین پسر بچه دو ساله نحیف و معصوم را بریده است، گریه سر می‌دهد و مامان مامان گویان آغوش مادرش را می‌طلبد، مادری که دو سال قبل از سر چشم و هم چشمی و ناآگاهی سلامت و آینده فرزندش را فدای تاریخ تولد رُند و لاکچری کرد و حال با دیدن حال و روز طفل معصومش و رنج او در تنفس و جثه نحیف و رنجوری که هنوز بعد از دو سال نتوانسته آسیب تولد پیش از موعد آرمین را جبران کند، به شدت پشیمان است.

او پشیمان از زایمان زودتر از موعد است آن هم فقط بخاطر رقابت با دختر خاله‌اش که با تغییر تاریخ سزارین، تاریخ تولد دخترش ۹۶/۶/۶ بود.
 
خودش اینطور می‌گوید: به سختی همسرم را راضی کردم بچه را دو هفته زودتر در به دنیا بیاورم، حالا بچه کوچک من تنفسش به سختی است و هر بار نفسش می‌گیرد، می‌میرم و زنده می‌شوم.
 

بنا به گفته پزشکان این نقص و بیماری در دستگاه تنفسی آرمین کوچک، همچون تحفه تولد در تاریخ رند۹۷/۷/۷  تا پایان عمر به یادگار در جسم او باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید


با خبر می‌شوم یکی از بیمارستان‌های خصوصی مشهد از یک ماه قبل برای انجام زایمان‌های لاکچری بخش اضافه‌ای را در ۹۹/۹/۹ نظر گرفته است.
 
حضوری به آن بیمارستان و چند زایشگاه خصوصی دیگر می‌روم، ظاهرا سعی در انکار موضوع دارند؛ بعد از سر زدن به چند بیمارستان و مقاومت و انکاری که در لحن وکلام مسئولین آنجا می‌بینم به این نتیجه می‌رسم وقتم را بیشتر هدر ندهم، زیرا که هیچ متخلفی حاضر به اعتراف نیست. پس راهم را به سمت سازمان نظام پزشکی مشهد کج می‌کنم و با رئیس این سازمان گفتگو می‌کنم

زایمان‌های پیش از موعد و یا با تاخیر از طرف تمام مراجع پزشکی رد شده است

علی بیرجندی نژاد رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد می‌گوید: زایمان‌های پیش از موعد و یا با تاخیر از طرف تمامی مراجع پزشکی و متخصصان زنان و زایمان رد و همواره تاکید شده با توجه به اینکه فرآیند زایمان‌های مذکور ممکن است، سلامت مادر و کودک را به خطر اندازد از همین رو قطعا باید از سوی تمامی دست‌اندر کاران در این حوزه تلاش شود این قبیل زایمان‌ها انجام نشود و یا به حداقل ممکن برسد.

او افزود: باید از طریق انواع رسانه‌های جمعی آموزش‌ها به مردم داده شود تا آینده و سلامت فرزندانمان را فدای یک کار لاکچری، تبلیغاتی و پوچ نکنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در هر دو شکل وضع حمل، چه زایمان طبیعی و چه در عمل سزارین یک سری استاندارد‌های خاص علمی وجود دارد، ادامه داد: همچنین یک سری استاندارد‌های قانونی در کشور ما علاوه بر استاندارد‌های بین المللی وجود دارد و در مجموع زمان استاندارد زایمان طبیعی و یا عمل سزارین بر اساس توصیه‌های علمی مشخص است.

بیرجندی نژاد بیان کرد: هر گونه جابه‌جا کردن این زمان به سمت اینکه این فرایند زودتر و یا دیرتر از زمان موعود و مناسب خود انجام شود، قطعا آسیب‌زا است و یقینا اگر معیار‌های علمی در آن رعایت نشده باشد تخلف محسوب می‌شود.

او تصریح کرد: بر این اساس تمام دستورالعمل‌های صریح و شفاف در این خصوص به تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و انجمن‌های علمی متخصص در حوزه زنان و زایمان ارسال و ابلاغ شده و آن‌ها نیز به همه پزشکان خود این موارد را گزارش و ابلاغ کرده‌اند و اطلاع‌رسانی کامل در این رابطه انجام شده است.

آسیب‌های ریوی و مغزی از عواقب زایمان‌های زودرس

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به مضرات و عواقب سوء زایمان‌های زودرس در این خصوص تاکید می‌دهد: ارگان‌های مهمی همچون مغز و ریه‌ها در هفته‌های سی و هفتم و سی و هشتم بارداری زمانی که جنین در حال رشد است به حداکثر تکامل خود می‌رسند و اگر به هر دلیلی قبل از تاریخ مشخص شده برای اتمام مدت بارداری، زایمان زودرس انجام شود، بدون شک می‌تواند عوارض جدی سلامت نوزاد را تهدید کند.

بیرجندی نژاد اظهار می‌کند: یکی از ارگان‌های بسیار مهمی که در هفته‌های پایانی دوران بارداری تکمیل می‌شود ریه‌ها هستند، نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند متاسفانه از لحاظ تنفسی دچار مشکلات عدیده می‌شود و حتی ممکن است سندرم زجر تنفسی در این نوزادان بروز کند به طوری که به ناچار باید این نوزادان را برای ادامه حیات در بخش مراقبت‌های ویژه بستری کنیم.

او ادامه می‌دهد: همچنین برخی از آسیب‌های مغزی در نوزادانی که زود‌تر از موعد به دنیا می‌آیند، شایع‌تر است

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به شیوع یرقان یا زردی نوزادان در زایمان‌های زودرس می‌گوید: با توجه به اینکه در این دسته از زایمان‌ها بسیاری از ارگان‌های هنوز به طور کامل رشد نکرده‌اند، یکی از عوارض این زایمان‌ها بروز بیماری یرقان به شکل خطرناک‌تر است.

بیرجندی نژاد ادامه می‌دهد: غیر از عوارض و مشکلاتی که بلافاصله بعد از زایمان‌های زود هنگام برای نوزادان ممکن است پیش آید، احتمال اینکه عوارض جدی همچون بیماری دیابت و برخی از بیماری‌های سیستم مغزی سلامت نوزاد را در آینده تهدید کند و با شیوع بیشتری در این افراد دیده شود، بسیار زیاد است.

او با بیان اینکه سپری شدن و اتمام کامل دوران جنینی جزو وظایف اولیا و کادر درمان است، تصریح می‌کند: اگر خواهان به دنیا آمدن نوزادانی سالم و قوی هستیم باید اجازه دهیم این دوران به طور کامل طی شود تا از عوارض فوری و آتی حاصل از زایمان زود رس در نوزادان جلوگیری شود.

صحبتهایم با دکتر بیرجندی‌نژاد به پایان می‌رسد، صدای سرفه‌های آرمین و نفسی که به تنگی از دهان کوچکش بالا می‌آمد، ذهنم را آشفته می‌کند، کاش مادرش به رقابت با چشم و هم‌چشمی لذت نفس کشیدن را یک عمر از او نمی‌گرفت.


منبع: فارس


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.