ابعاد جدید از جعبه سیاه آلودگی هوای مشهد

با شروع سومین ماه پاییز آمار فوت شدگان بر اثر بیماری کرونا اوج گرفته، آماری تلخ که آلودگی هوا نیز می‌تواند بر افزایش آن تأثیر داشته باشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،در سال‌های گذشته با رسیدن فصل سرما و نگرانی از تشدید آلودگی هوای مشهد از جمله راهکار‌هایی که از جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوای مشهد بیرون می‌آمد تعطیلی مدارس بود، اما آیا این تنها کاری است که می‌توان انجام داد؟ که صد البته این تعطیلی مدارس هم درد چندانی را دوا نمی‌کرد، از سال‌ها انتظار برای انتشار سیاهه آلودگی هوای مشهد و بد عهدی دولت برای پرداخت سهم شهر مشهد از محل عوارض سوخت گرفته تا دست دست کردن برای اجرای طرح‌هایی همچون (lez) و نصفه و نیمه اجرا کردن طرح‌های دیگری از جمله طرح ترافیک، طرح زوج و فرد، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باعث شده زیست پذیری شهر مشهد با خطر جدی مواجه شود، در این میان، همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان از وضعیت آلودگی هوای مشهد آماری تکان دهنده ارائه می‌کند که به گفته وی شرایط هوای مشهد به گونه‌ای است که کاسه محیط زیستی شهر مشهد لبریز شده است و با توجه به توپوگرافی شهر مشهد در سال، ۳۲۲ روز با انواع مختلف پدیده اینورژن مواجه است و تنها ۳۳ روز هوای مشهد بدون آلودگی است. حالا با انتشار سیاهه آلودگی هوای مشهد ابعاد جدیدی نیز از بحران آلودگی هوای مشهد مشخص شده به نحوی که از سوی پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف فهرستی از آلاینده‌های شهر مشهد را منتشر کردند که بر اساس نتایج آن، میزان کل تولید آلاینده‌ها در شهر مشهد از منابع ساکن و متحرک ۲۴۵ هزار تن در سال تخمین زده می‌شود که بسیار نگران کننده است، اما این نگرانی از آن جا بیشتر می‌شود که همه ساله به میزان آلودگی هوای مشهد و روز‌های ناسالم افزوده می‌شود.
 
ابعاد جدید از جعبه سیاه آلودگی هوای مشهد
به نظر می‌رسد با وجود دستگاه‌های متولی در این حوزه، شهر مشهد در موضوع کاهش آلودگی هوا دچار چالش تصمیم گیری شده که باید راهکار اساسی برای آن پیدا کرد، حال سوال این است که واقعا مقصران آلودگی هوای مشهد چه کسانی هستند؟ به نظر می‌رسد چندین سال آزمون و خطای طرح‌های اشتباه در خصوص آلودگی هوا باعث شده که امروز آن همکاری لازم بین دستگاه‌ها صورت نگیرد و مشهد را دچار بحران کند.

استقرار صنایع آلاینده در غرب مشهد یک مشکل اساسی

تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز درباره صنایع آلاینده در غرب مشهد می‌گوید: بر اساس مصوبات هیئت دولت نباید تا شعاع ۴۰ کیلومتری مشهد صنایع جدیدی ایجاد شود، زیرا که در این منطقه بارگذاری‌های صنعتی از قدیم زیاد بوده و باعث شده بیشترین تردد‌ها در این منطقه شکل بگیرد.

وی با بیان این که در واقع آبخوان شرب مشهد در محور غرب مشهد قرار دارد، می‌افزاید: معتقد هستیم به لحاظ حجم زیاد صنایع در آن منطقه توزیع نامتعادل صنایع در شهر مشهد شکل گرفته است، سیاست سازمان حفاظت محیط زیست این است که با نگاه آمایش سرزمین شهرک صنعتی در شرق مشهد ایجاد شود و صنایعی که در محور غرب امکان استقرار ندارند در این محور مستقر شوند، یعنی صنایعی که در محور غرب تاکنون بااستقرار آن‌ها موافقت نشده است در این شهرک صنعتی مستقر شوند که با ایجاد پنج شهرک صنعتی مشهد در جاده فریمان مراحل صدور موافقت زیست محیطی خودش را طی می‌کند.

ابعاد جدید از جعبه سیاه آلودگی هوای مشهد
همتی همچنین در خصوص کیفیت استاندارد بنزین و گازوئیل توزیع شده در مشهد نیز می‌گوید: هم اکنون بنزین یورو ۴ در مشهد توزیع می‌شود، روزانه ۵/۲ میلیون لیتر بنزین و ۵/۱ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ نیز در مشهد توزیع می‌شود و این موضوع را به شدت دنبال می‌کنیم، حتی برای خودرو‌ها هم طبق سیاست سازمان حفاظت محیط زیست، تنها برای خودرو‌های یورو ۵ مجوز صادر می‌شود.

مشهد جزو رکوردداران وجود انواع پدیده اینورژن در میان کلان شهر‌های دنیاست

مدیر کل حفاظت محیط زیست در ادامه آمار تکان دهنده‌ای از منابع آلاینده هوای مشهد ارائه می‌کند و می‌گوید: موضوع آلایندگی هوای مشهد موضوع پیچیده‌ای است، در مشهد ما با پدیده‌ای با نام اینورژن مواجه هستیم، به نحوی که مشهد جزو رکورد داران وجود انواع پدیده اینورژن در میان کلان شهر‌های دنیاست، در سال ۳۲۲ روز با اینورژن‌های مختلف در شهر مشهد روبه رو هستیم و این آمار بسیار عجیب و غریب است.

همتی با بیان این که نمی‌توانیم مقصر آلودگی هوای مشهد را تنها وضعیت جغرافیایی بدانیم، می‌افزاید: منابع آلاینده حاصل انواع فعالیت‌ها در شهر است، تغییر کاربری‌هایی که صورت می‌گیرد، در ارتفاعات جنوبی که تنفسگاه شهر است نباید به جز کاربری فضای سبز کاربری دیگری ایجاد شود، در واقع ارتفاعات جنوبی مسیر چرخش هوای مشهد است.

۶۴ درصد از بخش آلودگی هوای شهر مشهد مربوط به منابع متحرک است

آن طور که محمد پذیرا رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد می‌گوید: طبق نتایج به دست آمده، ۶۴ درصد از بخش آلودگی هوای شهر مشهد مربوط به منابع متحرک و ۳۶ درصد مربوط به منابع ثابت است.

او با بیان این که بیشترین منابع آلایندگی در شهر مشهد مربوط به خودرو‌های شخصی است، می‌افزاید: در حوزه حمل و نقل عمومی تاکسی‌ها ۲/۱ درصد و اتوبوس‌ها ۲/۵ درصد در آلودگی هوای مشهد سهیم هستند.

این مقام مسئول در شهرداری مشهد در پاسخ به این سوال که با وجود اتوبوس‌های فرسوده زیاد در مشهد نتایج تحقیقات به درستی احصا شده است؟ می‌گوید: طبق محاسباتی که انجام شده تعداد و مسیر رفت و آمد اتوبوس‌ها میزان شاخص بوده و پشت این‌ها محاسبات علمی است، در واقع آلودگی هوای ناشی از اتوبوس‌ها از آن چیزی که درذهنیت عموم و مردم وجود دارد کمتر است.

گوگرد گازوئیل استفاده شده در نیروگاه‌های مشهد بالاتر از حد استاندارد است

پذیرا ادامه می‌دهد: نیروگاه‌های مشهد تا پارسال از سوخت مازوت استفاده می‌کردند، الان گازوئیلی که برای سوخت نیروگاه‌ها استفاده می‌شود گوگرد آن بالاتر از حد استاندارد است.
ابعاد جدید از جعبه سیاه آلودگی هوای مشهد
احتمال استفاده از مازوت در نیروگاه توس همزمان با فصل سرما

هرچند استفاده از مازوت در نیروگاه توس در مشهد به گفته برخی مسئولان متوقف شده و به جای آن از گاز طبیعی استفاده می‌شود؛ اما همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان از استفاده دوباره سوخت مازوت در این نیروگاه اظهار نگرانی کرده است که شاید با فرارسیدن فصل سرما گاز طبیعی به این نیروگاه نرسد. موضوعی که فرزاد بهشتی توندری دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه دادسرای مرکز استان نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: موضوع حذف سوخت مازوت از نیروگاه توس درسال ۱۳۹٨ در دستور کار حوزه دادستانی قرار گرفت، مدیران کشوری را در خصوص این موضوع فراخوان کردیم، علاوه بر این موضوع هم به موازات آن پیگیری‌هایی از دادستانی کل کشور انجام و درنهایت مشخص شد در ارتباط با این که چه سوختی نیروگاه‌های استان استفاده کنند و چه میزان تولید برق داشته باشند، هیچ کدام در اختیار خودشان و مدیران استانی نیست و شرکت ملی گاز ایران و شرکت تولید نیروی برق کشور در باره این موضوع تصمیم می‌گیرند که کدام نیروگاه‌ها از سوخت گاز و کدام از مازوت و کدام از گازوئیل استفاده کنند.

او می‌افزاید: نتیجه و تصمیم نهایی این شد که نیروگاه توس در هشت ماه اول سال حتما باید برای تامین سوخت خود از گاز طبیعی استفاده کند و اکنون در این هشت ماه اول سال ١٣٩٩ همین امر انجام شده است.

بیشتر بخوانید


دادیار حوزه معاونت اجتماعی دادسرای مرکز استان می‌گوید: در چهار ماه پایانی سال اگر تامین گاز برای مصارف خانگی در شرایط اضطرار قرار گرفت، چون تامین گاز طبیعی برای مصارف خانگی در اولویت قرار دارد تنها با تأیید کمیته چهار نفره با محوریت استانداری و به صورت محدود و موقت استفاده از سوخت مازوت توسط نیروگاه توس جایز است.

تشکیل پرونده در دستگاه قضایی برای سهل انگار در صورت نیاز

بهشتی با بیان این که دادستانی در حوزه آلودگی هوای مشهد پیگیر مطالبات مردمی است، تاکید می‌کند: دادستانی مکاتبه‌ای با مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران داشته که برنامه هایشان را راجع به تقویت خط لوله‌های گاز ورودی به استان ارائه کنند، مکاتبه دادستانی به شرکت گاز هم منعکس شده و حتما باید گزارش‌هایی را در خصوص این که برای توسعه تقویت خطوط فشار قوی گاز خراسان رضوی چه اقدامی انجام داده اند به ما ارائه کنند، اگر دلایل آن‌ها ناموجه باشد به سمت برخورد قضایی پیش خواهیم رفت.

اقدامات استانداری برای مقابله با آلودگی هوا

سالیانی مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که با سرد شدن هوا آلودگی هوای مشهد بیشتر شده و با وضعیت بیماری کرونا نیز وضعیت تشدید می‌شود، تمهیدات استانداری برای کاهش آلودگی هوا چیست؟ می‌گوید: بر اساس سیاهه آلودگی هوای مشهد وظیفه هر دستگاه و اقدامات آن‌ها در شرایط مختلف آلودگی هوا اعم از پاک، سالم و ناسالم برای گروه‌های حساس و تمام گروه‌ها مشخص شده است و برای امسال هم جمع بندی اقداماتی که باید انجام شود به طور خاص با توجه به مباحثی که مرتبط با کروناست در کمیته فنی کارگروه انجام شده است. برنامه ریزی می‌کنیم ان شاءا... بتوانیم در هفته آینده جلسات کارگروه آلودگی هوا را برگزار کنیم.

او با بیان این که اگر آلودگی هوای مشهد بیشتر شود طرح زوج و فرد از در منازل اجرا خواهد شد، می‌گوید: اگر آلودگی هوای مشهد این گونه شود امکان اجرای طرح زوج و فرد از در منازل وجود دارد، اما هنوز بحث‌های آلودگی ما به آن مراحل نرسیده است. باید بررسی کنیم محدودیت‌های اخیر چه تاثیری در کاهش آلودگی هوا دارد.
 
منبع: خراسان
انتهای پیام//م.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.