خوزستان عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان/ زیستگاه‌های پرندگان پایش می‌شوند

مدیرکل اداره دامپزشکی خوزستان با اشاره به پایش زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در استان گفت: تاکنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

مصطفی کنارکوهی مدیرکل اداره دامپزشکی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: با آغاز فصول سرد سال و مهاجرت پرندگان وحشی و آزاد پرواز به سمت زیستگاه‌های ایران، خطر انتقال و بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود دارد.

او افزود: با توجه به اینکه شیوع نسبتاً وسیع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های مجاور ایران پررنگ‌تر از هر زمان دیگری است، زیستگاه‌های پرندگان به صورت مستمر پایش می‌شود و تاکنون موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

کنارکوهی بیان کرد: خوزستان نیز با توجه به وجود اکوسیستم‌های طبیعی متعدد از جمله؛ تالاب‌ها، مسیر رودخانه‌ها، دریاچه سد‌ها و ... میزبان تعداد زیادی پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی هستند و این جمعیت به پرندگان وحشی موجود در این زیستگاه‌ها افزوده می‌شود و احتمال انتقال بیماری به واحد‌های پرورش طیور متعدد موجود در استان و همچنین طیور بومی روستایی وجود دارد.

مدیرکل اداره دامپزشکی خوزستان از جمله اقدامات بسیار موثر در زمینه کنترل و مبارزه با این بیماری را شناسایی فوری و تشخیص بیماری و اجرای مداخلات ضربتی بهداشتی جهت کنترل و جلوگیری از انتشار بیماری در منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به خطر بالای انتشار بیماری در زیستگاه‌های پرندگان، این مناطق به صورت ویژه مورد مراقبت مستمر دامپزشکی قرار دارند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از جمله مناطقی که در روز‌های اخیر مورد مراقبت فعال بیماری آنفلوآنزا قرار گرفته است می‌توان به مسیر رودخانه‌ها و دریاچه‌های پشت سد کارون، مارون، کرخه و دز و تالاب‌های شادگان و هورالعظیم اشاره کرد و تا به امروز موردی از تلفات پرندگان و نشانه‌های مشکوک بیماری مشاهده نشده است.

به گفته کنارکوهی از اواخر سال ۹۵ تا کنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خوزستان یافت نشده است و مراقبت‌ها به همراه دیگر اقدامات نظارتی و بهداشتی این بیماری تا پایان فصل سرد و خطر بیماری ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار