مقایسه خودرو؛

مقایسه رنو مگان با دنا پلاس+ مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو رنو مگان و دنا پلاس در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،دنا پلاس و رنو مگان ۲۰۰۰ اتوماتیک، دو سدان محبوب خانوادگی در بازار کشور هستند که یکی از آن‌ها، هم‌چنان روی خط تولید حضور دارد و دیگری، سال‌های پیش خط تولید شرکت پارس خودرو را بدرود گفته است‌. در این گزارش  به سراغ مقایسه دنا پلاس و رنو مگان رفته‌ایم تا آن‌ها را از نظر طراحی، ویژگی‌های فنی و شرایط بازار و… مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار دهیم.

معرفی دنا پلاس و رنو مگان 

دنا پلاس به‌عنوان نسخه به‌روزرسانی‌شده دنا معمولی، در پاییز ۹۵ رسماً معرفی شد و با مدل ۹۶ به دست مشتریان رسید. دنا پلاس از مشتقات سمند به‌حساب می‌آید و نسبت به دنا معمولی، تغییراتی هم‌چون جلوپنجره بزرگ‌تر به‌همراه تحولات جزئی چراغ‌ها و پروفیل جانبی را تجربه کرده است. از لحاظ امکانات رفاهی نیز، دنا پلاس از تجهیزات بیشتری نظیر سانروف، نمایش‌گر لمسی بزرگتر، ایربگ جانبی، کروزکنترل و … سود می‌برد که البته برخی ‌از آن‌ها، در سال ۹۷ از این خودرو کنار گذاشته شدند.

طراحی ظاهری دنا پلاس

در سمت دیگر، رنو مگان به‌عنوان یک خودروی خانوادگی از سال ۱۹۹۵ مهمان خطوط تولید شرکت فرانسوی رنو بوده و تاکنون چهار نسل از آن توسط شرکت رنو روانه میدان شده است. نسل دوم رنو مگان که طی بازه ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ روی خط تولید رنو حضور داشت، از سال ۱۳۸۷ و با موتور ۱.۶ لیتری به جاده‌های ایران پا گذاشت. نسخه مجهز به پیشرانه ۲ لیتری این خودرو نیز از سال ۸۸ در لیست تولیدات شرکت پارس خودرو قرار گرفت و نهایتا تا سال ۱۳۹۳ مهمان این شرکت ماند. رنو مگان ۲۰۰۰ علاوه بر توان بیشتر پیشرانه نسبت به مدل ۱۶۰۰، از تجهیزاتی مانند سنسور باران، ترمز EBD و تهویه اتوماتیک هم سود می‌برد.

طراحی ظاهری رنو مگان

مقایسه دنا پلاس با  رنو مگان از نظر طراحی بدنه

با توجه به این نکته که رنو مگان نسل دوم حدود ۱۸ سال پیش متولد شده است، نباید از این خودرو انتظار ارائه نمای ظاهری مدرن و نوینی را داشت. در سوی دیگر دنا پلاس حدود سه-چهار سال پیش به‌عنوان یک محصول نسبتا جدید وارد بازار شد و در نتیجه به‌راحتی می‌توان حدس زد که کدام یک از این دو سدان خانوادگی از چهره به‌روزتری برخوردار هستند و شمایلی مطابق با سلیقه مشتریان امروزی ارائه می‌دهند. البته با توجه به عدم تنوع کافی در بازار خودرو ایران، شاید هنوز هم برخی مشتریان، ظاهر قدیمی اما پخته‌تر رنو مگان ۲۰۰۰ را نسبت به طرح به‌روز اما نه‌چندان اصیل دنا پلاس ترجیح بدهند.

طراحی ظاهری دنا پلاس

 در مجموع، می‌توان عنوان داشت که زیبایی‌ امری سلیقه‌ای است و صرفا به‌روز بودن یک خودرو نمی‌تواند دلیل بر چشم‌نوازتر جلوه‌کردن آن تلقی شود. بر همین اساس، اگر سلیقه شما به سمت طراحی‌های مدرن‌تر تمایل دارد، دنا پلاس می‌تواند برنده این رقابت در بخش طراحی بدنه باشد؛ اما اگر هماهنگی و پختگی ظاهری را بیشتر مدنظر خود دارید، رنو مگان ۲۰۰۰ با قدمت بیش از ۱۸ سال هم‌چنان می‌تواند از جایگاهی شایسته در نزد شما بهره ببرد.

مقایسه دنا پلاس با  رنو مگان از نظر طراحی داخلی

پس از بررسی کابین این دو خودرو، متوجه خواهید شد که در اینجا رقابت چندان نزدیکی را شاهد نخواهیم بود؛ چراکه طراحی‌ کابین رنو مگان، به‌ویژه طرح داشبورد و سبک طراحی کنسول میانی آن، از همان ابتدا نیز چندان چشم‌نواز نبود و تقریبا نازیبا و ناهماهنگ به نظر می‌رسید. در طرف دیگر، دنا پلاس از داشبوردی نسبتا به‌روز و زیبا برخوردار است که ضمن ارائه سبکی متناسب، از تزیینات طرح چوب و کروم نیز به طرزی خوشایند بهره برده است تا اتومبیلی سطح بالا جلوه کند.

داشبورد دنا پلاس

اما می‌دانیم که زیبایی تنها ملاک سطح‌بالابودن یک کابین به شمار نمی‌رود؛ بنابراین، باید سایر عوامل دخیل در این امر نیز بررسی شوند. در همین راستا، باید به اطلاع برسانیم که سطح کیفی متریال به‌خدمت‌گرفته‌شده در هر دو خودرو، از نوع پلاستیک خشک است و چندان مرغوب به نظر نمی‌رسد؛ اما ظاهرا کیفیت داشبورد رنو مگان، اندکی نسبت به دنا پلاس برتری دارد و مرغوب‌تر احساس می‌شود.

داشبورد رنو مگان

در بحث گنجایش کابین نیز لازم است خاطرنشان کنیم گرچه اتاقک‌های هر دو خودرو از ظرفیت مناسب برای حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط برخوردار هستند، اما ظاهرا رنو مگان، به‌خصوص از نظر فضای سر، وضعیت بهتری در مقایسه با دنا پلاس دارد و آسایش بیشتری را به سرنشینان خود هدیه می‌دهد. به‌عنوان نتیجه‌گیری این بخش، باید گفت که نواده سمند از طراحی داخلی به‌روز و جذاب‌تری سود می‌برد و برنده این مقایسه از نظر طراحی داخلی خواهد بود.

مقایسه دنا پلاس با رنو مگان از نظر مشخصات فنی

رنو مگان ۲۰۰۰ در بحث فنی، حرف‌های نسبتا زیادی برای گفتن دارد و یکی از نقاط قوت آن در مقایسه با رقبا، همین قدرت مناسب آن است که از پیشرانه تنفس طبیعی نشات می‌گیرد. این سدان فرانسوی، از یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۲ لیتر نیرویی برابر با 132 اسب‌بخار قدرت و ۱۹۱ نیوتن‌متر گشتاور دریافت می‌کند. گیربکس چهاردنده اتوماتیک نیز وظیفه انتقال نیرو به سوی چرخ‌های محور جلو را بر عهده دارد. شتاب صفرتاصد این خودرو ۱۳۸۵ کیلوگرمی، حدود 10 ثانیه برآورد شده است.

پیشرانه رنو مگان

از طرف دیگر، دنا پلاس به موتور ملی یا همان پیشرانه چهارسیلندر تنفس طبیعی‏EF7 تجهیز شده است تا نیرویی در حد 115 اسب‌بخار قدرت و 157 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۵ دنده دستی به محور جلو ارسال کند. دنا پلاس معمولی، ۱۲۵۸ کیلوگرم وزن دارد و ۱۳.۵ ثانیه زمان می‌خواهد تا از حالت توقف، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. با مقایسه آمار ارائه‌شده، به‌راحتی می‌توان به برتری فنی رنو مگان در مقایسه با دنا پلاس معمولی پی برد.

پیشرانه دنا پلاس

مطالعه جدول زیر، می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری پیرامون مشخصات فنی هر دو خودرو در اختیار شما قرار دهد:

مدل خودرو

دنا پلاس 

رنو مگان 2000

پیشرانه 

۴ سیلندر 

۴ سیلندر

حجم موتور

1646 سی‌سی

1998 سی‌سی

حداکثر قدرت

115 اسب‌بخار

132 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

157 نیوتن‌متر

191 نیوتن‌متر

گیربکس

۵ سرعته دستی 

۴ دنده اتوماتیک

مصرف سوخت(ترکیبی)

7.9 لیتر

7.8 لیتر

شتاب صفرتاصد

13.5 ثانیه 

9.4 ثانیه

حداکثر سرعت

189 کیلومتر بر ساعت 

210 کیلومتر بر ساعت

مدل خودرو

دنا پلاس 

رنو مگان 2000

پیشرانه 

۴ سیلندر 

۴ سیلندر

حجم موتور

1646 سی‌سی

1998 سی‌سی

حداکثر قدرت

115 اسب‌بخار

132 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

157 نیوتن‌متر

191 نیوتن‌متر

گیربکس

۵ سرعته دستی 

۴ دنده اتوماتیک

مصرف سوخت(ترکیبی)

7.9 لیتر

7.8 لیتر

شتاب صفرتاصد

13.5 ثانیه 

9.4 ثانیه

حداکثر سرعت

189 کیلومتر بر ساعت 

210 کیلومتر بر ساعت

مقایسه رنو مگان با دنا پلاس از نظر امکانات رفاهی

پس از بررسی لیست تجهیزات موجود در هر دو خودرو، متوجه می‌شوید که دنا پلاس معمولی در نسخه‌های فول‌آپشن (سفارشی) خود، امکانات نسبتا بیشتری را در مقایسه با رنو مگان ۲۰۰۰ ارایه می‌دهد. بنابراین، باید سدان ایران خودرو را برنده مقایسه دنا پلاس و رنو مگان ۲۰۰۰ از نظر آپشن‌های رفاهی اعلام کنیم. هرچند که اختلاف میان سطح تجهیزات این دو خودرو، چندان گسترده به نظر نمی‌رسد.

مدل خودرو 

دنا پلاس 

رنو مگان

چراغ

چراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون، چراغ‌ روز (Day Light)، چراغ مه‌شکن در جلو و عقب، نورپردازی داخلی، تنظيم زاويه نور چراغ‌‏هاي جلو از داخل

چراغ مه‌شکن جلو، چراغ هالوژنی در جلو، لامپ کف درها، اتولایت

سیستم‌های مالتی‌‌مدیا 

داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با ره‌ياب (GPS)  و بلوتوث موبايل – بلندگوهاي جلو و عقب – تيوتر

سیستم صوتی با قابلیت پخش CD، چهار اسپیکر، کنترل پشت فرمان

رینگ

195/60R15 _ رینگ آلومینیومی

205/55R16 _ رینگ آلومینیومی

آینه

طرح جديد آينه‏‌هاي جانبي، آينه هاي جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده اتوماتيك، آينه چراغ‌دار روي آفتاب‌گير سمت شاگرد

آینه‌های جانبی برقی همراه با گرم‌کن

تهویه‌مطبوع

تنظيم اتوماتيك – كانال تهويه براي سرنشينان عقب

سیستم تهویه اتوماتیک

صندلی 

صندلی برقی راننده ۸ حالته، صندلی برقی سرنشین جلو ۸ حالته ، صندلی‌های عقب مجهز به ایزوفیکس

صندلی راننده و سرنشین با تنظیم دستی صندلی عقب دوتکه

شیشه 

شیشه‌بالابرهای برقی، سانروف (سفارشی)

شیشه‌بالابرهای برقی آنتی‌ترپ و تک لمسی، پرده‌های جانبی و عقب

سایر امکانات

فرمان هیدرولیک، مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و بلوتوث موبايل و کروزکنترل، بازکردن درب صندوق عقب از داخل، سیستم روشنایی موقت در تاریکی، سیستم عیب‌یاب هوشمند، دسترسي به صندوق عقب از داخل، زيرآرنجي جلو و عقب

فرمان برقی حساس به سرعت، سنسور باران، محفظه درب‌دار طاقچه عقب، زیرآرنجی درب‌دار درهای جلو، شیشه دودی (سفارش مدیران)، محفظه مخصوص روغن و جعبه کمک‌های اولیه درون صندوق – (سفارش مدیران فقط با رنگ بدنه قرمز)

مقایسه دنا پلاس با  رنو مگان از نظر ایمنی

با توجه به کیفیت برتر ساختار رنو مگان به‌عنوان یک محصول بین‌المللی و متعلق به برندی بسیار معتبر، به‌راحتی در همین بدو امر می‌توان حدس زد که سطح امنیت رنو مگان ۲۰۰۰ به‌واسطه طراحی استانداردتر شاسی و بدنه مقاوم‌تر، در مقایسه با دنا پلاس بسیار بهتر است و به‌سادگی می‌تواند برنده این بخش از مقایسه دنا پلاس و رنو مگان باشد. علاوه‌براین، کسب پنج ستاره ایمنی از موسسه معتبر یوروانکپ توسط رنو مگان نسل دوم مدل ۲۰۰۲، گواه محکمی بر امنیت بیشتر این خودرو خواهد بود.

رنو مگان

 این در حالی است که دنا پلاس در هیچ‌یک از آزمون‌های تست ایمنی موسسات معتبر بین‌المللی حاضر نشده است و می‌توان حدس زد که در صورت حضور در این تست‌ها نیز، نمی‌تواند امتیاز بالایی را کسب کند. با مطالعه جدول زیر، اطلاعات کامل‌تری پیرامون تجهیزات ایمنی هر دو خودرو به دست خواهید آورد:

مدل خودرو 

دنا پلاس

رنو مگان

تجهیزات ایمنی و حفاظت

سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، دوربین دید عقب، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، سیستم قطع سوخت خودکار

سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کارت هوشمند

کیسه‌هوا 

4 عدد (راننده و سرنشين جلو و جانبي )، ايربگ 2 عدد (كد كلاس 70314-70310 -70307)  

دو کیسه‌هوا (راننده و سرنشين جلو)

سیستم ترمز 

ترمز EBD،ABS، ترمز جلودیسکی خنک‌شونده، ترمز عقب دیسکی

ترمز EBD،ABS، ترمز جلودیسکی خنک‌شونده، ترمز عقب دیسکی

مقایسه دنا پلاس با  رنو مگان 2000 از لحاظ تجربه رانندگی

ورود به درون کابین رنو مگان، مصادف با حضور در محیطی تقریبا جادار است و احساسی خوشایند را به فرد نشسته در پشت فرمان این خودرو انتقال می‌دهد. گستره دید به اطراف، متعادل به نظر می‌رسد؛ اما به دلیل حجم بدنه، رانندگی با این خودرو، نیاز به اندکی دقت بیشتر، به‌ویژه در ترافیک‌های سنگین و شلوغ خواهد داشت. عملکرد پیشرانه در حالت عادی، نرم و کم‌صدا به نظر می‌رسد و میزان هماهنگی آن در عمل، با جعبه‌دنده اتوماتیک برای رانندگی‌های متعارف تقریبا قابل‌قبول خواهد بود. البته باید بدانید که انتقاداتی نسبت به میزان دقت و واکنش‌های گیربکس اتوماتیک چهارسرعته این خودرو وجود دارد.

 

رنو مگان به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه نسبتا قدرتمند، عملکردی پرشتاب‌تر نسبت به دنا پلاس از خود نشان می‌دهد. این قضیه در کنار کیفیت سواری مناسب و عملکرد نرم سیستم تعلیق، موجب رضایت‌خاطر افزون‌تر کاربران خواهد شد. البته نرم‌بودن سیستم تعلیق، سبب شده است تا حرکات گهواره‌ای بدنه نسبت به دنا پلاس تاحدودی بیشتر احساس شود؛ اما با این حال، مشکل خاصی در عبور از مسیرهای پرپیچ‌وخم وجود ندارد و از این حیث، اطمینان‌خاطر نسبتا قابل‌قبولی در راننده پدید خواهد آمد. از طرف دیگر، دنا پلاس از لحاظ شتاب و چالاکی، به پای رنو مگان نمی‌رسد. عملکرد سیستم تعلیق آن نیز خشک‌تر است و کیفیت سواری و آسایش سرنشینان آن هم کمتر خواهد بود. با این حال، هندلینگ و پایداری خودرو در مسیرهای منحنی‌شکل نسبت به مگان، اندکی برتر است و تعادل بیشتری را به نمایش می‌گذارد. در نهایت، باید گفت تجربه رانندگی با رنو مگان در مقایسه با دنا پلاس، اندکی لذت‌بخش‌تر به‌نظر می‌رسد و به احتمال قوی، اکثر مشتریان کیفیت سواری رنو مگان را به تجربه رانندگی با دنا پلاس ترجیح خواهند داد.

مقایسه دنا پلاس و رنو مگان از نظر شرایط بازار 

اگر رنو مگان ۲۰۰۰ اتوماتیک در حال حاضر روی خط تولید حضور داشت، هرگز ما آن را رقیب دنا پلاس معمولی قرار نمی‌دادیم؛ اما با توجه به افت قیمت نمونه‌های کارکرده این خودرو به سطح محصولی هم‌چون دنا پلاس صفرکیلومتر، تصمیم بر آن شد تا این دو خودرو را مقابل یکدیگر بگذاریم و آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. بنابراین، واضح است که دنا پلاس از منظر صفرکیلومتربودن، نسبت به رنو مگان کارکرده کاملا برتری دارد و شرایط بازار آن نیز تقریبا پررونق برآورد می‌شود.

 اما رنو مگان ۲۰۰۰ اتوماتیک هم به‌عنوان یک خودروی کارکرده مجهز به گیربکس اتوماتیک، از شرایط نسبتا مطلوبی در بازار کشور بهره می‌برد؛ به‌ویژه، کیفیت ساخت بالاتر این خودرو به‌همراه بهره‌مندی از جعبه‌دنده اتوماتیک، سبب شده است تا بسیاری از مشتریان ایرانی، سدان فرانسوی را بر نمونه‌های صفرکیلومتر دنا پلاس ارجح بدانند.

جمع‌بندی

در پایان مقایسه دنا پلاس و رنو مگان ۲۰۰۰ باید دو نکته را مدنظر قرار دهید: یک این‌که آیا به دنبال خودروی صفرکیلومتر هستید؟ دو این‌که آیا جعبه‌دنده اتوماتیک برای شما اولویت دارد یا خیر؟ جواب شما به این دو سوال، می‌تواند گزینه برتر در این بین را به‌راحتی مشخص کند. اگر مواردی هم‌چون کیفیت ساخت بالاتر، توان فنی بهتر و جعبه‌دنده اتوماتیک برای شما اولویت دارند، بنابراین رنو مگان به‌راحتی می‌تواند برنده این مقایسه باشد؛ اما اگر هدف شما خرید یک سدان خانوادگی صفرکیلومتر با هزینه نگه‌داری کمتر است، دنا پلاس بیشتر به کارتان خواهد آمد.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
نتیجه گیریش بد نبود خوب بود و ایراداتی از نظرشون نگرفتم شما ها درست میگین کارشناسان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
یکی از نشانه های حقارت فرهنگی اینه که ماشین خارجی ولو قدیمی برای اون اعتبار بخره در صورتی که اگه از دید همون خارجیه میدیدی از دنا بیشتر نکات مثبت رصد می کرد این دلیل به اینکه ماشین دنا دارم یا نه نیست دلیل حس حقارت بعضیهاست که حاضرند با سیلی صورت خودشان را سرخ نگه دارن بشرط وجود ماشینی خارجی جای تاسفه شماهایی که انقدر در مواردی استانداردهای اروپا را ذره بین می کنید فهم و شعور را هم ذره بین کنید ، اونجا مثل یه تازه وارد هندی پاکستانی بهتون نگاه می کنند تاسف داره این حجم از حاشیه نشینی که قصد دارد خودش را با لولهای بالای دنیا مقایسه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
يكي از مهمترين عوامل برتري هر خودرو دوام قطعات و ضريب اطمينانشه يعني تو جاده نذارتت
آخرین اخبار