مقایسه خودرو؛

مقایسه فولکس پاسات با هوندا آکورد+ مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو فولکس پاسات و هوندا آکورد در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  ، در این گزارش به بررسی و مقایسه دو سدان متوسط نیمه‌لوکس موجود در بازار ایران پرداخته ایم که هر 2 آن‌ها خودروهایی برجسته و با نقاط قوت زیاد هستند.

معرفی فولکس پاسات

فولکس پاسات از سال 1973 تاکنون در 8 نسل روی خط تولید رفته است. اگر از تعداد بسیار محدود نسل‌های قبلی این خودرو در بازار کشورمان صرف‌نظر کنیم، آغاز آشنایی ایرانیان با فولکس پاسات با عرضه نسل هشتم این سدان متوسط آلمانی در سال 1396 از سوی شرکت ماموت خودرو با همکاری فولکس واگن بود.

فولکس پاسات در ابتدای عرضه، با استقبال بسیار مناسبی مواجه شد و قیمت آن در بازار آزاد رشد چشم‌گیری داشت. اما متأسفانه قانون ممنوعیت واردات خودرو باعث شد تا پرونده این آلمانی دوست‌داشتنی در بازار ایران خیلی زود و پس از فروش تعداد نسبتا محدودی، با مدل 2018 بسته شود.  

معرفی فولکس پاسات

معرفی هوندا آکورد

در مقابل، هوندا آکورد را داریم که از سال 1976 تاکنون در ده نسل روی خط تولید رفته است. اولین حضور عمده هوندا آکورد در بازار ایران به دهه 70 شمسی برمی‌گردد که تعداد قابل‌توجهی از نسل چهارم آن به کشور ما وارد شد.

غیبت هوندا آکورد در بازار کشور ما حدود دو دهه طول کشید تا این‌که در اوایل دهه نود شمسی، شرکت گلرنگ موتور فامیلی نسل نهم این سدان پرطرفدار ژاپنی را با همکاری هوندا در بازار کشور ما عرضه کرد. عمده واردات هوندا آکورد به ایران در سال‌های 2013 و 2014 صورت گرفت اما تعداد بسیار اندکی از مدل‌های 2015 و 2016 آن نیز در بازار کشور ما موجود است.

معرفی هوندا آکورد

مقایسه طراحی فولکس پاسات با  هوندا آکورد

طراحی ظاهری فولکس پاسات همانی است که از یک خودرو آلمانی انتظار می‌رود؛ یعنی یک طراحی کاملا منظم، هماهنگ و به دور از اغراق. از نکات برجسته طراحی این سدان متوسط آلمانی می‌توان به مواردی همچون جلوپنجره عریض، قرارگیری آینه‌های جانبی روی درب‌ها و خط شانه برجسته اشاره کرد. مجموع این موارد، ظاهری پویا و مدرن را به فولکس پاسات بخشیده‌ است.

البته طراحان فولکس با استفاده منطقی از نوارهای کرومی در حاشیه پنجره‌ها، زیر درب‌ها و سپرها، سعی کرده‌اند خریداران لوکس‌پسند را نیز راضی نگه دارند. شاید تنها نقطه ضعف طراحی فولکس پاسات نمای بسیار ساده قسمت عقب این خودرو باشد.

طراحی ظاهری فولکس پاسات

طراحی کابین فولکس پاسات نیز از همان اصول طراحی بیرونی این خودرو پیروی می‌کند. داشبورد این سدان آلمانی، ساده و با چیدمانی منظم طراحی شده است. تنها وجود المان‌هایی همچون صفحه نشان‌دهنده‌های دیجیتال و دریچه‌های تهویه امتدادیافته در عرض داشبورد، از یک‎نواختی طرح کاسته است. البته وجود یک ساعت آنالوگ در قسمت بالایی داشبورد، حس نشستن در یک سدان لوکس را به سرنشینان القا می‌کند.

کابین فولکس پاسات

در مقابل، هوندا آکورد نیز همچون رقیب آلمانی خود، با کاربرد منظم خطوط و به دور از اغراق طراحی شده است و استایلی شیک، سنگین و تاحدودی عضلانی دارد. همین سبک طراحی باعث شده است که اکنون و با گذشت بیش از 7 سال، اثر چندانی از پیری در چهره این ژاپنی معروف به چشم نخورد.

 

همان‌طور که اشاره شد، تعداد محدودی از مدل‌های 2015 (سفارش چین) و 2016 (سفارش آمریکا) هوندا آکورد نیز در بازار کشور ما موجود هستند که مدل‌های 2015، سپرها و جلوپنجره متفاوتی نسبت به مدل‌های 2013 و 2014 دارند، و مدل‌های 2016 نیز با توجه به فیس‌لیفت صورت‌گرفته در آن سال، نمای جلو و عقب به‌روزتر و جذاب‌تری دارند. اما با توجه به تعداد بسیار اندک مدل‌های یادشده در بازار کشور، از بررسی طراحی آن‌ها صرف‌نظر می‌کنیم.

طراحی ظاهری هوندا آکورد

طراحی داخلی هوندا آکورد نیز واقعا تحسین‌برانگیز است. وجود مواردی همچون نحوه جانمایی مانیتور در امتداد صفحه نشان‌دهنده‌ها، دورنگ بودن داشبورد و استفاده فراوان از قطعات طرح چوب باکیفیت در کابین، نمایی فراتر از رقبای این کلاس را به کابین هوندا آکورد بخشیده است، و به سرنشینان حس نشستن در کابین خودروهای گران‌قیمت سگمنت E همچون بی‌ام‌و سری 5 و مرسدس‌بنز E کلاس را القا می‌کند.

کابین هوندا آکورد

در مجموع برای مقایسه فولکس پاسات و هوندا آکورد از نظر طراحی می‌توانیم بگوییم که هر دو خودرو، طراحی ظاهری هماهنگ، ماندگار و نسبتا لوکسی دارند و برای میان‌سالان بسیار جذاب هستند؛ اما جوانانی که به دنبال هیجان و خطوط مد روز در طراحی باشند، به سراغ فولکس پاسات و هوندا آکورد نخواهند آمد.

مقایسه فنی فولکس پاسات با  هوندا آکورد

فولکس پاسات با یک پیشرانه 1/8 لیتری توربو در بازار کشور ما عرضه شده است. پیشرانه مذکور حداکثر قدرت 180 اسب بخار و حداکثر گشتاور 250 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DSG) به چرخ‌های جلو این سدان متوسط آلمانی منتقل می‌کند.

فولکس پاسات با این مجموعه فنی، قادر است طی مدت زمان 7/9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. برای طی هر صد کیلومتر مسافت با این خودرو در سیکل ترکیبی نیز تنها به 5/8 لیتر سوخت نیاز است.

موتور فولکس پاسات

در مقابل، هوندا آکورد با یک پیشرانه 2/4 لیتری تنفس طبیعی به کشور ما وارد شده است. پیشرانه مذکور با حداکثر قدرت 185 اسب بخار و حداکثر گشتاور 245 نیوتن‌متر به یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) متصل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی این سدان ژاپنی با این مجموعه فنی نیز به ترتیب برابر با 7/8 لیتر در هر صد کیلومتر و 9/8 ثانیه است.

موتور هوندا آکورد

مدل خودرو

فولکس پاسات

هوندا آکورد

پیشرانه

4 سیلندر توربوشارژر

4 سیلندر تنفس طبیعی

حجم موتور(ليتر)

1/8

2/4

حداکثر قدرت

180 اسب بخار در 5100 دور

185 اسب بخار در 6400 دور

حداکثر گشتاور

250 نیوتن‌متر در 1250 دور

245 نیوتن‌متر در 3900 دور

گیربکس

7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه(DSG)

اتوماتیک ضریب متغیر(CVT)

مصرف سوخت (ترکیبی)

5/8

7/8

شتاب صفر تا 100

7/9

9/8

حداکثر سرعت

232

208

با نگاهی به مشخصات فنی دو خودرو مورد بحث، متوجه خواهیم شد که علی‌رغم اختلاف بسیار اندک قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه‌ها، فولکس پاسات در تمامی پارامترهای فنی برتر از رقیب ژاپنی خود ظاهر می‌شود. مهم‌ترین دلایل این موضوع را می‌توان دردسترس بودن حداکثر گشتاور پیشرانه فولکس پاسات از دور موتور پایین و عملکرد هوشمندانه گیربکس دوکلاچه این خودرو دانست.

مقایسه امکانات رفاهی فولکس پاسات با هوندا آکورد

برای مقایسه فولکس پاسات و هوندا آکورد از نظر امکانات رفاهی بایستی بگوییم که هرچند هوندا آکورد در نوع خود امکانات رفاهی قابل قبولی دارد، اما فولکس پاسات به‌عنوان یک خودرو آلمانی مدرن، در این زمینه به رقیب ژاپنی خود فرصت نفس کشیدن هم نمی‌دهد!.

لازم به ذکر است که فولکس پاسات تنها با یک تیپ در بازار کشور ما عرضه شده است، اما هوندا آکورد در نسخه‌های مختلفی از نظر امکانات رفاهی در بازار ایران یافت می‌شود. البته عمده هوندا آکوردهای موجود در بازار کشور، یکی از دو رده تجهیزاتی  EX-A(نیمه‌فول) یا EX-B (فول) را دارند. 

تجهیزات

فولکس پاسات

هوندا آکورد تیپ EX-B

چراغ

مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت، چراغ‌های جلو و عقب LED، تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغ‌های جلو، سنسور نور

مه‌شکن جلو، چراغ جلو زنون و چراغ عقب LED، دی‌لایت، سنسور نور

سیستم‌های مولتی مدیا

پورت USB و AUX، بلوتوث، قابلیت به‌اشتراک‌گذاری محتویات موبایل و تبلت روی مانیتور خودرو(Mirror Link)، کنترل حرکتی سیستم صوتی( Gesture Control)، نویگیشن(GPS)، 8 بلندگو

پخش MP3، USB، AUX، بلوتوث، نویگیشن(GPS)، حافظه 16 گیگابایتی، 7 بلندگو، ساب‌ووفر

صفحه نمایش

9/2 اینچی لمسی

8 اینچی لمسی

رینگ ها

18 اینچی آلومینیومی

17 اینچی آلومینیومی

آینه

آینه‌های جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک

آینه‌های جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک

تهویه مطبوع

اتوماتیک سه کاناله، فیلتر ضد آلرژی

اتوماتیک دو کاناله، دریچه برای سرنشینان عقب، کنترل کیفیت هوا

صندلی

روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده در 12 جهت به همراه حافظه، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در 8 جهت، گرمکن تمامی صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو، ماساژور صندلی راننده، صندلی‌های عقب تاشو

روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت به همراه حافظه، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در 4 جهت

شیشه

شیشه‌های برقی جلو و عقب، شیشه‌های سولار، شیشه‌های عقب دودی

شیشه‌های برقی و اتوماتیک جلو و عقب

سیستم‌های هشدار دهنده

سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باد لاستیک(TPMS)

سنسور پارک عقب، سنسور باد لاستیک(TPMS)

سایر امکانات

کیلس استارتر، کروز کنترل، دوربین 360 درجه چندحالته،  ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، سقف پانوراما، هدآپ دیسپلی(HUD)، گرمکن نازل‌های آب‌پاش شیشه جلو، اتو پارک، سیستم استارت-استاپ، درب صندوق‌بار هوشمند، یدک‌کش(هوک) عقب برقی، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، خروجی 12 ولت، سنسور باران

کیلس استارتر، کروز کنترل، سانروف، سیستم هوشمند کاهنده صداهای مزاحم داخل کابین(ANC)، سنسور باران، سیستم رانندگی در حالت اقتصادی(Eco)، دوربین دید عقب، خروجی 12 ولت، پرده عقب برقی

مقایسه ایمنی فولکس پاسات با هوندا آکورد

برای مقایسه فولکس پاسات و هوندا آکورد از نظر تجهیزات ایمنی مورد استفاده می‌توانیم بگوییم که هر دو خودرو وضعیت بسیار خوبی دارند و با وجود سیستم‌های متعدد کنترل پایداری و ایربگ‌های کامل، به خوبی از جان سرنشینان خود حفاظت می‌کنند. البته در این بخش نیز فولکس پاسات با وجود ایربگ محافظ زانوی راننده و یکی‌دو سیستم کنترل پایداری بیشتر، خودرو کامل‌تری نسبت به هوندا آکورد محسوب می‌شود.

تجهیزات

فولکس پاسات

هوندا آکورد تیپ EX-B

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کنترل پایداری الکترونیکی(ESP)، کنترل پایداری یدک‌کش(Trailer Stabilization)، سیستم ضد لغزش(ASR)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی(HSA)، سیستم الکترونیکی کنترل گشتاور(EDTC)

کنترل پایداری الکترونیکی(VSA)، کنترل کشش(TCS)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی(HSA)

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو و عقب، پرده‌ای، زانوی راننده(مجموعا 9 عدد)

راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو و عقب، پرده‌ای(مجموعا 8 عدد)

سیستم ترمز

ترمز ضدقفل(ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBD)، ترمز کمکی

ترمز ضدقفل(ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBD)، ترمز کمکی

 از نظر نتایج تست‌های تصادف نیز هر دو خودرو در بالاترین سطح قرار دارند. فولکس پاسات در تست موسسه اروپایی Euro ncap در سال 2014 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی (امتیاز کامل) شده است.

هوندا آکورد نیز در سال 2013 در تست ایمنی موسسه آمریکایی IIHS، بالاترین نمره‌ها را به خود اختصاص داده و موفق به کسب درجه ایمنی +Top Safety Pick شده است.

مقایسه تجربه رانندگی فولکس پاسات با هوندا آکورد

برای مقایسه فولکس پاسات و هوندا آکورد از نظر نرمی سواری و فضای داخل کابین بایستی گفت که هر دو خودرو از این نظر بسیار خوب ظاهر می‌شوند و به لطف فضای کابین جادار، عملکرد نرم سیستم تعلیق و عایق‌بندی بسیار مناسب کابین، حداکثر رفاه را در سفرها برای سرنشینان خود به ارمغان می‌آورند.

تجربه رانندگی هوندا آکورد

اما هنگامی که به بحث دینامیک رانندگی و هندلینگ می‌رسیم، این فولکس پاسات است که به لطف پیشرانه توربو با حداکثر گشتاور در دور پایین و تعویض‌های هوشمندانه گیربکس دوکلاچه خود، کاملا برتر از هوندا آکورد و حتی فراتر از سطح یک سدان متوسط خانوادگی ظاهر می‌شود.

 

البته برتری فولکس پاسات به معنی آن نیست که هوندا آکورد خودرویی با لذت رانندگی و هندلینگ ضعیف است. این سدان ژاپنی نیز در نوع خود دینامیک رانندگی قابل توجهی دارد، اما در مقام مقایسه با یک خودرو اروپایی اصیل مثل فولکس پاسات، قافیه را واگذار می‌کند.

تجربه رانندگی فولکس پاسات

مقایسه شرایط بازار فولکس پاسات با هوندا آکورد

متأسفانه فولکس پاسات در اوایل حضور در ایران به سد قانون منع واردات خودرو برخورد و هوندا آکورد نیز توسط شرکت نامناسبی عرضه شد. از این‌رو، هیچ‌کدام از این دو خودرو نتوانستند جایگاهی درخور شأن خود در بازار کشور ما به‌دست آورند و هم اکنون اوضاع بازار خرید و فروش آن‌ها به نسبت رقبا بسیار نامناسب است.

وضعیت تأمین قطعات و خدمات پس از فروش دو خودرو مذکور نیز تعریفی ندارد و در صورت نیاز به قطعه، بایستی پس از جست‌وجوی بسیار در بازار، قطعه مورد نظر را با قیمتی گزاف خریداری کرد. البته هوندا آکورد در مقایسه با فولکس پاسات خودرو کم‌استهلاک‌تری است و محصول فولکس به دلیل بهره‌گیری از پیشرانه توربو و گیربکس دوکلاچه خشک، نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

شرایط بازار فولکس پاسات

جمع بندی مقایسه فولکس پاسات با  هوندا آکورد

به قسمت نهایی مقایسه فولکس پاسات و هوندا آکورد رسیدیم. با مروری بر مشخصات این خودروها، می‌توانیم بگوییم که فولکس پاسات در لذت رانندگی، سطح امکانات رفاهی و مصرف سوخت، برتر از هوندا آکورد ظاهر می‌شود. هوندا آکورد نیز در بحث حساسیت پیشرانه و استهلاک، خودرو معقول‌تری نسبت به رقیب آلمانی خود است. پارامترهای طراحی ظاهری، ایمنی، شرایط بازار، کیفیت ساخت و نرمی سواری نیز از مواردی هستند که می‌توان در آن‌ها نمره تقریبا یکسانی به این دو خودرو داد.

به عنوان کلام آخر باید گفت که اگر به دنبال یک سدان خانوادگی باکیفیت مطلوب، سواری نرم، امکانات رفاهی مناسب و استهلاک پایین هستید، هوندا آکورد می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اما اگر هنوز شور جوانی در سر دارید و مایل هستید که سدان خانوادگی شما از نظر دینامیک رانندگی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، به سراغ فولکس پاسات بروید.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار