مجازات پدر قاتل چیست؟

یک حقوقدان می‌گوید، طبق قواعد فقهی فرزند برای پدر است و بر این اساس زمانی که فرزند خود را می‌کشد به مجازات ۳ تا ده سال حبس محکوم می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرناز کشاورزی‌نژاد حقوقدان در رابطه با قتل‌های ناموسی و راه‌های جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی گفت: برخی اتفاقات باعث می‌شود که شور و هیجان در جامعه به وجود بیاید و مجلس را ترغیب کند که سریعاً به وضع قوانینی بپردازد و در نتیجه به سرعت کار دقت لازم در قانونگذاری از بین برود به عنوان مثال در قضیه قتل رومینا اشرفی فضا به نحوی شد که مجلس تحت تأثیر جو به وجود آمده، طرحی جهت افزایش مدت زمان حبس پدرانی که فرزندان خود را می‌کشند، ارائه داد.

این حقوقدان افزود: مجلس در شرایطی این طرح را ارائه داد که فرزندکشی با افزایش حبس کاهش پیدا نمی‌کند چراکه براساس نظریات جرم‌شناسی گاهاً زمینه ارتکاب به جرم در جامعه وجود دارد و در جامعه ایران مسائل ناموسی به اندازه‎ای اهمیت دارد که به نوعی تابو محسوب می‌شود. بر همین اساس وقتی پدری فرزند خود را به دلیل مسائل ناموسی می‌کشد نه تنها بابت خطای صورت گرفته ابراز پشیمانی نمی‌کند بلکه این استدلال که لکه ننگی را از جامعه کم کرده نسبت به کاری که انجام داده، افتخار می‌کند.

وی فرهنگ جامعه را در کاهش قتل‎‌های ناموسی موثر دانست و تصریح کرد: تا زمانی که فرهنگ جامعه تغییر نکند مواردی نظیر افزایش دوره حبس در خصوص قتل‌های ناموسی کارایی ندارد. در حال حاضر ۲۰درصد قتل‌های ایران را قتل‌های ناموسی تشکیل می‌دهند بنابراین هر ساله شاهد این مسئله هستیم که بسیاری از افراد به دلیل مسائل ناموسی جان خود را از دست می‎دهند؛ لذا بهتر است که از طریق فرهنگ‌سازی در راستای کاهش و از بین بردن قتل‌های ناموسی قدمی برداشته شود.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در حقیقت مواردی نظیر افزایش دوره حبس به مثابه پاک کردن صورت مسئله محسوب می‌شود که در نهایت منجر به کاهش قتل‌های ناموسی نمی‌شود. در واقع شخصی که اقدام به قتل ناموسی می‌کند به اندازه‌ای انگیزه بالایی دارد که طول دوره حبس نمی‌تواند مانع وی برای ارتکاب به قتل شود.

کشاورزی‌نژاد ضمن تأکید بر اهمیت مسائل ناموسی در جامعه ایرانی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر مجرم قبل از ارتکاب جرم محاسبه می‌کند که آیا ارزش دارد این اقدام خلاف قانون را انجام بدهد و بعد‌ها مجازات ناشی از آن را تحمل کند؟ حقیقت امر این است که به قدری مسئله ناموس ایران پررنگ است و اهمیت دارد که در قتل‌های ناموسی برای متهم اهمیتی ندارد که چه مجازاتی در انتظار وی است.

وی در پایان به مبانی قانونی در خصوص مجازات قتل‌های ناموسی یادآور شد: طبق قواعد فقهی فرزند برای پدر است و بر این اساس زمانی که فرزند خود را می‌کشد به مجازات ۳ تا ده سال حبس محکوم می‌شود. در این قضیه مادر اولیای دم است اماه دلیل اینکه قانون صراحتاً اعلام کرده که اگر پدر و یا جد پدری فرزند و نوه خود را به قتل برسانند، قصاص نمی‌شوند لذا در اینجا رضایت مادر ملاک نیست و وی تنها می‌تواند در خواست دیه فرزند را کند. همانطور که در قتل رومینا اشرفی نیز مشاهده شد مادر وی بسیار تلاش کرد که پدر رومینا را به اعدام محکوم کند، اما موفق نشد و در نهایت این پدر به ۹ سال حبس محکوم شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: قصاص ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار