فارس رتبه اول تولید نرگس در کشور/درآمد ۱۵۰ میلیاردی گل نرگس

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس گفت: استان فارس مقام نخست در فراوانی و تولید گل نرگس را در کشور دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مجید پاکاری، سطح زیرکشت گل نرگس در استان فارس را ۵۲۰ هکتار اعلام کرد که ۱۵۰ هکتار از نرگس زار‌ها دیم و مابقی آبی است، گفت: سالانه با تولید ۳۰۰ میلیون شاخه، ۱۵۰ میلیارد تومان درآمدزایی را به دنبال دارد.

او با بیان اینکه برداشت گل نرگس در استان از آبان‌ماه آغاز و تا پایان بهمن‌ماه ادامه دارد، بیشترین سطح زیر کشت گل نرگس را مربوط به شهرستان‌های خفر جهرم با ۳۰۰ هکتار کشت آبی و کازرون با ۱۷۰ هکتار نرگس دیم دانست.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه فارس رتبه نخست تولید گل نرگس در کشور را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: استان فارس دارای انواع نرگس شیپوری، بوقی، شیراز، پُر پَر، هزار پَر و شهلا، نرگس مسکین، نروک یا پنجه گربه‌ای است.

پاکاری ادامه داد: نرگس در استان فارس به شکل دیم و آبی کشت می‌شود و بیشتر نرگس زار‌های کازرون دیم است.

او با بیان اینکه بازار گل نرگس عمدتا گل‌فروشی‌های استان و بازار گل تهران است، اظهار کرد: گل نرگس فارس به لحاظ داشتن مرغوبیت بالا، زیبایی و طراوت، بوی مطبوع و ماندگاری آن بعد از برداشت، علاوه بر ارسال به سایر استان‌ها به کشور‌های حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

طاهری مهر، به خواص گل نرگس اشاره کرد و گفت: کمک به درمان سرماخوردگی، افسردگی و .. از جمله ویژگی‎های درمانی گل نرگس است، همچنین عطر گل نرگس ضدعفونی کننده هوا و برای بیماران اعصاب و روان آرامش‌بخش است.

او گفت: با تشکیل انجمن ملی گل نرگس کشور که ریاست آن به‌عهده یک نرگس کار خفری است بحث فرآوری و استخراج اسانس در دستور کار انجمن با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و وزارت متبوع است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس در پایان اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم گل نرگس از ۱۵۰ هزار تومان شروع شده و در پیک برداشت به ۴۰ هزار تومان هم می‌رسد.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار