اهدای ۳۱۰ واحد پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونایی در استان همدان/اهدا پلاسما به شکرانه سلامتی در برابر کرونا

مدیرکل انتقال خون استان همدان از اهدای ۳۱۰ واحد پلاسمای خون بهبود یافتگان کرونایی از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون در استان همدان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،کم کم به یکسالگی  ورود ویروس کرونا به کشور نزدیک می‌شویم؛ حدود یکسالی هست  که با استرس و نگرانی ناشی از ابتلاء به این ویروس سپری شده و در بسیاری از خانواده‌ها شماری را درگیر کرده و برخی نیز به کام مرگ کشانده است.

ویروس کرونا این روزها همچنان یکه تاز است و آمار مبتلایان و قربانیان این ویروس ناشناخته در کشور همچنان عددهای چهاررقمی و سه رقمی را با خود همراه دارد  و در حالی که روزهای سرد پاییزی را پشت سر می‌گذاریم همچنان وضعیت امیدوار کننده ای در این باره وجود ندارد  وتنها امید همه مردم رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای فرار از این بیماری است.

باید گفت؛ شیوع گسترده ویروس کرونا و ابتلای افراد به این ویروس روزهای سختی را برای مردم رقم زده و این بیماری درمان خاصی ندارد اما روش پلاسما درمانی به عنوان یک روشی حمایتی برای بهبودی افراد مبتلا در نظر گرفته شده است.

 دراین خصوص  بامدیرکل انتقال خون استان همدان گفت و گویی انجام شد.


اهدای ۳۱۰ واحد پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونایی در استان همدان/اهدا پلاسما به شکرانه سلامتی در برابر کرونا

افشین محمدی  با اشاره به اینکه ،تاکنون هیچ واکسن و یا روش درمانی قطعی برای مقابله با ویروس کرونا کشف نشده است و در حال حاضر با روش‌هایی نظیر پلاسمادرمانی بسیاری از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ از مرگ حتمی نجات یافته اند، گفت: در بدن افراد بهبودیافته از بیماری کرونا، آنتی‌بادی وجود دارد که اشخاص با اهدای پلاسمای خون خود می‌توانند جان افراد مبتلا به این بیماری را  در شرایط حاد  نجات دهند.

او ادامه داد: بهبودیافتگان کرونا بعد از مراجعه به مراکز اهدای پلاسمای سازمان انتقال خون، به اتاق پزشک راهنمایی می‌شوند و پس از معاینه چنانچه واجد شرایط باشند، یک نمونه خون از آنان گرفته می‌شود که بر روی آن، تمام آزمایش‌های غربالگری شامل آزمایش بیماری‌های از جمله  هپاتیت B و C، سفلیس، ایدز و دیابت انجام وعلاوه بر این میزان پادتن خون آنان هم تعیین می‌شود و در محیطی بهداشتی و پس از استریل کردن دست، خون گرفته شده و پلاسما از آن جدا شده  و بقیه اجزای آن از طریق همان رگ به بدن اهدا کننده باز می‌گردد که عارضه‌ای برای او ندارد.

او  با اشاره به اینکه  باید یک ماه از بهبودی کامل بیمار مبتلا به کرونا گذشته باشد تا بتواند پلاسمای خونش را برای درمان بیماران بدحال مبتلا به کرونا اهدا کند، گفت: این افراد می‌توانند حداقل ماهی یک بار نسبت به اهدای پلاسما اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون استان همدان  با بیان اینکه اگر پلاسمای بهبود یافتگان در روزهای نخست بیماری برای بیماران مورد استفاده قرار گیرد سبب درمان آن‌ها می‌شود، عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون نتایج پلاسما درمانی در همدان موفقیت آمیز بوده است.

محمدی با اشاره به اینکه اهداکنندگان با سن ۱۸ الی ۶۰  سال که شرایط عمومی اهدای خون را دارند می‌توانند به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و اگر کسی ۲ هفته از بهبود علائم بالینی او درمورد ابتلا به بیماری کرونا گذشته باشد، چه بستری بوده و چه در منزل مورد مراقبت قرار گرفته، مشروط بر اینکه تست پی سی آر (PCR) منفی کرونا داشته باشد، می‌تواند پلاسما اهدا کند.

این مسئول یادآور شد: برای اهدا پلاسمای خون خانم ها فقط در مورد  خانم های مجرد این موضوع انجام می شود.

مدیرکل انتقال خون استان همدان  افزود: کسانی که ۲۸ روز از بهبود علائم بالینی آنها گذشته  و افرادی که  در منزل مورد مراقبت بوده و بهبود یافته اند، آخرین روزی که فرد به یاد می‌آورد که بهبود یافته، ملاک قرار می‌گیرد که در این شرایط  فرد به تست نیاز ندارد و می‌تواند اهدای خون انجام دهد که در این صورت از بیماران می‌خواهیم به جای اهدای خون، پلاسما اهدا کنند.

محمدی ابراز داشت: مراجعان اهدا کننده خون، پلاکت و پلاسما این اطمینان را داشته باشند که در مرکز انتقال خون همدان تمام نکات ایمنی و بهداشتی رعایت می‌شود و به طور مستمر تمام مرکز و تجهیزات ضدعفونی و استریل می‌شود.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار