کارخانه نوآوری مشهد مسیری به سوی تجاری سازی محصولات

معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهد گفت: کارخانه نوآوری مشهد، محلی برای بهره‌گیری از ایده‌ها و اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها است تا این ایده‌ها یا محصولات به سوی تجاری سازی پیش بروند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  آیدا مهربان معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهد گفت: کارخانه نوآوری مشهد در زمینی که محل کارخانه کوکاکولا بوده و از سال ۹۲ بلااستفاده واقع شده بود، ساخته شده است.

او افزود: از سال ۹۷، قرار بود این زمین تبدیل به فضایی جدید همسو با نیاز‌های روز جامعه استفاده شود و اینک محلی برای بهره‌گیری از ایده‌ها و اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها ساخته شد تا با کمک شرکت‌های بزرگتر این ایده‌ها یا محصولات به سوی تجاری سازی پیش بروند.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهد ادامه داد: کارخانه نوآوری مشهد در فضایی ۶ ضلعی با مساحت ۳.۷ هکتار با نگاه توسعه پایدار و با توجه به سه وجه فرهنگی، اقتصادی و محیط زیست ساخته شده است.

مهربان با اشاره به اینکه بخشی از فضای کارخانه نوآوری مشهد را فضای سبز تشکیل داده است، بیان کرد: این موضوع باعث بهبود وضعیت اکولوژی منطقه می‌شود و در ساخت آن تا حد امکان اسکلت کارخانه قبلی حفظ و در جهت کاربری جدید مقاوم سازی شده است.

او یکی از مهمترین عواملی که باعث شد مدیریت شهری کاربری این زمین با ارزش را تجاری سازی نکنند، مسئله حفظ هویت شهر مشهد دانست و تصریح کرد: از منظر اقتصادی این پروژه بهترین فضا برای تجاری سازی ایده‌ها و تبدیل آن به کسب و کار توسط جوانان است که این موضوع به پایداری اقتصادی می‌انجامد؛ همچنین شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از ایده‌های نو، استارت آپ‌ها  به بقای خود کمک می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهد تاکید کرد: مدیریت شهری امیدوار است که این کارخانه به بستری جهت حل موضوعات مختلف شهری تبدیل شود؛ و ما با طرح مسائل مختلف در حوزه موضوعات شهری، فرهنگی و اجتماعی از استارت آپ‌ها و جوانان راه‌حل بخواهیم.

مهربان با اشاره به حضور شرکت‌های بزرگ در کنار استارت آپ‌های نوپا در این اکوسیستم نوآوری، اظهار کرد: این مسئله باعث ایجاد همگرایی و فرصت برای شتاب دهنده ها، مجموعه‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های دانش بنیان می‌شود به طوری که متقابلا در راستای حل نیاز‌های هم حرکت خواهند کرد.

او افزود: کارخانه نوآوری مشهد در حالی که با نگاه اقتصادی ایجاد نشده است، کمک شایانی به رشد اقتصاد غیرملموس شهر خواهد داشت و اثرات این پروژه نیز در افق ۵ ساله تنظیم شده؛ این کارخانه خاص، هدیه مجموعه شهری و شورای پنجم به مشهد خواهد بود.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.