حمایت شهرداری مشهد از کسبه در دوران کرونایی

به‌علت شیوع بیماری کرونا و تأثیر منفی‌اش بر کسب‌وکار افراد، با هدف حمایت از مشاغل، شورای شهر مشهد مصوبه‌ای مبنی بر کاهش پنجاه‌درصدی مبلغ اجاره‌بهای واحد‌های تجاری تحت تملک شهرداری ابلاغ کرد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، از آخرین ماه پارسال که کشور درگیر کووید ۱۹ شد، تاکنون که ۹ ماه از سال ۹۹ می‌گذرد، بخش زیادی از مشاغل به‌حالت تعطیل یا نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و این در صورتی است که وضعیت در محدوده منطقه ثامن شکلی متفاوت دارد. همان‌طور که می‌دانید، بیشتر این منطقه از واحد‌های تجاری و هتل‌ها تشکیل شده است و اصنافی که در این محدوده فعالیت می‌کنند، کسب‌وکاری مرتبط با زائر دارند و بیشتر فروش آن‌ها از راه سوغات و حضور زائران انجام می‌شود. در اوضاع کنونی، موضوعی که این کسبه بسیار مطرح می‌کنند، نبود مشتری و پرداخت اجاره‌بهاست.

تغییر کسب‌وکار

کاظمی، یکی از فروشندگان سوغات در خیابان شهید اندرزگو، با اشاره به اینکه خرید محصولات مغازه او از ابتدای امسال تاکنون تا ۸۰ درصد کم شده است، گفت: از زمانی که شیوع بیماری کرونا مطرح شد، سفر‌ها محدود و حضور زائران در مشهد به‌شدت کم شد. این موضوع بر میزان فروش کسبه اطراف حرم که مشتریان آن‌ها را زائران تشکیل می‌دهند، تأثیر منفی بسیاری داشت.

بیشتر بخوانید


او افزود: مغازه من استیجاری است و میزان فروش آن‌قدر کم بود که بار‌ها تصمیم گرفتم قرارداد اجاره را فسخ و نقل‌مکان کنم و برای گذران زندگی به شغل دیگری روی آورم، اما با توجه به اینکه تنها راه امرارمعاش صاحب ملک نیز از طریق همین اجاره مغازه است، با گفت‌وگویی که با هم داشتیم، میزان اجاره را به نصف قیمت کاهش داده است تا هم او از خالی‌نبودن مغازه ضرر نکند و هم من به‌نوعی بتوانم از پس هزینه و چک‌هایم بربیایم.

متوسلی، یکی از مستأجران واحد‌های تحت تملک شهرداری که فروشگاه پوشاک دارد گفت: افراد ساکن مشهد برای خرید پوشاک به مغازه‌های اطراف حرم مطهر رضوی مراجعه نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند از اطراف محل سکونت خود خرید کنند. این در صورتی است که امسال نبود زائر فشار زیادی را به کسبه‌هایی همچون من آورده است.

او افزود: پوشاک جزو کالا‌هایی است که مردم در زمان شیوع بیماری کرونا کمتر خرید کرده‌اند و افراد شاغل در این حوزه متضرر شده‌اند. حال تصور کنید در این وضعیت، شما خانواده‌ای دارید که هزینه تحصیل و زندگی را باید پرداخت کنید و علاوه بر آن، اجاره مغازه‌ای است که باید بموقع بپردازید.

این کاسب با اشاره به اینکه شهرداری میزان اجاره‌بهای مغازه را کاهش داده است، گفت: چک‌هایی که برای خرید پوشاک از پارسال داده‌ایم، مشکل دیگری است و همه این موضوعات به دغدغه فکری جدی برای کسبه تبدیل شده است.

کسادی دوچندان بازار

رضایی‌نژاد که مغازه فروش آجیل و خشکبار دارد گفت: شاید مغازه من مشتریانی از همشهریان و ساکنان مشهدی داشته باشد و فروش آن‌ها به زائر محدود نشود، اما از زمانی که شیوع این ویروس منحوس را در جامعه شاهد بودیم، کمتر کسی حاضر است آجیل بخرد. چون معمولا این محصولات به صورت فله و باز است.

او افزود: شیوع ویروس کرونا کسادی بازار را دوچندان کرده و ترس از این بیماری باعث شده است تا مردم قید مصرف آجیل را بزنند و بیشتر افرادی که به مغازه آجیل‌فروشی می‌آیند، محصول بسته‌بندی، چون شکلات، گز و لواشک لقمه‌ای می‌خرند که البته تعداد آن‌ها بسیار کم است.

این فروشنده آجیل گفت: مصوبه ستاد مقابله با بیماری کرونا مبنی بر محدودیت اصناف و بسته‌بودن آن‌ها در آذرماه امسال تنها دلیل ضرر و زیان کسبه نیست. چون در زمان بازبودن نیز مشتری چندانی نداریم و بابت نبود مشتری باید اجاره مغازه و خدماتی همچون برق، گاز و... را با همان سبک تجاری پرداخت کنیم.

برخی از مالکان که توانایی داشتند، با راه‌اندازی پویشی اجاره‌بهای مغازه خود را بخشیدند، اما در این بین برخی از مغازه‌های واحد‌های تجاری در تملک شهرداری است. از این رو شورای شهر مشهد برای کمک به کسبه در بحران شیوع بیماری کرونا مصوبه‌ای ابلاغ کرد که معاون املاک شهرداری منطقه ثامن در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.

حمایت از مشاغل در دوران رکود کرونایی

خادم معاون املاک شهرداری منطقه ثامن با بیان اینکه نرخ اجاره‌بهای واحد‌های تجاری تحت تملک شهرداری منطقه با نظر کارشناس رسمی دادگستری مشخص می‌شود، گفت: به‌علت شیوع بیماری کرونا و تأثیر منفی‌اش بر کسب‌وکار افراد، با هدف حمایت از مشاغل، شورای شهر مشهد مصوبه‌ای مبنی بر کاهش پنجاه‌درصدی مبلغ اجاره‌بهای واحد‌های تجاری تحت تملک شهرداری ابلاغ کرد.

او افزود: از ابتدای امسال مطابق این مصوبه مبلغ اجاره‌بها به نصف کاهش یافته است. ابتدا مصوبه کاهش اجاره‌بها شامل ۳ ماه نخست امسال می‌شد، اما بعد اصلاحیه‌ای ابلاغ شد که سه‌ماهه تابستان را نیز اضافه می‌کرد.

معاون املاک شهرداری منطقه ثامن با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به ادامه‌دار بودن وضعیت بیماری در جامعه، این کاهش مبلغ اجاره‌بها برای پاییز امسال نیز تمدید شود، گفت: زمین‌هایی که متعلق به شهرداری است و به‌عنوان پارکینگ اجاره داده شده است نیز شامل این مصوبه می‌شود.

خادم ادامه داد: ۴۰ واحد تجاری محدوده ثامن در تملک شهرداری است که مبلغ اجاره‌بها برای مستأجران به یک‌دوم کاهش یافته است.

منبع: شهرآرا

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.