مشاور وزیر راه تاکید کرد؛

ارتباط با چین و آسیای میانه از مسیر مزارشریف از طریق خط ریلی خواف-هرات

مشاور وزیر راه گفت: مسیر ترانزیتی جدید با افتتاح راه‌آهن خواف-هرات برقرار شد که ارتباط با چین و آسیای میانه از مسیر مزارشریف را میسر کرد.

سیدحسین میرشفیع مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: خط راه‌آهن خواف – هرات مسیر ترانزیت ریلی ایران را توسعه خواهد بخشید و ضمن اتصال کشورمان به آسیای میانه، زمینه را فراهم می کند تا در فازهای توسعه‌ای بعدی، این ارتباط تا چین نیز برقرار شود.

او با اشاره به ظرفیت های این خط ریلی افزود: راه آهن خواف-هرات در چهار قطعه و به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر تعریف شده است که ۷۷ کیلومتر آن در قالب دو قطعه پیش از این در داخل خاک ایران ایجاد شد و تا نقطه مرزی شمتیغ به طور کامل مورد بهره برداری قرار گرفته بود و حتی معادن سنگان خواف نیز از آن بهره می برند.

مشاور و نماینده وزیر راه ادامه داد: در این مرحله قطعه سوم راه آهن خواف – هرات مورد بهره برداری قرار گرفت که در خاک افغانستان واقع شده است. به بیان بهتر، تعهد اجرای سه قطعه اول که شامل دو قطعه در خاک ایران و قطعه سوم از نقطه صفر مرزی به طول ۶2 کیلومتر در خاک افغانستان است، بر عهده ایران بود.این قطعه از مرز ایران و افغانستان تا ایستگاه روزنک، ادامه خواهد داشت. بهره‌برداری از فاز فعلی، این امکان را فراهم می کند تا در نقطه روزنک که تلاقی با جاده اصلی «دوغارون به هرات» وجود دارد، امکان تخلیه و بارگیری فراهم شود و برای ادامه حمل از ظرفیت ناوگان حمل و نقل جاده ای استفاده شود.

بیشتربخوانید



قطعه چهارم را ایتالیایی‌ها تامین مالی خواهند کرد

میرشفیع در خصوص ادامه روند توسعه این خط آهن بیان کرد: در باب قطعه چهارم خط آهن خواف-هرات، ذکر این نکته ضروری است که تامین مالی آن از سوی کشور ایتالیا انجام می‌گیرد و در حال حاضر یکی از مشاوران ایرانی در حال انجام مطالعات لازم برای تکمیل این خط است.

او تصریح کرد: قطعه چهارم در دو فاز «۴ الف» و «۴ ب» اجرا خواهد شد. مورد اول پیش از این به یک شرکت قزاق واگذار شده است و قطعه «۴ ب» نیز تا میدان هوایی هرات ادامه پیدا می‌کند، پس از تکمیل مطالعات به مناقصه گذاشته خواهد شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: چنانچه قطعه «۴ الف» تکمیل شود، این امکان وجود دارد تا ما به سمت مزارشریف هم این مسیر را ادامه داده و از مزار به حیرتان (بندرگاه کوچکی که در مرز میان ازبکستان وافغانستان واقع شده) پیش برویم و از آنجا نیز به کشور‌های ازبکستان و در ادامه کریدور حمل‌ونقلی چین مرتبط شویم.

میر شفیع اظهار کرد: طول این راه آهن با قسمت‌های فرعی که برای آن پیش بینی شده، حدود ۷۰۰ کیلومتر خواهد بود. وزیر راه اعلام آمادگی کرده است تا با همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرای این راه آهن برنامه ریزی انجام بگیرد.

تامین واگن‌های صادراتی و نقش افغانستان در تضمین امنیت این خط آهن

او افزود: تکمیل چنین زیرساختی به توسعه اقتصادی منطقه و به ویژه کشور افغانستان کمک خواهد کرد و قطعا تمامی طرفین از ظرفیت‌های آن منتفع می‌شوند.

مشاور و نماینده وزیر راه در خصوص روند تامین واگن تجاری برای حمل کالا‌های ایرانی، ادامه داد: به استناد توافقی که میان راه آهن دو کشور انجام گرفت، حدود یک سال بهره برداری و نگهداری از این خط آهن توسط راه آهن جمهوری اسلامی انجام می‌گیرد و ما واگن‌های مورد نیاز را تامین کرده و در اختیار قرار می‌دهیم تا بار تجار انتقال پیدا کند.

میر شفیع اشاره‌ای به موضوع دغدغه‌های فعالان اقتصادی در باب تامین امنیت این خط آهن در خاک افغانستان داشت و ادامه داد: در باب امنیت نیز براساس توافقات انجام گرفته، این ماموریت بر ذمه کشور افغانستان خواهد بود و ایستگاه‌های جدیدی در طول مسیر شکل گرفته که این مهم را تضمین خواهند کرد. اگرچه که شرایط کشور افغانستان به گونه‌ای نیست که بتوان تا حد زیادی به این موضوع اتکا کنیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با تکمیل راه آهن چابهار این ظرفیت وجود خواهد داشت که مسیر تجاری ما از این بندر تا افغانستان و آسیای میانه ادامه پیدا کند. البته همین حالا ارتباط راه آهن ما از بندرعباس به خواف وجود دارد و می‌توانیم از ظرفیت‌های بندرعباس نیز برای توسعه ارتباطات تجاری بهره بگیریم.


انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.