باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

شوک اقتصادی کرونا بر پیکره صنعت خراسان رضوی/ چرخ های ایران خودرو با قدرت می چرخند

آثار متعدد و مخرب کرونا بر صنعت خراسان رضوی غیر قابل چشم پوشی است به طوری که باید پس از اپیدمی آن منتظر آسیب های بلند مدت اقتصادی باشیم.

شوک اقتصادی کرونا بر پیکره صنعت خراسان رضوی/  چرخ های ایران خودرو با قدرت می چرخدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ویروس کرونا آثار متعددی برای اقتصاد دنیا برجای گذاشته که برخی از زمان شیوع این بیماری بروز کرده است و آسیب‌های بلندمدت اقتصادی این ویروس نیز احتمالا در ماه‌ها و بلکه سال آینده پدیدار می شود.
 
بخش صنعت نیز از گرداب این بحران در امان نبوده است. بلاتکلیفی واحدهای تولیدی، دیون عقب افتاده، مشکلات شرکت‌های طرح‌محور و ایجاد اختلال در مراودات تجاری از جمله آسیب هایی است که در این حوزه بروز کرده است.
 
صنعت خراسان رضوی
 
به لحاظ داخلی، بیشترین آسیب‌پذیری واحدهای تولیدی صنعتی در اثر شیوع ویروس کرونارا می‌توان در سه بخش "دیون عقب‌افتاده واحدهای تولیدی (بانکی، بیمه تامین اجتماعی و مالیاتی"، "بلاتکلیفی واحدهای تولیدی در اثر عدم قطعیت در تصمیم‌گیری‌های دولت" و "مشکلات قراردادی شرکت‌های طرح (پروژه) محور در شرایط اپیدمی" خلاصه کرد.
 

بیشتر بخوانید

در حوزه معدن و صنایع معدنی هم می توان به خساراتی از جمله رکود بازار و کاهش تقاضا، افزایش موجودی انبارهای فلزات اساسی، توقف یا کُند شدن روند صادرات زمینی به برخی کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان، از دست رفتن بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه و جایگزین شدن محصولات صادراتی ایرانی با محصولات سایر کشورها، کاهش درآمد ارزی کشور از محل صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی، رکود بازار داخلی، کاهش مصرف داخلی محصولات معدن و صنایع معدنی و کاهش فروش تولیدکنندگان، تعدیل نیروی کار معادن و صنایع معدنی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت و تحت تأثیر قرار گرفتن بازار بورس و افت ارزش سهام شرکت‌ها  اشاره کرد.
 
صنعت خراسان رضوی
 
در دوران کرونا همه صنایع متضرر  یا دچار رکود اقتصادی شدند و یا در بهترین حالت نیروهای خود را تعدیل کردند اما نه تنها کرونا که حتی تحریم های ظالمانه هم نتوانستند چرخ های ایران خودرو را متوقف کنند .
 

رشد ۲۵ درصدی تولید ایران خودرو در خراسان رضوی نسبت به سال گذشته

بیژن زاهدی فر مدیر عامل شرکت ایران خودرو خراسان در گفت وگو با خبرنگارما می گوید: ۵ هزار  نیرو متخصص به صورت مستقیم و ۳ هزار نفر به طور غیر مستقیم در مجموعه ایران خودرو مشغول به فعالیت هستند.

او می افزاید: بر خلاف دیگر صنایع، امسال با توجه به بحران کرونا توانستیم با اجرای دقیق دستورالعمل‌های  بهداشتی خطوط تولید را ضدعفونی کنیم تا چراغ تولید کم سو نشود.

مدیر عامل شرکت ایران خودرو خراسان ادامه می دهد: آمریکا با تحریم صنعت خودرو فکر می‌کرد که بتواند تاثیرات منفی را به جای گذارد و از پیشرفت ما جلوگیری کند، اما همت متخصصان داخلی این مجموعه نه تنها تحریم‌ها مانعی بر پیشرفت نشد که توانستیم با ۲۵ درصد تولید بیشتر رکوردافزایش تولید کل را داشته باشیم.

زاهدی فر بیان می کند: در سال ۹۳ روزانه ۲۳۰ هزار تولید داشتیم که این رقم امسال به ۷۰۰ هزار تولید خودرو رسیده است.

او تصریح می کند: نه مشکلی در تولید داریم و نه در تامین مواد اولیه دچار بحران هستیم بلکه قصد داریم در سال جهش تولید، تولید را به بالاترین حد خود برسانیم تا شعار امسال را به خوبی به منصه ظهور رسانیم.
 
مدیر عامل شرکت ایران خودرو خراسان تاکید می کند: گروه صنعتی ایران خودرو در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته رشد ۲۵ درصدی تولید خودرو را داشته است.
 
چالش‌های حوزه معدن و صنایع معدنی

بخش  معدن و صنایع معدنی، حدود ۲۰ درصد از صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده است. از میان محصولات مختلف صادراتی به سایر کشورها، محصولات زنجیره فولاد، مس، سیمان، سنگ‌های ساختمانی، تزئینی و کاشی و سرامیک مهم‌ترین محصولات صادراتی است.

تجارت زمینی محصولات معدنی و صنایع معدنی از جمله چالش هایی است که کرونا آن را زمینگیر کرده است،  عراق، ترکیه و افغانستان سه کشوری هستند که بیشترین میزان صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی به آنها انجام می‌شود.

 اقتصاد صنعت خراسان رضوی

اما در حال حاضر کشورهای ترکیه، عراق و پاکستان مرزهای خود با ایران مسدود کرده یا محدودیت‌هایی مانند قرنطینه ۱۴ روزه و... وضع کرده‌اند و امکان صادرات به این کشورها فراهم نیست. به‌تبع آن، مشتریان محصولات ایرانی در این کشورها در حال جست‌وجوی تامین‌کنندگان جدید هستند. از جمله محصولات عمده معدن و صنایع معدنی که به کشورهای همسایه صادر می‌شود می‌توان به "محصولات زنجیره فولاد"، "انواع محصولات زنجیره سیمان"، "کاشی و سرامیک"، "سنگ‌های ساختمانی و تزئینی" اشاره کرد.

شوک اقتصادی کرونا بر پیکره صنعت خراسان رضوی
 
بیش از ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و صنایع معدنی خراسان رضوی مربوط به بخش خصوصی است که بزرگترین اقدامات برای اشتغال و ایجاد ارزش افزوده را در استان خراسان رضوی  انجام داده‌اند.
 

بیشتر بخوانید 

خودکفایی خراسان رضوی در اقلام و تجهیزات مقابله با کرونا 

علی غفوریان مقدم معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:کرونا سبب ایجاد محدودیت های کرونایی برای اصناف در دو مرحله شد در محدودیت اول کرونایی بیشتر متوجه اصناف و کسبه بود و صنعت با وجود ضرباتی که به خود متحمل شده بود به تولید ادامه  داد.
 
او می افزاید: گرچه کرونا ضربات اقتصادی جبران ناپذیری به بخش صنعت و معدن وارد کرد اما  حتی در این حوزه هم توانستیم جهش تولید را به ظهور برسانیم.
 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت  ادامه می دهد: در اوایل شیوع کرونا ۳ واحد تولیدی ماسک به ۱۴ واحد رسید و در زمینه الکل و محلول‌های ضد عفونی کننده از ۲ واحد تولیدی به بیش از ۱۵ واحد رسیده است.

غفوریان مقدم بیان می کند:همچنین در زمینه تجهیزات مرتبط با کرونا از قبیل گان و لباس پزشکی هم تعداد و هم میزان تولید را افزایش داده ایم.

او تصریح می کند:در زمینه تولیدات مقابله با کرونا در بخش صنعت و کارگاهی ۸۰ واحد تولید ماسک فعال شدند و هم اکنون تولیدات بیش از نیاز استان می‌باشد.
 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت تاکید می کند: هزار و ۹۰۰ واحد صنفی مشمول تسهیلات کرونایی شدند که از این تعداد ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است البته همه ی مشاغل مشمول تسهیلات کرونایی نشدند.


موانع توسعه صنعت خراسان رضوی

مشکلات بسیاری دامنگیر نه تنها صنعت استان بلکه صنعت کشور است که از جمله آن‌ها تعدد قوانین یا دستورالعمل‌ها یا اجرا نکردن قوانین خوب است، اصلاح برخی از قوانین و مقررات، دشوار است، زیرا اغلب این آیین نامه ها، دستورالعمل‌ها و مقررات را کسانی می‌نگارند، که اغلب در بطن ماجرای تولید نیستند و از درک مقتضیات آن دور هستند.

علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: در ایران دو عامل تحریم‌های اقتصادی و شیوع کرونا در یک هم افزایی ضربه بزرگی به اقتصاد وارد کرده و کار را به جایی رسانده است که اکنون درخواست بنگاه‌های اقتصادی به حد تامین حداقل‌ها برای تولید یعنی واردات مواد اولیه با ارز آزاد یا با هر مبلغ رسیده است.

شوک اقتصادی کرونا بر پیکره صنعت خراسان رضوی
 او می افزاید: خراسان رضوی در سال گذشته و قبل از شیوع کرونا با وجود محدودیت‌ها و فشار‌های اقتصادی وضعیت مناسبی داشت، ۱۳.۷ درصد فرصت‌های شغلی بوجود آمده در کشور طی سال گذشته به خراسان رضوی تعلق داشت، سرمایه‌گذاری صنعتی آن ۸۵ درصد و مصرف برق و گاز صنعتی آن ۱۰ تا ۱۱ درصد رشد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی  ادامه می دهد: بعد از شیوع کرونا شرایط اقتصادی خراسان رضوی کاملا تغییر کرد و از آنجا که بخش قابل توجهی از اقتصاد استان وابسته به گردشگری و زیارت بود، تعطیلی این حوزه و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به آن آسیب بسیار به اقتصاد استان وارد کرد و شاید خراسان رضوی در بین استان‌های دیگر بیشترین آسیب را از کرونا متحمل شد.

رسولیان بیان می کند: در شرایط کنونی می‌توان با فعال کردن دو بخش صنایع معدنی و فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی بسیاری از حوزه صنعت و تولید استان را فعال کرد و رونق داد.

او تصریح می کند : هنوز تقاضا در ایران و دنیا برای صنایع معدنی وجود دارد، در طول سه یا چهار ماه گذشته تفاهمنامه‌هایی با شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) و شرکت مس ایران در استان منعقد شد.

معاون استاندار خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد بتوان هر چه سریعتر با به مزایده گذاشتن معادن، حوزه صنایع معدنی در استان را بیش از گذشته فعال کرد.

صنعت  آسیب دیده از کرونا
 
 هرچند طی چند سال اخیر اقدامات بسیار برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان انجام گرفت، اما با وجود شلیک ها ی اقتصادی کرونا  هنوز مشکلات بسیاری در این بخش گریبان گیر واحد‌های صنعتی است که باید برای رفع آن‌ها و تامین همه زیرساخت‌های مورد نیاز برای بخش تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان  خراسان رضوی تلاش کرد.

گزارشگر: فاطمه غلامی
 
انتهای پیام//  ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.