مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم:

اعضای هیئت علمی استوانه تحول آموزش هستند

آهنچیان گفت: اعضای هیئت علمی استوانه تحول آموزش در فرآیند‌های پیچیده یادگیری هستند و این عامل به وسیله آنان آغاز شده و جریان پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ️نشست برنامه های اثربخش و نوآورانه آموزش و بهسازی اعضای هیئت علمی امروز یک شنبه (۲۳ آذر) با حضور محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  به صورت مجازی در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد. 

آهنچیان در این برنامه اظهار کرد: هدف ما دانش افزایی است که طرحی در قالب مراکز یادگیری برای کاهش مشکلات یادگیری دانشجویان در روند تحصیل به خصوص در مقطع کارشناسی ارائه شده است و این طرح در همه دانشگاه‌های پیشرفته دنیا وجود دارد و در برخی از دانشگاه‌های کشور ما هم وجود داشته است.

او افزود: راه اندازی مرکز یادگیری در هر دانشگاه به منظور مراجعه دانشجویان برای حل مشکلات یادگیری آن‌ها و کمک گرفتن از مشاوران متخصص در این زمینه انجام می‌شود.

آهنچیان تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های تولید کننده برنامه است و طرح نظام بهسازی دانشگاه‌ها با تاکید بر اعضای هیئت علمی در این دانشگاه به خوبی انجام شده است.

او ادامه داد: ۳۲ مرکز دانشگاه جامع در شهر تهران داریم که این مراکز در سطح کشور برنامه ریزی‌های درسی انجام می‌دهند و بعد از ارزیابی‌های صورت گرفته به شیوه متخصصانه اثر بخش بودن این برنامه ریزی‌ها بر یادگیری دانش آموزان مورد توجه ما قرار گرفت.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: سنجش دانشجویان یکی از طرح‌های ما بود تا بتوانیم از این طریق کمک خوبی به مرکز نظارت کنیم و نشان دهیم که توجه به کیفیت آموزش با کمک دانشگاه‌های همراه و پشتیبان باید همچنان ادامه داشته باشد.

نقش اعضای هیئت علمی در تحولات نظام آموزش

آهنچیان با بیان اینکه معلمان به خصوص اعضای هیئت علمی استوانه تحول آموزش هستند، تاکید کرد: تحولات آموزش در فرآیند‌های پیچیده یادگیری به وسیله معلمان و اعضای هیئت علمی آغاز شده و جریان پیدا می‌کند، بنابراین برای تدوین برنامه ریزی یادگیری در دانشجویان پشتیابی‌های ویژه‌ای را انجام خواهیم داد.

او گفت: در مجموع کشور مشکلات بودجه وجود دارند، اما از آن جایی که دانشگاه‌ها برای کمک به بهبود آموزش پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهند اطمینان داریم که بدون داشتن اعضای هیئت علمی خوب هیچ نتیجه‌ای در جهت برنامه ریزی بر فرآیند یادگیری دانشجویان و بهسازی به دست نخواهیم آورد.

آهنچیان تاکید کرد: برنامه‌های دانش افزایی و مهارت افزایی در دانشگاه‌ها به خوبی از طریق معاونان آموزشی انجام می‌شود و از این طریق توانسته ایم آنان به خصوص دانشگاه‌های متوسط و کوچک را در جهت راه اندازی و توسعه منابع انسانی دانشگاه‌های خودشان کمک کنیم.

او با بیان اینکه جریان‌های بهسازی منابع انسانی در همه سازمان‌ها و دانشگاه‌ها از مرحله آموزش‌های کلاسیک عبور کرده است، تاکید کرد: یادگیری‌های تکلیف محور مبتنی بر شرح وظایف افراد با محوریت خود راهبری منابع انسانی مانند اعضای هیئت علمی جایگزین روش‌های مجلسی آموزش شده است.

آهنچیان اظهار کرد: خود راهبری به استقلال فراگیر در یادگیری را به ما اعلام می‌کند و یادگیری تکلیف محور توجه جریان و روند آموزش به ماموریت‌های اصلی یک عضور هیئت علمی را نشان می‌دهد تا بتوانیم از روش‌های کلاسیک آموزش عبور کنیم و به همین علت به سمت روش‌های نوآور و فناورانه حرکت کنیم.

او با بیان اینکه حدود ۱۰۰ شیوه آموزش منابع انسانی در سازمان‌ها داریم، تاکید کرد: شیوه‌های آموزش به تنهایی کافی نیستند و اعضای هیئت علمی باید برای قرار گرفتن در جریان پیشرونده یادگیری دانشجویان در دانشگاه ها کمک کنند و در این مسیر به شدت به رویکرد‌های بهسازی احتیاج داریم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار