پورمیدانی گفت: در حال حاضر ۷ دهم درصد از محصولات کشاورزی و باغی کشور در قم تولید می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،  عباس پورمیدانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ، در خصوص وجود ظرفیت‌های کشاورزی و دامداری در قم گفت: برخلاف تصور کلی که وجود دارد، در قم ظرفیت خوبی برای کشاورزی و دامداری دیده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با تأکید بر اینکه در حال حاضر ۴۱ هزار هکتار زراعت و ۲۲ هکتار باغات در قم وجود دارد و عمده کشت زراعی در قم، جو و سپس گندم و کلزاست عنوان کرد: در مورد محصولات باغی، مهم‌ترین کشت موجود پسته بوده که بسیار مرغوب و با کیفیت است و در جشنواره‌ها رتبه نخست را کسب کرده‌ایم.

پومیدانی با بیان اینکه در آن دوران حتی تولیدانی بیش از ۱۳۰ هزار تن در سال به ثبت رسید تصریح کرد: اما در حال حاضر وضعیت کشاورزی قم در بخش زراعت به دلیل محدودیت منابع آبی تغییر کرده و دچار کاهش اراضی زیر کشت بود‌ه‌ایم به‌طوری‌که از ۱۱۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت به ۶۲ هزار هکتار رسیده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم میزان بهره‌وری از نهاده‌ها و آب‌وخاک در قم را مطلوب و بالاتر از میانگین کشوری دانست و افزود: کشاورزی در قم سنتی نیست و کاملاً صنعتی و بر پایه دانش است و عمده کشاورزان قم شهرنشین هستند، این کشاورزان با علم روز آشنا هستند و از آخرین دستاورد‌های علمی استفاده می‌کنند، اگرچه سطح زیر کشت قم کم است، اما رتبه‌های برتری داریم که نشان‌دهنده بهره وری و تکنولوژی است.

 او افزود: بیش از ۴۰ سال قبل که سد‌ها در قم احداث نشده بودند به‌طورکلی منطقه قمرود و مسئله بسیار حاصل خیز بود و آورده رودخانه‌ها بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون مترمکعب می‌شد و این میزان آب، منبعی برای کشت غلات به شمار می‌رفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم یادآورشد: با اینکه کمتر از نیم درصد از اراضی زراعی و باغی کشور را در قم داریم، اما در حال حاضر ۷ دهم درصد از محصولات کشاورزی و باغی کشور در قم تولید می‌شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار