نحوه دور کردن استرس در زمان خواب شبانه

خواب مهمترین تقویت کننده و تنظیم کننده عملکرد طبیعی بدن است. کم‌خوابی می‌تواند بر کار و روابط ما تأثیر منفی بگذارد.

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی احساس استرس می‌کنید، به چه غذایی متوسل می‌شوید؟. فرصت خوبی است که شما به دنبال یک بستنی شیرین یا یک بسته چیپس بروید و آن را با نوشابه گازدار بخورید. اگر چنین باشد، وقت آن است که از بخش میان وعده‌های فروشگاه مواد غذایی، اجتناب کنید.

محققان دانشگاه ایالتی میشیگان معتقدند داشتن یک خواب خوب شبانه می‌تواند شما را از پرخوری در شب برای تسکین اضطراب، محافظت کند.

در یک  مطالعه محققان بررسی کردند که چگونه استرس ناشی از کار بر الگوی غذایی کارگران تأثیر می‌گذارد.

چوسیانگ چانگ، استاد روانشناسی در دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما دریافتیم که کارکنانی که یک روز کاری پرتنش دارند، تمایل دارند احساسات منفی خود را از محل کار به میز شام برسانند. این امر در خوردن بیش از حد معمول و انتخاب غذای کم ارزش بیشتر به جای غذای سالم، آشکار است.

چانگ و تیم او دریافتند که استرس در محل کار در طول روز بر عادات غذایی کارگران در عصر تأثیر منفی می‌گذارد. بعلاوه، غذا‌های ناسالم که آن‌ها مصرف می‌کنند بر کیفیت خواب آن‌ها تأثیر می‌گذارد که به نوبه خود بر خلق و خوی آن‌ها در طی روز بعد تاثیرگذار است.

آن‌ها دریافتند که داشتن یک خواب خوب شبانه از افراد در برابر این چرخه ناسالم محافظت می‌کند. 

چانگ گفت: خواب خوب باعث می‌شود که کارگران دوباره احساس نشاط کنند، این امر باعث می‌شود تا بتوانند روز بعد با استرس در محل کار کنار بیایید و در مقابل غذای ناسالم کمتر آسیب پذیر شوند.

این مطالعه از آنجا مهم است که نشان می‌دهد چگونه داشتن یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند منجر به مصرف مواد غذایی ناسالم می‌شود. ادامه این مسیر می‌تواند افراد را به سمت چاقی و دیابت سوق دهد. اگر فردی هم اضافه وزن و هم دیابت داشته باشد، خطر ابتلا به سرطان به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

خواب شبانه

اثرات مثبت استراحت شبانه خوب

انجام کار ساده‌ای مانند خواب زیاد، به جای افراط در مصرف غذا‌های کم ارزش، می‌تواند شما در مسیر سلامتی قرار دهد. مطالعات دیگری نیز نشان داده است که چگونه افرادی که خواب با کیفیت بالا دارند؛ تمایل به مصرف کالری کمتری دارند.

خواب خوب همچنین تأثیر مثبتی بر عملکرد مغز دارد، به ویژه هنگامی که صحبت از شناخت، تمرکز و عملکرد و همچنین توانایی کلی حل مسئله و یادآوری حافظه می‌شود. داشتن یک خواب خوب کافی می‌تواند عملکرد بدنی شما را تقویت کند و  همچنین بر سلامت اجتماعی و عاطفی شما تأثیر مثبت بگذارد.

خواب خوب، همراه با داشتن یک رژیم غذایی سالم و طبیعی و ورزش زیاد؛ ستون سلامتی است. وقتی احساس استرس می‌کنید، به دنبال غذای کم ارزش نباشید. در عوض، غذای سالم بخورید و شب را استراحت کنید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار