مرمت ۵۰ شیء تاریخی نفیس در زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از مرمت و احیاء ۵۰ شیء تاریخی توسط کارشناسان مرمت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی زنجان گفت: ۵۰ شیء نفیس شامل ۲۵ سکه و ۲۵ سفال کشف شده در استان زنجان توسط کارشناسان مرمت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرمت می‌شوند.

او افزود: این اشیا شامل ۱۹ سکه مسی کشف شده از شهر سجاس شهرستان خدابنده، ۶ سکه نقره از مخزن معاونت میراث فرهنگی و ۲۵ سفال مکشوفه از گورستان حسن بلاغی شهرستان ایجرود و مکشوفه گورستان انذر شهرستان طارم که متعلق به عصر آهن هستند.

ارجمند ادامه داد: اقداماتی که بر روی این ۵۰ شی فرهنگی ـ تاریخی انجام خواهد شد، شامل بررسی و مشاهدات ماکروسکوپی، آسیب شناسی اشیا و انجام آزمایشات اولیه جهت شناسایی عوامل آسیب رسان، پاکسازی به دو روش مکانیکی و شیمیایی و تثبیت نهایی اشیا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: موزه جایگاه کنونی و مسیر رو به آینده را به جامعه نشان خواهد داد، از این رو مرمت اشیای تاریخی موزه‌ای، ضمن تقویت پتانسیل موزه، اشیا را از ورطه فراموش شدن و بلا استفاده ماندن مصون نگاه می‌دارد و کاربردی ارزشی‌تر به آن می‌بخشد.
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.