اثنی عشری مطرح کرد:

برگزاری الکام استارز فرصت استعدادیابی را فراهم می‌کند

امسال با وجود برگزاری غیر حضوری نمایشگاه الکام استارز، فرصت استعدادیابی همچنان در اختیار استارتاپ‌هاست تا بتوانند از ایده‌ها و کسب و کار‌های خود رونمایی کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری الکام استارز صبح امروز در ساختمان موزه پست وزارت ارتباطات برگزار شد. محمدباقر اثنی عشری رئیس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و آرش برهمند مدیر اجرایی نمایشگاه الکام استارز در این نشست حضور داشتند. رئیس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در رابطه با برگزاری نمایشگاه به صورت حضوری گفت: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و برای حفظ سلامتی جامعه متاسفانه با اینکه برای برگزاری این نمایشگاه زحمات بسیاری کشیده شده بود و افراد و استارتاپ‌های زیادی منتظر برگزاری این رویداد بودند، این نمایشگاه به صورت حضوری برگزار نخواهد شد.

اثنی عشری بیان کرد: از سال ۹۴ جنبشی به راه افتاد به نام الکام استارز، که در این جنبش هدف این بود که از کسب و کار‌های نوپا که در آن دوره هنوز هم شناخته نشده بودند رونمایی شود؛ این رویداد در مکانی بسیار کوچک برگزار شد و این نمایشگاه سال پیش به بزرگترین نمایشگاه با ۱۰۰ هزار بازدید کننده تبدیل شد و ۶ سالن بزرگ را به خود اختصاص داد. ۵ سال پیش این نمایشگاه به شرکتی به نام الکام استارز تبدیل شد که با برگزاری نمایشگاه هرساله از کسب و کار‌های نوپا حمایت می‌کند. این نمایشگاه سعی دارد هرساله با پیشرفت‌هایی همراه باشد و با برپایی جشنواره‌های از استعداد‌های ناشناخته در سرار کشور حمایت کنند.

وی افزود: امسال به دلیل اینکه این نمایشگاه حضوری برگزار نمی‌شود، اما فرصت استعدایابی همچنان دراختیار استارتاپ‌ها است تا بتوانند از ایده‌ها و کسب و کار‌های خود رونمایی کنند. برگزاری و حمایت از این نمایشگاه همچون سال‌های گذشته توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد علاوه بر این معاونت علمی ریاست جمهور نیز از این نمایشگاه حمایت می‌کند که در این جلسه حضور ندارد.

آرش برهمند در رابطه با نحوه برگزاری این نمایشگاه با توجه به شرایط حال حاضر توضیح داد: تاریخ برگزاری این نمایشگاه هنوز در دست بررسی است، اما افرادی که قصد شرکت در این جشنواره را دارند به مدت یک ماه که زمان بندی متعاقبا در سایت رسمی الکام استارز اعلام می‌شود، فرصت دارند که در این نمایشگاه شرکت کنند. از ۲۹ آذر ماه بخش رقابتی و هم جذب سرمایه و آشنایی با سرمایه گذاران در سایت باز خواهد شد. در نهایت بخش داوری نیز به صورت آنلاین است. مجموع جوایز نقدی برای این مسابقه ۱۵۰ میلیون تومان است، که به ۱۰ تیم منتخب الکام پیچ و دو تیم منتخب برای شرایط همه‌گیری کرونا تعلق می‌گیرد. یک سری جوایز ویژه برای چهار حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که مورد حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری است، در نظر گرفته شده است. یک جایزه ویژه هم سازمان فناوری اطلاعات برای دو تیم منتخب در الکام پیچ در نظر گرفته است. مجموع سقفی که برای بخش آوردگاه از سمت صندوق نوآوری در نظر گرفته شده ۱۸ میلیارد تومان است.

برگزاری الکام استارز امسال همچنان فرصت استعدادیابی را فراهم می‌کند

امیر ناظمی در این نشست به چهار مورد مهم اشاره کرد: اولین مورد در رابطه با جایزه است که ما توصیه شدیدی که به استارتاپ‌ها می‌کنیم این است که از وام استفاده نکنند و از سرمایه خطر پذیر استفاده کنند ما به همین منظور جایزه‌هایی را در نظر گرفتیم. جایزه تیم اول یک میلیارد تومان وام سرمایه گذاری خطر پذیر و ارزان قیمت است، یعنی اگر سرمایه گذار روی تیم یک میلیارد سرمایه گذاری کند ما این پول را در اختیار سرمایه گذار گذاشته که این وام به مدت یک سال تنفس داشته و چهار سال بازپرداخت دارد و سود بانکی آن ۹ درصد است. به تیم‌های دوم و سوم ۷۵۰ میلیون و به تیم‌های چهارم، پنجم و ششم ۵۰۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

ناظمی ادامه داد: موضوع دوم طرح بوم واره است که در این طرح ۲۹۰۰ خدمت در این طرح به صورت رایگان توسط استارتاپ‌ها استفاده می‌شود. طرح به این صورت است که هر استارتاپی چه تیم باشد چه شرکت یک بسته اعتباری ۱۰۰ میلیون تومانی برای‌آن‌ها در نظر گرفته شده است که از این ۱۰۰ میلیون تومان و بخش‌هایی که در نظر گرفته شده می‌توانند به صورت رایگان استفاده کنند. در برنامه الکام به برندگان اول تا دوازدهم که جایزه دریافت می‌کنند علاوه بر دریافت جایزه یک بسته ۲۰۰ میلیون تومانی نیز تعلق می‌گیرد.

وی افزود: موضوع سوم طرح بوم سرمایه است که در این رویداد عملا افتتاح و به کارگیری می‌شود؛ در این طرح تمامی سایت‌هایی که ثبت‌نام کرده‌اند اگر نیازمند جذب سرمایه باشتند و سرمایه گذار خود را انتخاب نکرده باشند وارد تالار سرمایه می‌شوند و سرمایه گذاران طرح را که به صورت آنلاین فرستاده شده، مشاهده می‌کنند در صورت تمایل سرمایه گذاری می‌کنند، اما اگر سرمایه گذار مشخص باشد لازم به طی کردن این روند نیست. شرکت کنندگان با مراجعه به سایت الکام استارز و از طریق هایپر لینکی که وجود دارد می‌توانند این سامانه را مشاهده کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات بیان کرد: در نهایت موضوع چهارم در بخش دانش آموزی است، فعالیت‌های حوزه آموزش کارآفرینی دانش آموزی از دو سال پیش در سازمان فناوری اطلاعات باز شد و دلیل این کار نبود یادگیری مهارت، تفکر انتقادی و کارآفرینی در کتاب‎‌های درسی است؛ که در طول دو سال گذشته ۳۵۰۰ دانش آموز در این طرح شرکت کردند. امسال هم برای این گروه جوایزی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفت شده است.

در پایان امیر ناظمی به اهمیت دنیای اینترنت و مجازی شدن زندگی‌ها اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد با وجود الکام استارز این روند با پیشرفت بهتری رو جلو برود.

با توجه به تازه وارد بودن الکام گیمز به این نمایشگاه نسبت به سال گذشته چه پیشرفتی داشته و با توجه به شرایط جدید امسال جشنواره و آنلاین بودن نمایشگاه وجود بازی‌های رایانه‌ای در سطح بین الملل چه تدابیری برای این گروه اندیشیده شده است؟

نمایشگاه امسال در دو بخش رقابتی و یا الکام پیچ و یک بخش جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها است. در فعالیت‌هایی که امسال در نظر داریم الکام گیمز گنجانده نشده است چرا که نگاه ما به الکام گیمز جشنواره بازی‌ها نیست بلکه نگاه کسب و کاری است و درواقع کسانی وارد نمایشگاه می‌شوند که بازار خود را توسعه دهند و در رابطه با مسئله فرهنگی و توسعه بازی و این موارد نیست و حوزه‌های دیگر در حال کار کردن در این موارد هستند. امسال هم برای الکام گیمز کار‌های بسیاری صورت گرفته بود که متفاوت‌تر برگزار شود که کرونا مانع از برگزاری شد.

شنیده‌ها حاکی از این بود که برندگان این نمایشگاه به نمایشگاه‌های بین المللی راه پیدا می‌کنند آیا این موضوع حقیقت دارد؟

در این مورد هیچ وقت برنامه‌ای نداشتیم چرا که اتلاف برنامه و بودجه و موضوعی شکست خورده است. ما به صورت نقدی پشتیبانی می‌کنیم و اختیار را به خود استارتاپ می‌دهیم که خود کسب و کار‌ها تصمیم بگیرند که این سرمایه را کجا استفاده کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار