برای نخستین بار؛

بوشهری‌ها شب یلدا را به ستاره‌شناسان ۲۸ کشور معرفی می‌کنند

انجمن ستاره‌شناسی بوشهر امشب در شب یلدا به صورت مجازی میزبان ستاره‌شناسان ۲۸ کشور جهان خواهد بود تا آیین کهن ایرانیان را که ریشه در مطالعات نجوم دارد به آنان معرفی کند.

وقتی بوشهری‌ها شب یلدا را به ستاره‌شناسان ۲۸ کشور معرفی می‌کنندرئیس رصدخانه و پژوهشسرای مهر بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: شب یلدا میراث کهن ایرانیان همزمان با انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی و انقلاب تابستانی در نیمکره جنوبی کره زمین است و ما با توجه به جایگاهی که در اتحادیه بین المللی ستاره شناسی (International Astronomical Union) داریم قرار است امشب در برنامه‌ای یک ساعته همراه با کشور برزیل که در نیمکره جنوبی قرار دارد، میزبان ستاره شناسانی از ۲۸ کشور باشیم.

حسن باغبانی افزود: با توجه به اینکه بوشهر تنها عضو رسمی اتحادیه بین المللی ستاره شناسی در ایران است، میزبانی این برنامه به ما داده شد.

او ادامه داد: نخستین بار است که چنین برنامه‌ای برگزار می‌شود و از ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران آغاز خواهد شد و ستاره شناسان مشهور کشور‌هایی مانند اسپانیا، پرتغال، آمریکا، پرتغال، بلغارستان، قطر، رومانی، آرژانتین و شیلی از جمله حاضران در این برنامه خواهند بود.


بیشتر بخوانید


رئیس اتحادیه آموزش ستاره‌شناسی معلمان ایران عنوان کرد: آیین‌های سنتی مختلفی از جمله خیام خوانی را در این برنامه معرفی خواهیم کرد.

باغبانی افزود: با توجه به شرایط کرونایی و لزوم رعایت موارد بهداشتی در این برنامه فقط من و مهدی رکنی دبیر کانون نجوم دانشگاه خلیج فارس و مدرس بین المللی ستاره شناسی به عنوان میزبان حضور داریم.

او بیان کرد: اتحادیه بین المللی ستاره شناسی سپس این برنامه را برای انجمن ستاره شناسی ۸۰ کشور ایمیل خواهد کرد و این گونه می‌توانیم شب یلدا را به کشور‌های گوناگونی معرفی کنیم که افتخاری است برای کشورمان.

این عضو رسمی اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی گفت: اگر بتوانیم برگزارکنندگان خوبی برای برنامه امشب باشیم جشن شب یلدا در فهرست برنامه‌های سالانه این اتحادیه قرار می‌گیرد؛ برنامه‌ای که زمان آن ثابت است و مانند برخی برنامه‌ها به علت شرایط تقویمی تغییر نمی‌کند.

باغبانی همچنین به این نکته اشاره کرد که برنامه شب یلدا در آستانه رویداد نجومی کم‌نظیر مقارنه سیاره‌های زحل و مشتری برگزار می‌شود؛ رویدادی که اول دی مصادف با ۲۱ دسامبر رخ می‌دهد و این دو سیاره مانند یک سیاره دوتایی به نظر می‌رسند. ستاره شناسان معتقدند این پدیده ۸۰۰ سال پیش به این شکل رخ داده است.

وقتی کسی حمایت نمی‌کند

او در ادامه صحبت‌هایش به حمایت نشدن‌ها اشاره کرد و گفت: در حالی که قرار بود استانداری بوشهر و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بوشهر از ما حمایت کنند و هماهنگی‌ها انجام شده بود به علت یک موضوع شخصی که حوزه عمرانی استانداری با بنده داشت، استانداری از حمایت ما صرف نظر کرد و به دنبال آن دیگر نهادها و سازمان‌های دولتی که قرار بود با ما همکاری کنند از این کار سر باز زدند.

رئیس رصدخانه و پژوهشسرای مهر بوشهر بیان کرد: اگر چه این اتفاق برنامه‌های ما را دچار مشکلاتی کرد اما از مردم کمک خواستیم و به خوبی از ما حمایت کردند.

باغبانی گفت: یک سازمان مردم نهاد در زمینه معرفی آیین‌ها و انجمن سینمای جوانان بوشهر برای تامین مکان برگزاری برنامه و تصویربرداری به ما کمک کردند که از همه این افراد قدردانی می‌کنم.

برنامه امشب از طریق صفحات مجازی و درگاه‌های اینترنتی برای همگان قابل دسترس است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.