در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ضعف وزارت علوم در ارائه برنامه‌های آمایش آموزش عالی

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور از ضعف وزارت علوم در ارائه برنامه‌های آمایش استانی طرح آمایش آموزش عالی خبر داد.

منصور کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور و قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت طرح آمایش آموزش عالی، گفت: در سال های گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی از پیش‌برد طرح آمایش آموزش عالی گلایه  داشت، اما در دو و سه سال قبل دستگاه های مربوطه «وزارت بهداشت و وزارت علوم» شروع به فعالیت کرده اند.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در ادامه با بیان اینکه در بخش هایی از پیش‌برد آمایش آموزش عالی راضی هستیم، اما بخش هایی هم دچار ضعف هستند، ادامه داد:  به عنوان مثال مقرر بود وزارت علوم ماموریت زیر نظام های دانشگاه ها را برای اجرای آمایش آموزش عالی به ما تحویل دهد که این اقدام را عملیاتی کردند.  در بخشی هم که مربوط به بحث کنکور و تدوین طرح سنجش و پذیرش بود وارد کار شدیم و چند مصوبه را تاکنون در این زمینه داشته ایم.

او در ادامه افزود: مصوباتی که تاکنون برای ساماندهی کنکور داشتیم ابتدا تفکیک سنجش از پذیرش بود که تصویب شد و مورد دیگر استفاده از سابقه تحصیلی و تاثیر ۶۰ درصدی سابقه تحصیلی برای تاثیر در کنکور بود که  بر این اساس  آزمون کتبی متمرکز در کنکور فقط ۴۰ درصد تاثیر خواهد داشت.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: مورد بعدی که تصویب شد این است که پذیرش دانشجویان در دوره های کاردانی پیوسته صرفا از طریق سوابق تحصیلی صورت خواهد گرفت و کنکور در این رشته ها حذف می شود. مصوبه دیگر نیز برای ساماندهی کنکور جلوگیری از تبلیغات بی حد و حصر موسسات کنکوری بدون مجوز در رسانه هاست تا بی اعتمادی والدین نیز در این زمینه از بین برود.

قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: البته تا این مصوبات ساماندهی کنکور وارد کار شده و اجرایی شوند و علاوه بر آن نظارت بر روند اجرای آن را داشته باشیم راه درازی را در پیش داریم. 

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: از بخش دیگری از  پیش‌برد آمایش آموزش عالی راضی نیستیم، به عنوان مثال آمایش استانی طرح  آمایش آموزش عالی هنوز ضعف هایی دارد.  در این قسمت وزارت بهداشت برنامه هایش را برای ما ارسال کرده است، اما وزارت علوم هنوز برنامه های برای آمایش استانی ارائه نکرده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.