قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی:

 دانشگاه‌های ایران جایگاه خوبی در سطح آسیا دارند

کبگانیان گفت: دانشگاه‌های ما در جایگاه نسبتا خوبی هستند، به طوریکه ۵ دانشگاه ایران در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: در ادامه جلسات قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه یک صد و سی و هشتم از شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برگزار شد. در این جلسه، دو بحث مطرح شد که موضوع اول گزارش علمی ارائه شد و نظام رتبه بندی QS که اخیرا منتشر شده بررسی شد.

کبگانیان افزود: ۱۰ دانشگاه برتر جهان ارزیابی شدند و اطلاع رسانی صورت گرفت. طبق شواهد دانشگاه های ایران در جایگاه نسبتا خوبی قرار دارند.

او ادامه داد: ۵ دانشگاه ایران در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار دارند؛ دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، تهران و شیراز در این مجموعه نقش بسزایی داشته اند.

کبگانیان  بیان کرد: در حوزه کرونا، تولید علم و ارجاعات علمی، تعداد مقالات بسیار گسترده شده است که نشان داده جهان و دانشمندان به این موضوع علاقه خاصی داشتند؛ همچنین مقالات علمی کاربردی تر شده اند.

او تصریح کرد: در سال ۲۰۲۰ در جهان تعداد ۶۷ هزار و ۷۱۲ مقاله منتشر شده است. طبق آمار در ایران تعداد یک هزار و ۸۸۴ مقاله در حوزه ویروس کرونا داشته ایم.

ارائه ۸ سیاست در کمیسیون علم و آموزش برای ساماندهی کنکور

 قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ۸ سیاست در کمیسیون علم و آموزش برای ساماندهی کنکور ارائه و روی یک سیاست بحث و بررسی شد.

کبگانیان  ادامه داد: در این جلسه جدا شدن فرآیند سنجش از پذیرش در کنکور مسئله مهمی بود که طرح شد. مشکلی که وجود دارد این است که داوطلب بعد از قبولی در آزمون، بلافاصله در دانشگاه پذیرش می‌شود.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این جلسه پیشنهاد برگزاری کنکور سراسری در دو نوبت بررسی شد.

کبگانیان ادامه داد: در کنکور فعلی یا بهتر است بگوییم مسابقه که با مشترک بودن سنجش و پذیرش توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود داوطلب بعد از قبولی بلافاصله با رتبه کسب کرده در کنکور پذیرش هم می‌شود.

او در ادامه داد: با جدا شدن طرح سنجش از پذیرش علاوه بر رتبه فرد در کنکور سطح علمی و رتبه علمی طی فرآیندی تعیین می‌شود. نتیجه عمل هر فردی در کنکور باید مقایسه پذیر باشد. در این طرح اجتناب از ارزیابی محفوظات و اندازه گیری عمق یادگیری داوطلبان نیز در کنکور مورد بررسی و تاکید قرار گرفت. در برخی از زمینه‌ها داشتن کف نمره در کنکور نیز پیشنهاد شد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: در این جلسه روی این امر بحث شد که سیاست سنجش تک بعدی و مسابقه‌ای در کنکور کنار گذاشته شود و سنجش به سمت سطوح بالای شناختی برود، حفظ محوری اصلاح شود و خلاقیت و عمق یادگیری را افزایش دهیم.

کبگانیان ادامه داد: این موضوع هنوز در دست بررسی است و ممکن است فرآیند ساماندهی در جلسات ستاد نقشه جامع علمی کشور طول بکشد و بعد از آن با سازمان سنجش، وزارت علوم، وزارت بهداشت و شورای سنجش و پذیرش مکانباتی را خواهیم داشت تا طرح جامع سنجش و پذیرش نهایی شود.

او ادامه داد: بعد از نهایی شدن این موضوع که فعلا در قالب طرح در حال بررسی است فاصله زمانی حداقل یک ساله را خواهیم گذاشت تا داوطلبان خودشان را با طرح جدید تطبیق دهند.

کبگانیان گفت: مجلس اعلام آمادگی کرده است که اگر در این روند مصوبه قانونی نیاز بود همکاری لازم صورت بگیرد.

او در ادامه بیان کرد: ساماندهی نظام سنجش و پذیرش به نحوی خواهد بود که داوطلبان باز هم باید به صورت سراسری آزمون دهند، ولی شکل و نوع آن تغییر خواهد کرد. البته سوابق تحصیلی در این روند و در پذیرش و سنجش نقش خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا نیکرو
۲۰:۳۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
سالی دو بار کنکور برگزار شدن از ۵۰ سال پیش باید انجام میشد
طرح بسیار خوب و پخته ای است
کنکور ۱۴۰۰
دکترا / اسفند و شهریور
ارشد / اردیبهشت و آبان
لیسانس / تیر و دی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
ههههههههه باشه
آخرین اخبار