نحوه انتخاب بازی جدی سال مشخص شد/ انتظار فینالیست‌ها برای رای‌گیری

علیزاده دبیر اجرایی چهارمین جشنواره جایزه بازی‌های جدی درباره نحوه انتخاب بازی جدی سال ۱۳۹۹ توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش  خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، فریبا علیزاده دبیر اجرایی چهارمین جشنواره جایزه بازی‌های جدی با اشاره به ارسال ۷۵ اثر به بخش جشنواره رویداد بازی‌ جدی سال، اظهار کرد: تمام این آثار در چهار مرحله داوری شد و بهترین بازی‌ها به مرحله فینال راه پیدا کردند، بازی‌ها برای نهاد‌های حامی بخش جشنواره نیز ارسال شدند تا بعد از بررسی منتخبان این نهاد‌ها معرفی شوند.

او افزود: در فینال بخش جشنواره بازی جدی سال هر تیم به ارائه بازی خود می‌پردازد و در ادامه تیم‌ها فرصت دفاع و پاسخ به سوالات داوران را دارند، در نهایت مجموع امتیاز داوران بازی جدی سال را مشخص خواهد کرد.

گفتنی است تیم داوری علمی، فنی و تجاری بخش جشنواره بازی جدی سال سیدمحمدعلی سید حسینی، مهناز استکی، طه رسولی، هادی اسکندری، وهاب احمدوند و سجاد قلی‌زاده بودند.


بیشتر بخوانید


۶ بازی فینالیست در انتظار رای داوران

راز متان، فیروزه، ویلکا، ری اکشن، تکاپو و سردار ۶ بازی راه یافته به مرحله نهایی بخش جشنواره بازی جدی سال هستند که با آراء داوران از میان ۷۵ بازی ارسال شده به این رویداد، به عنوان فینالیست‌های این بخش انتخاب شدند.

اگر دوست دارید درباره این ۶ بازی فینالیست و موضوعات آن‌ها بیشتر بدانید، حتما این گزارش را تا انتها بخوانید.

راز متان

یک بازی معمایی است که به روش Point and Click، برای دانش‌آموزان دختر و پسر ابتدایی طراحی‌شده و. همان‌طور که می‌دانیم، ایران از لحاظ ذخایر گازی در رتبه دوم جهان قرار دارد و ۱۷ درصد سهم گاز جهان را به خود اختصاص داده است؛ اما این ذخایر روزی به پایان خواهند رسید.

آمار‌های موجود حاکی از استفاده نادرست و هدر دادن هنگام مصرف انرژی خانگی است که نیاز به اصلاح الگوی مصرف در بین خانواده‌ها دارد. صرفه‌جویی در انرژی با آموزش آغاز می‌شود.

کودکان ما با آموزش مناسب می‌توانند رفتار‌های صحیح در مصرف انرژی را فراگیرند و الگو‌های مصرف خود را تغییر دهند، پس با استفاده از این ویژگی می‌توان مصرف بهینه انرژی را از همان دوره کودکی در فرزندان نهادینه کرد.

آموزش زمانی اثربخش است که برای کودکان جالب و جذاب باشد، به همین علت باید آموزش را از حالت خشک و جدی خارج کرده و آن را سرگرم‌کننده کنیم. حتی می‌توان این آموزش را مانند بازی راز متان به بازی تبدیل کرد و هدف از آموزش بازی راز متان ترویج سبک زندگی سالم و مهارت‌محور و ارتقا هوش‌های هشت‌گانه برای کودکان است.

نحوه انتخاب بازی جدی سال مشخص شد / انتظار فینالیست‌ها برای رای‌گیری

فیروزه

بازی‌وارسازی گردشگری می‌تواند به تعاملات پاداش‌آورتر و سطح رضایت بالاتر و همچنین افزایش آگاهی و وفاداری کمک کند. در ساختمان‌ها و اماکن وسیع، مسیریابی و انتقال اطلاعات کار مشکلی است و نیروی انسانی متخصص بسیاری را می‌طلبد، به همین علت ممکن است گردشگر به دلیل ارائه ناکافی اطلاعات، رغبتی برای بازدید نداشته باشد و اپلیکیشن فیروزه با ایجاد فضای ارائه اطلاعات دیجیتال به‌صورت معمایی و سیستم پاداش‌دهی، حل بازی‌ها و پازل‌های ارائه‌شده و یافتن کلید‌های شانس علاوه بر کسب اطلاعات، گردشگر را به بازدید کل منطقه ترغیب می‌کند.

در این شیوه بازی‌وارسازی که همراه با جوایز و رقابت گروهی است، گردشگر سایران را به مشارکت گروهی در رقابت دعوت می‌کند و کاربر تشویق می‌شود مکان‌های مختلف را کشف کند. کسب اطلاعات بیشتر زمانی رخ می‌دهد که کاربر علاوه بر مشاهده تمام نقاط مسجد، اطلاعات را به‌صورت بازی و حل معما کسب کند.

نحوه انتخاب بازی جدی سال مشخص شد / انتظار فینالیست‌ها برای رای‌گیری

ویلکا

محدودیت‌های حرکتی توان‌خواهان ویلچیرسوار ازلحاظ روحی و جسمی، مشکلات و آسیب‌های متعددی را می‌تواند بر روی این قشر از جامعه تحمیل کن،  به دلیل سطح پایین فعالیت و مشارکت این افراد در اوقات فراغت، آن‌ها سطح پایینی از سلامت درک‌شده نسبت به همسالان توانمند خود را تجربه می‌کنند. همچنین هرگونه فعالیت در فضای باز و محیط بیرون از خانه نه‌تن‌ها به انگیزه قوی نیاز دارد بلکه به دلیل ظهور اپیدمی‌ها مانند کووید-۱۹ و سایر خطرات بالقوه با سختی‌ها و چالش‌های متعددی همراه است.

تحرک بیشتر با بازی رایانه‌ای!

همچنین در طول این دوره، ممکن است این‌گونه افراد به دلیل دور ماندن از ابتلا به بیماری، دچار کم‌تحرکی شوند و به همین علت مجموعه سخت‌افزار- نرم‌افزاری ویلکا که یک سامانه هوشمند سلامت‌محور است برای تندرستی ویلچیرسواران با رویکرد بازی و ورزش ارائه‌شده است.

این مجموعه نه‌تنها تعاملات فیزیکی کاربر با ویلچیر را به دنیای مجازی انتقال می‌دهد، بلکه با بازی‌وارسازی، ورزش‌های بالاتنه منحصربه‌فردی را به آن‌ها ارائه می‌دهد. تلفیق ورزش و بازی دیجیتال با امکان برنامه‌ریزی هوشمند برای یک برنامه ورزش مناسب و سنجش عملکرد ویلچرسوار و تعمیم آن به برنامه ورزشی و سناریوی بازی از جمله موضوعات این مجموعه است.

ری اکشن

هدف این بازی شبیه‌سازی انتقال ویروس کرونا است و سبک بازی‌های شبیه‌ساز مدیریتی است، همه‌گیری کرونا موجب تعطیل شدن دانشگاه‌ها و تبدیل آموزش‌ها به روش آموزش مجازی شده است. موضوعی بررسی‌شده در این بازی این است که چه کسی باید واکسن تزریق کند؟ یک فضای Agent-based model در دانشگاه ایجادشده است. کار‌هایی مانند واکسن زدن و قرنطینه شدن می‌تواند بازیکن را از خطر ابتلا در امان دارد.

این بازی دارای دانشجویان، اساتید، دروس ارائه‌شده، اتاق‌ها و... است که توسط هوش مصنوعی ایجادشده و بازیکن باید آن‌ها را مدیریت کند.

نحوه انتخاب بازی جدی سال مشخص شد / انتظار فینالیست‌ها برای رای‌گیری

تکاپو

این بازی در سبک شبیه‌ساز زندگی است و بازیکن باید کاراکتر را در فضایی شبیه به زندگی معمولی و واقعی هدایت کند و اهداف را به دست بیاورد تا به موفقیت دست پیدا کند. در این بازی با پرهیز از ترویج تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی، بر روی تولید و تلاش و کسب موفقیت تمرکز شده و با استفاده از کنترل المان‌های پس‌انداز، انرژی، آرامش و مهارت، بازیکن با فضای شکوفایی اقتصادی و خودباوری آشنا می‌شود و بازی را پیش می‌برد.

همچنین در این بازی موضوعات اساسی مانند ارزش‌های فرهنگی و دینی در منطق بازی اعمال‌شده است تا بازیکن درک متفاوتی از مسائل ارزشی و تأثیر آن در زندگی کسب کند.

نحوه انتخاب بازی جدی سال مشخص شد / انتظار فینالیست‌ها برای رای‌گیری

سردار

این بازی بر پایه بازی‌وارسازی و واقعیت افزوده است. استفاده از بازی‌وارسازی درزمینه‌ی گردشگری باعث افزایش سطح یادگیری و رونق اقتصادی و افزایش تعداد گردشگران می‌شود، هم‌پوشانی محیط واقعی و تصاویر گرافیکی در فناوری واقعیت افزوده روش مناسبی برای دریافت بازخورد‌های مثبت و ترغیب بازیکن با ادامه بازی به‌حساب می‌آید.

بازی سردار با هدف آشنایی با وقایع و شخصیت‌های مطرح تاریخی در دوره قاجار با استفاده از فناوری واقعیت افزوده برای تلفن‌های همراه هوشمند طراحی و پیاده‌سازی شده است. گردشگر با اجرای بازی و گذراندن مراحل آن می‌تواند اطلاعات کلی و شناختی را در رابطه با وقایع تاریخی دوره مشروطه به دست آورد و این بازی بر اساس واقعیت افزوده مبتنی بر موقعیت مکانی طراحی‌شده است که در آن محتوای دیجیتال در یک مکان خاص نمایش داده می‌شود.

گردشگر با پیدا کردن اشیا پنهان در سطح شهر و پاسخ‌گویی درست به سوالات مطرح‌شده در جریان بازی با شخصیت‌های مهم دوران قاجار آشنا می‌شود و همچنین می‌تواند باشخصیت‌های موجود درصحنه عکس یادگاری بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار