مهدوی ابهری مطرح کرد؛

صنعت پتروشیمی، حرکت دهنده لوکوموتیو اقتصاد کشور است

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: ظرفیت تولید ما امسال به ۸۵ میلیون تن رسیده است و تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید؛ همه موارد نشان دهنده ظرفیت پتروشیمی است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی، حرکت دهنده لوکوموتیو کشور است؛ ما در سخت‌ترین تحریم‌ها قرار داریم، اما بسیاری از محصولات این صنعت، سه ماه پیش فروش شده است.

وی گفت: پیش فروش محصولات پتروشیمی یک بالایندگی و افتخار است؛ امروز اگر کسی بخواهد برخی از محصولات پتروشیمی را بخرد، باید سه ماه در نوبت بماند.

مهدوی ابهری بیان کرد: ظرفیت تولید ما امسال به ۸۵ میلیون تن رسیده است و تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید؛ همه موارد نشان دهنده ظرفیت پتروشیمی است.


بیشتر بخوانید


افزایش عرضه داخلی محصولات پتروشیمی

وی اظهار کرد:امسال نسبت به سال گذشته، ۷۰۰ هزارتن افزایش عرضه محصولات پتروشیمی در داخل کشور را شاهد بودیم آن هم در شرایطی که رشد GTP منفی بوده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: اگر این میزان محصولات را صادر می‌کردیم، به درآمدزایی بیشتری دست پیدا می‌کردیم، اما دغدغه اصلی ما این است که محصولات ما به دست تولیدکننده داخلی برسد.

بهین یاب نیاز به پالایش دارد

وی ادامه داد: در ۸ ماه ابتدایی امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۵ درصد عرضه محصول بیشتری در بورس کالا و ۸.۳ درصد صادرات بیشتری داشتیم.

مهدوی ابهری بیان کرد: باید ببینیم این ۲۵ درصد کجا رفته است؟ توقع می‌رفت که تولید بیشتر شده باشد، اما این اتفاق رخ نداده است، چون نظارت‌ها ضعیف است و تولیدکننده‌های کاغذی با مجوزی که دارند، محصولات را از بورس خریداری می کنند که به نوعی دلالی است؛ در حالی که هیچ گونه فعالیت تولیدی ندارند.

وی افزود: سامانه بهین یاب نیاز به یک پالایش اساسی دارد.

عرضه محصولات پتروشیمی در داخل، به صرفه‌تر از صادرات است

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمیگفت: برخی ما را متهم می‌کنند به این که به دنبال صادرات هستیم در صورتی که، چون ما محصولاتمان را در داخل با ارز نیمایی به بورس تحویل می‌دهیم، پولمان را نقد می‌گیریم و این به صرفه‌تر است.

وی افزود: در ۸ ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۴ درصد افزایش عرضه PET به بورس داشته ایم، این رقم برای PEPE و پلی پروپیلن ۷ درصد و برای PVC نیز ۲۰ درصد بود.

مهدوی ابهری ادامه داد: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون که بحث ارز نیمایی پیش آمد، ۷۵ درصد از ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما دادیم و ۲۵ درصد باقی مانده را صرف واردات تجهیزات و برطرف کردن نیازهایمان کردیم.

وی گفت: صادرات ما حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کل صادرات غیرنفتی است، اما ارزی به سامانه نیما دادیم بالای ۴۰ درصد است که این ارز، در اختیار دولت است که به آن ارزش فرش می‌گویند و برای رفع نیاز‌های کشور از آن استفاده می‌شود. همچنین ۷۳ درصد از ارز حاصل از صادرات ۶ ماهه نخست امسال نیز از طریق سامانه نیما بازگشت داده شده است.

درآمدزایی ۱۱۰ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی از سال ۹۲ تا ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۹

این فعال صنعت پتروشیمی بیان کرد: طی سال‌های ۹۲ تا ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۹، حدود ۷۶ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات و ۳۰ میلیارد دلار حاصل از تزریق جنس به داخل، به دست آورده ایم.

وی افزود: برای رفع نیاز صنایع پایین دستی نیز فقط ۱۲ و نیم میلیون تن کود اوره کشاورزی به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار به داخل دادیم. در مجموع ۱۱۰ میلیارد دلار درآمدزایی داشتیم که این رقم بدون احتساب درآمد‌های حاصل از فروش خوراک‌های میانی است.

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اظهار کرد: صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی، قدیمی شده اند و هایتک نیستند، وزارت صنعت باید برای توسعه این صنایع برنامه ارائه کند و کنار پتروشیمی ها، شهرک‌ها و صنایع کوچک با تکنولوژی بالا احداث شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار