علت عرق کردن حین انجام تمرینات ورزشی چیست؟

یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی گفت : عرق کردن حین انجام تمرینات ورزشی نشانه کاهش وزن نیست، بلکه برای خنک کردن بدن است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، روح الله فریادی کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی و مربی بدنساز تیم ملی سپک تاکرا مردان، در تشریح مهمترین تاثیرات عرق کردن حین انجام فعالیت‌های ورزشی، گفت: متاسفانه از سال‌های گذشته باور غلطی بین برخی از ورزشکاران جا افتاده که تعریق را نشانه چربی سوزی و کاهش وزن می‌دانند، درحالی که عرق کردن تنها نشانه دفع شدن آب بدن است.

او با بیان اینکه ۹۵ درصد عرق بدن حین انجام ورزش، آب و پنج درصد مابقی سموم است که دفع می‌شود، گفت : دمای بدن افراد در حالت طبیعی حدود ۳۷ درجه سانتیگراد است و اگر دما از این درجه بیشتر شود، سیستم ایمنی بدن به منظور کاهش حرارت بدن شروع به تعریق و دفع آب از بدن می‌کند که این کار باعث کاهش حرارت پوست وعضلات می‌شود، چراکه اگر دمای بدن به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد، فرد دچار تشنج و گرمازدگی می‌شود.

مربی بدنساز تیم ملی سپک تاکرا مردان در ادامه عرق کردن را از مهمترین مکانیز‌های دفاعی بدن دانست و افزود: دمای بدن افراد حین انجام ورزش بالا می‌رود که این تعریق باعث خنک شدن آن می‌شود و ارتباطی با چربی سوزی ندارد.

او دفع سموم بدن از طریق پوست و عضلات و بازشدن منافذ پوست و شادابی آن را از دیگر فواید عرق کردن حین انجام فعالیت‌های ورزشی عنوان کرد و افزود: زمانی که بدن گرم می‌شود و تعریق می‌کنیم، ضربان قلب بالا می‌رود و به تبع رگ‌های قلب و عروق هم گشاد و باز می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که اگر عروقی گرفتگی خفیف داشته باشند، این گرفتگی از بین برود.

مربی بدنساز تیم ملی هندبال نوجوانان ایران ادامه داد: عرق کردن باعث ترشح ماده‌ای به نام اندروفین در بدن می‌شود که تسکین دهنده درد طبیعی بدن است، بنابراین باعث کاهش درد در بدن هم می‌شود.

او با تاکید براینکه تعریق بسیار زیاد حین انجام فعالیت‌های ورزشی خطراتی هم دارد، افزود: اگر فرد حین ورزش بصورت منظم مایعات مصرف نکرده باشد و زیاد هم عرق کرده باشد، بدنش دچار کم آبی شده و عرق سردی را روی بدنش احساس خواهد کرد.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با بیان اینکه این عرق سرد نشانه مهمی از کمبود آب در بدن است، گفت: احساس خستگی شدید، سرگیجه، داشتن علائم گرمازدگی، بالا رفتن ضربان قلب و از دست رفتن هوشیاری از جمله علائم کمبود شدید آب در بدن است.

او به بیان مهمترین علل تعریق زیاد حین ورزش بین ورزشکاران هم اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دلائل مسائل ژنتیکی است که برخی افراد حتی بدون انجام تمرینات ورزشی با گرم شدن هوا هم عرق می‌کنند.

فریادی رطوبت بالا و گرمای هوای، بالا بودن سن، تناسب اندام و داشتن آمادگی جسمانی، بالا بودن وزن و شدت فعالیت ورزشی را از دیگر عوامل تعریق زیاد بین برخی ورزشکاران دانست و افزود: همچنین براساس مطالعات انجام گرفته، مردان بیشتر از زنان حین ورزش عرق می‌کنند، این درحالیست که غدد تعریق بیشتری در بانوان وجود دارد.

او ادامه داد: عرق کردن باعث کاهش وزن نمی‌شود، چراکه بلافاصله با مصرف آب وزن از دست رفته برمی گردد.

این مربی بدنسازی به ورزشکاران گفت: حین انجام تمرینات ورزشی هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یک بار آب مصرف کنند تا درجه حرارت بدنشان با عرق کردن کنترل شود.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.