برگزاری مسابقه طراحی هویت دیداری شهر شیراز

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: مسابقه طراحی هویت بصری شهر شیراز باید گامی در راستای بازنشانی شهری باشد که از آن به نام مادرشهر یا ایران کوچک یاد می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید عبدالرزاق موسوی در آیین رونمایی از فراخوان جشنواره طراحی هویت بصری شهر شیراز، گفت: مسابقه طراحی هویت بصری شهر شیراز باید گامی در راستایی بازنشانی شهری باشد که از آن به نام مادرشهر یا ایران کوچک یاد می‌شود.

او با بیان اینکه این مسابقه را در شهر شیراز باید در راستای مسئولیت مدیران شهری ارزیابی کرد و گفت: تمام اقدامات ما از جمله مسابقه طراحی هویت بصری شهر شیراز باید گامی در راستایی بازنشانی شهری باشد که از آن به نام مادر شهر یا ایران کوچک یاد می‌شود.

به باور موسوی، نشانه معادل هویت یک شهر است چرا که در تعریف هویت بصری و یا نشانه آن را معادل با اثر انگشت می‌دانند؛ نشانه شهر نیز باید از چنین ویژگی برخوردار باشد و مانند اثر انگشت که در عالم هیچ دو اثری مشابه یکدیگر نیستند، طراحی شود؛ یعنی نشانه‌ها در این جشنواره باید آن گونه شهر را معرفی کنند که شباهتی به نشانه دیگری در کره خاکی پیدا نکند.

او با بیان این مطلب که اینکه امروز ما منتخبان مردم، مدیران و مسئولان کلان شهر شیراز تا چه اندازه توانستیم شهر شیراز را معرفی کنیم، سوال جدی است، اظهار کرد: به اندازه کافی شیراز دارای ابعاد برجسته‌ای به لحاظ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تاریخی، مشاهیر و مفاخری که از گذشته به جا مانده، هست که مجموعه این عوامل شرایط را فراهم می‌کند تا نشانه منحصربفرد را برای طراحی مناسب در اختیار طراحان قرار دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با این حال کار طراحی برای نشان دادن هویت شهر را سخت، دقیق و حساس ارزیابی کرد و گفت: به اعتقاد من شاید مهمترین کار حرفه‌ای هنرمندان و طراحان در این میان بسیار حساس است.

به گفته موسوی، هیچ جایزه‌ای نمی‌تواند جایگزین افتخار برگزیدگی این مسابقه برای هر هنرمند باشد که هویت یک مادر شهر را طراحی کرده است.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز هم گفت: کلانشهر شیراز این قابلیت را دارد که از وجوه مختلفی تبدیل به یک برند ارزنده شود.

سولماز دهقانی با بیان اینکه از ۲ سال گذشته تاکنون جلسات و رایزنی‌های متعددی به منظور دستیابی به نشانی شایسته برای پایتخت فرهنگی ایران برگزار شده، بیان کرد: کار طراحان و عوامل اجرایی برای افرینش هویت شهرراز بسیار دشوار و حائز اهمیت است.

او با تقدیر از نگاه مثبت مجموعه مدیریت شهری و به ویژه شهردار شیراز، تصریح کرد: رایزنی‌های متعددی برای برگزاری این فراخوان انجام شده و امیدواریم ماحصل همه این تلاش‌ها به تقویت خروجی کار انجامیده و در تقویت هویت شهری نقش مثبتی داشته باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز بیان داشت: همانگونه که استفاده از نماد‌های بصری در آثار اسطوره‌ای، ملی و مذهبی کاربرد داشته است، طراحی نشان هویت بصری شیراز نیز می‌تواند زمینه تقویت هویت و فرهنگِ شهری را تقویت کند و موجب وحدت و هماهنگی در طراحی سیما و مناظر آن شود.

دهقانی، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شهرداری شیراز را به‌منظور برگزاری مسابقه طراحی نشان هویت بصری در همین راستا برشمرد و اعلام کرد: جشنواره طراحی نشان هویت بصری شیراز با داوری داوران ملی و بین‌المللی به سرانجام خواهد رسید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار