نوذر امامی عنوان کرد:

سال آینده تالار روباز شیراز افتتاح می‌شود

عضو شورای شهر شیراز از احتمال افتتاح تالار روباز در روز شیرازِ سال آینده خبر داد و گفت: برای تکمیل اجرای فاز نخست به زودی دیوار‌های بانک ملی برداشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز در یک نشست خبری مجازی با بیان اینکه آدرس غلط در اطلاعات برخی پروژه‌ها نظیر باغ موزه هنر داده شده است، گفت: با اطلاع رسانی دقیق، قطعا هیچ شهروندی مخالف احداث باغ موزه هنر نخواهد بود چرا که این طرح علاوه بر احیای باغ، دخل و تصرفی در معماری و سابقه باغ ایجاد نخواهد کرد و تنها یک نوع بازآفرینی است.

نوذر امامی به بازنگری طرح تفضیلی باغ‌های قصردشت اشاره و بیان کرد: راهبردها، سیاست‌ها و اهداف در این طرح ارزیابی مجدد شده‌اند و اکنون در کارگروه زیربنایی استانداری فارس در حال بررسی است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: تمام نقاط قوت باغ‌های گروه یک و نواقص مطرح شده است تا بتوان با یک قانون خوب باغ‌ها را حفظ و نگهداری کرد و هم توسعه داد.

امامی در بخش دیگری با بیان اینکه کمیسیون معماری و شهرسازی از کمیسیون‌های مهم و حساس است که بیشترین ارتباط با شهروندان شیرازی دارد، گفت: این کمیسیون شکل و شمایل و خط آسمان شهر را به تصویر می‌کشد.

او در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر تصمیم شورای شیراز مبنی احیاء و بازسازی محور زندیه، گفت: در تمام شهر‌های بزرگ و کوچک در دنیا یک میدانی برای ارتباط مردم با هم پیش‌بینی شده که در شیراز هم از زمان گذشته تاکنون میادین زیادی برای این کار وجوز داشته است که با افزایش جمعیت و رشد شهر نشینی این میادین دیگر جایگاه خود را از دست داده‌اند.

عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: از آغاز شورای پنجم در شیراز تلاش کردیم میدانی که نماد شخصیت و هویت تاریخی شیراز باشد را بنیان گذاری کنیم که میدان زندیه با داشتن بازار وکیل، ارگ کریمخان، ساختمان بانک ملی، ساختمان مخابرات، مجموعه نارنجستان و ... دارای همه ملاک‌های مورد نظر بود که با احیای آن می‌توانستیم یک مجموعه آثار تاریخی در این را به تصویر بکشیم.

امامی تصریح کرد: این میدان ۱۳.۵ هکتار وسعت دارد که احیای ۷.۵ کیلومتر آن مصوب و وارد فاز اجرایی شده است.

او از احتمال افتتاح تالار روباز این طرح در روز شیراز سال آینده خبر داد و گفت: برای تکمیل اجرای فاز نخست به زودی دیوار‌های بانک ملی برداشته می‌شود. ساختمان مخابرات و زمین‌های اطراف هم در حال تملک است و تا نیمه دوم اردیبهشت اجرای قسمت‌های مقدماتی انجام خواهد شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز اضافه کرد: از آنجا که حساسیت‌های زیادی روی طرح وجود دارد و همه فرهنگوران و معماران در این طرح چالش‌هایی مطرح کرده‌اند، تلاش خواهیم کرد تا معماری اصیل شیرازی، اسلامی و تاریخی در این میدان برای اثبات هویت تاریخی این شهر به تصویر بکشیم.

امامی همچنین به پروژه بام سبز شیراز اشاره و در این خصوص هم بیان کرد: مجوز این طرح گرفته شده، اما چون انتقاداتی همچون وجود پساب، آب‌های خاکستری و فاضلاب مطرح شده مجددا در کمیسیون معماری و شهرسازی در دست بررسی است.

او همچنین به مصوبه بام انرژی اشاره و با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز اجرای این پروژه هم پیش‌بینی شده، گفت: در این طرح علاوه بر استفاده شهروندان از انرژی سالم، اشتغالزایی و سرمایه گذاری هم انجام خواهد شد.

عضو شورای شهر شیراز به چالش حرائم شیراز هم اشاره و با بیان اینکه این کلانشهر ۱۰۵ هزار هکتار وسعت دارد که ٢٠ هزار هکتار آن محدوده و بیش از ٨٥ هزار هکتار آن بحث حریم است، افزود: متاسفانه اتفاقات خوبی در رابطه با حریم شهر طی این سال‌ها نداشته‌ایم و شاهت افزایش بیش از ٤٠ درصد رشد جمعیت و ٣٠٠ درصدی ساخت و ساز‌ها در حریم شیراز بوده‌ایم.

امامی افزود: از قبل برنامه‌ای برای افراد ساکن در حریم نداشته‌ایم و طبیعی‌ست که امروز حریم شهر به معضل و تهدید تبدیل شود. محاسبات شهرداری شیراز، درآمد و هزینه است و از آنجا که شهرداری یک موسسه عمومی مردمی است که بودجه دولتی هم ندارد، به ناچار باید برای تامین هزینه‌هایی در این باره هم فکر کند.

او با بیان اینکه الحاق روستا‌هایی مانند انجیره به شیراز چیزی جز هزینه چیزی برای این شهر نداشته است، گفت: الحالق روستا‌ها به شهر یک موضوع حاشیه‌ای است و تنها به شهرداری برنمی‌گردد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز تاکید کرد که باید شرایطی فراهم و زمینه زندگی بهتر در روستا‌های الحاقی به شیراز ایجاد شود.

امامی ادامه داد: کنترل ٨٥ هزار هکتار حریم برای شهرداری با مشکلات زیادی همراه است و لذا امروز امر پیشگیری در حرائم جواب می‌دهد.

او افزود: در حریم شیراز سکونتگاه‌های غیرمجاز زیادی داریم، اما در عین حال توانایی تخریب تعداد قابل توجه از آن‌ها که حکم تخریب هم دارند، نداریم. در بحث تاریخی شیراز تاکید داریم که نمای ساختمان بر اساس هویت تاریخی بازسازی شوند.

عضو شورای شهر شیراز به طرح کمربند سبز که موضوع سئوال یکی از خبرنگاران بود هم اشاره و عنوان کرد: کمربندی شیراز یکی از پرخطرترین محوری است که در ایران وجود دارد. مشکلات این کمربندی در حال بررسی است که سریعتر به شهرداری واگذار شود البته وزارت راه و شهرسازی هم باید یک فکری کند که این مسیر، کمربندی محسوب نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار