تامین کالا‌های اساسی زیر سایه تحریم و کرونا

یکی از اثرات مهم تحریم‌های ظالمانه را می‌توان تغییر جریان عادی تامین و توزیع کالا‌های اساسی مورد نیاز دانست که منجر به نوسان قیمت و گرانی آن‌ها شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امسال به دلایل مختلف قیمت کالا‌هایی از قبیل گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، شکر، روغن و سایر کالا‌های ضروری مردم در نوسان بوده که ریشه اصلی آن را می‌توان در موانع بوجود آمده حاصل از تحریم‌ها و برخی نابسامانی‌ها یافت.

هرچند کشور و خراسان رضوی در بسیاری از نیاز‌های ضروری مردم قادر به تامین ۱۰۰ درصدی آنهاست، اما نباید تاثیر تحریم را بر کالا‌هایی مانند نهاده‌های دامی که اثر مستقیم بر قیمت تمام شده تولید مواد پروتئینی دارند، نادیده گرفت.

با توجه به در نظر گرفتن ارز دولتی برای واردات کالا‌های اساسی به نظر می‌رسید تامین آن‌ها چندان با مشکل مواجه نشود، اما در ادامه تشدید تحریم‌ها تامین ارز دولتی برخی کالا‌ها دچار مشکل شد و اثر خود را بر قیمت کالا‌ها در بازار کشور گذاشت که خراسان رضوی از آن بی نصیب نماند.

خراسان رضوی امسال در چندین مقطع دچار کمبود نهاده دامی و روغن شد که دلایل مختلفی از جمله تحریم در کمبود آن اثرگذار بود.

علاوه بر آن عرضه خارج از شبکه نهاده دامی و آرد، تصمیمات هیجانی تولیدکنندگان در خصوص عرضه محصول، عدم ساماندهی شبکه توزیع، محدودیت اختیارات استان‌ها برای توزیع کالا و بسیاری دلایل دیگر خراسان رضوی را در تامین کالا‌های اساسی دچار مشکل کرد.

علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این باره گفت: کارگروه تنظیم بازار  خراسان رضوی دو رویکرد اصلی را مدنظر قرار داده که شامل عرضه به موقع و مناسب کالا‌ها در بازار و نگه داشتن قیمت کالا‌ها در حد میانگین قیمت کشوری است.

او افزود: یکی از موضوعاتی که به صورت مستمر در ستاد تنظیم بازار  خراسان رضوی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، اطمینان از وجود ذخایر کالا‌های اساسی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ۱۰ قلم از کالا‌ها شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، برنج، تخم مرغ، نهاده‌های دامی "کنجاله سویا، ذرت، جو و گندم" ، روغن و شکر جزو کالا‌های اساسی به شمار می‌روند که باید بخشی از آن اضافه بر میزانی که در شبکه در حال عرضه است، به عنوان ذخایر مطمئن در  خراسان رضوی ذخیره سازی شود.

رسولیان بیان کرد: هم اکنون در تامین گندم، آرد و شکر هیچ مشکلی در بازار خراسان رضوی وجود ندارد، مقداری با کمبود روغن در سطح شبکه مواجه هستیم که در این زمینه مکاتبات لازم انجام گرفته است.


واگذاری اختیار تامین شکر به واحد‌های تولیدی خراسان رضوی 


علی غفوری مقدم معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در باره تامین شکر در خراسان رضوی گفت: براساس مصوبات جدید ستاد تنظیم بازار کشور، قیمت هر کیلوگرم شکر در کارخانه ۶۶ هزار و ۵۰۰ ریال تعیین و مسوولیت تامین شکر طرح تنظیم بازار استان به کارخانه‌های قند واگذار شده است.

او افزود: هم اکنون مشکلاتی در تامین شکر بخش صنفی  خراسان رضوی بوجود آمده است که باید نیاز آن‌ها توسط واحد‌های تولیدی داخل و خارج  خراسان رضوی تامین شود.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  ادامه داد: به منظور تامین نیاز شکر بخش خانوار ، سهمیه جدیدی توسط ستاد تنظیم بازار کشور به خراسان رضوی اختصاص یافته که در حال پیگیری برای جذب و بسته بندی آن هستیم.

حمیدرضا نوری مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی هم در این باره گفت: با توجه به قرارداد کارخانه‌های قند خراسان رضوی برای خرید چغندرقند از کشاورزان، تاکنون ۸۰۵ هزار و چهار تن چغندر قند خریداری و از آن‌ها ۱۱۳ هزار و ۶۴ تن شکر استحصال و در بازار فروخته شده است.

او افزود: موجودی شکر باقیمانده در کارخانه‌های  خراسان رضوی حدود ۱۶ هزار و ۸۲۷ تن است که با توجه به میزان استحصال چغندرقند باقیمانده در کارخانجات، این میزان به حدود ۲۱ هزار و ۸۰۰ تن خواهد رسید.
 


تامین ۶۰ درصد نیاز خراسان رضوی به نهاده‌های دامی

 

بخش عمده‌ای از نیاز کشور به نهاده‌های دامی از محل واردات تامین می‌شود که تحریم‌ها در تامین آن اثرگذار بوده و روال عادی این فرآیند را مختل کرده است که می‌توان اثر مستقیم آن را در قیمت مرغ و تخرم مرغ مشاهده نمود.

محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این باره گفت: از ابتدای امسال تا نیمه نخست آذر ماه بیش از ۵۲۷ هزار تن نهاده دامی میان دامداران و طیورداران  خراسان رضوی توزیع شده است که معادل ۶۰ درصد سهمیه  خراسان رضوی بوده است.

او  نیاز خراسان رضوی به نهاده‌های مختلف را در طول سال شامل ۸۴۷ هزار تن ذرت، ۸۳۵ هزار تن جو، ۳۴۱ هزار تن کنجاله سویا و ۲۵۷ هزار تن سبوس اعلام کرد و افزود: این نهاده‌ها از محل واردات تأمین شده و از طریق سامانه بازارگاه در اختیار مرغداران و دامداران قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: نهاده به عنوان گلوگاه تولید محسوب می‌شود و باید در تامین آن و رفع مشکلات مربوط به آن اقدام شود که به دلیل برخی مشکلات تامین نهاده در  خراسان رضوی با مشکل مواجه شد و به ناچار از نهاده دخیره استفاده گردید و در پی کاهش نهاده، جوجه‌ریزی در خراسان رضوی کاهش یافت.

اورانی بیان کرد: ظرفیت تامین نهاده در بخش خصوصی، دولتی و کارخانجات خوراک دام در خراسان رضوی وجود دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی اقدام به ذخیره‌سازی نمود تا مانع از کمبود احتمالی شود.

مرغ و تخم مرغ

به گفته مسئولان اقتصادی خراسان رضوی کمبود نهاده دامی یا عرضه خارج از شبکه آن تاثیر مستقیم بر قیمت مرغ و تخم مرغ یا میزان عرضه آن در بازار داشته است که با دادن نهاده دامی دولتی و واگذاری مسوولیت تامین و توزیع این ماده غذایی به آن‌ها می‌توان نتایج موثری کسب کرد.


بیشتر بخوانید 


علی غفوری مقدم دبیر کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی در این باره به گفت: وضعیت تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در  خراسان رضوی به ثبات رسیده و طبق آمار آخرین جوجه ریزی در خراسان رضوی ، قیمت گوشت مرغ گرم برابر با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور است.

او افزود: میزان تولید تخم مرغ بیش از نیاز خراسان رضوی است که برای کنترل قیمت آن برخی از زنجیره‌های تولید، این ماده غذایی را با قیمت مصوب در دست توزیع دارند.

اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم اکنون هیچ‌گونه مشکلی از نظر تامین و تولید گوشت مرغ در خراسان رضوی  وجود ندارد.

او افزود: کاهش جوجه‌ریزی در مهر ماه موجب کمبود مرغ در استان‌های دیگر کشور از جمله تهران و افزایش قیمت آن در پایتخت موجب ترغیب تولیدکنندگان به ارسال مرغ تولیدی خراسان رضوی به تهران شد که این امر قیمت مرغ در خراسان رضوی را  افزایش داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه روزانه ۳۵۰ تن تخم مرغ در  خراسان رضوی تولید می‌شود که ۲۰۰ تن آن مصرف داخلی است، ادامه داد: ۱۵۰ تن از این میزان به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

اورانی بیان کرد: خراسان رضوی مشکلی در زمینه تامین و تولید تخم مرغ ندارد و به هیچ وجه دچار کسری در این بخش نیستیم و طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، دان و نهاده مورد نیاز مرغداران به صورت ۱۰۰ درصد از ابتدای آذر ماه تامین می‌شود.

او تصریح کرد: به این ترتیب عرضه تخم مرغ تولیدی در این بخش باید به نرخ مصوب انجام شود و خارج از این نرخ تخلف محسوب می‌شود، زیرا دولت نهاده را به قیمت یارانه‌ای و حمایتی به مرغداران عرضه می‌کند.

سعادت علی نیا مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی هم در این باره گفت: از ابتدای امسال چهار هزار و ۳۱۹ تن سهمیه گوشت منجمد مرغ در خراسان رضوی بوده که ۵۸۴ تن از کل سهمیه استان هنوز جذب نشده است.

او افزود: موجودی گوشت منجمد مرغ در خراسان رضوی ۴۰۰ تن است که بیش از این مقدار به آن افزوده خواهد شد.

مدتی است که بازار خراسان رضوی با کمبود روغن دست و پنجه نرم می‌کند و مسئولان استانی در تلاش برای تامین آن از بخش‌های مختلف هستند.

رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی در خصوص تامین روغن مورد نیاز خرایان رضوی گفت: کارخانه‌های استان‌های دیگر سهمیه روغن خوراکی این استان را به موقع تحویل نمی‌دهند و از مراجع قضایی پیگیر این موضوع خواهیم بود.

او افزود: از ستاد تنظیم بازار کشور خواسته شده است که اختیار تولید و تامین روغن مورد نیاز خراسان رضوی را به واحد‌های تولیدی آن واگذار کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: واحد‌های تولیدی خراسان رضوی ظرفیت تصفیه روغن و روغن کشی دانه‌ها را دارد و اگر دانه‌های روغنی در اختیار خراسان رضوی قرار گیرد، واحد‌ها پس از روغن کشی و تصفیه آن می‌توانند کنجاله را به عنوان نهاده دامی در اختیار دامداران قرار دهند و روغن نباتی را نیز در استان توزیع کنند.

رسولیان بیان کرد: مکاتبات بسیار با مسوولان ستاد تنظیم بازار کشور انجام شده تا سهمیه جدیدی از روغن نباتی به خراسان رضوی  اختصاص دهند و از دادن روغن خام سهمیه خراسان رضوی به کارخانه‌های سایر استان‌ها خودداری کنند.

او با اشاره به استفاده از ظرفیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اتاق تعاون در سطح ملی برای اختصاص سهمیه روغن به خراسان رضوی تصریح کرد: با عنایت استاندار و موافقت رئیس اتاق تعاون ایران ۵۰۰ تن روغن خوراکی به خراسان رضوی اختصاص یافته که در حال توزیع در تعاونی‌های مصرف کارگری و کارمندی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی  تاکید کرد: ستاد تنظیم بازار کشور سهمیه جدیدی از روغن خوراکی بخش مصرف خانوار به میزان دو هزار و ۴۰۰ تن برای خراسان رضوی اعلام کرده است که در روز‌های آینده تخصیص خواهد یافت.

رسولیان اظهار کرد: هزار تن از سهمیه روغن بخش صنف خراسان رضوی باقیمانده است که در هفته آینده وارد خراسان رضوی شده و بین صنوف توزیع می‌شود.

گوشت قرمز

خراسان رضوی وضعیت بسیار مناسبی در تولید گوشت قرمز دارد، اما قیمت این کالا در پی مشکلات عدیده در بازار دچار نوسان بوده است، آنچنانکه مسئولان اقتصادی خراسان رضوی در پی تهیه طرحی برای ساماندهی وضعیت زنجیره تولید تا عرضه گوشت در خراسان رضو ی برآمده‌اند.

او افزود: خراسان رضوی با تولید ۸۳ هزار و ۲۸۰ تُن گوشت قرمز رتبه نخست تولید این محصول را در کشور دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی وضعیت تولید گوشت قرمز در خراسان رضوی را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: با توجه به افزایش تولید گوشت قرمز در  خراسان رضوی باید برای کاهش هزینه کشتار دام تا توزیع گوشت در زنجیره تولید چاره اندیشی شود.

رسولیان بیان کرد: نباید بین سه بخش دام، کشتارگاه و عرضه گوشت در بازار فاصله قیمتی زیادی باشد و وجود فاصله زیاد در یک زنجیره تولید تا عرضه نشان می‌دهد فرآیند قیمت گذاری و توزیع آن کالا مناسب نبوده و دچار مشکل است.

آرد و قیمت‌های چندگانه

وجود قیمت‌های متفاوت برای آرد اعم از یارانه‌ای، نیمه یارانه‌ای و آزاد منجر به فساد شده و با وجود ذخیره مناسب از این کالا در بازار خراسان رضوی، خروج بیش از حد آرد از شبکه توزیع، نانوایی‌ها و برخی کارخانه‌ها را در تامین آن دچار مشکل کرده است.

حمید رضا نوری  مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی به حجم مناسب و مطلوب ذخیره آرد در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: در تامین ذخایر آرد هیچگونه مشکلی نداریم.
 
او افزود: با توجه به اینکه خراسان رضوی معین تامین آرد هشت استان دیگر کشور می‌باشد، بنابراین در این بخش هم تامین و ذخیره کامل مهیا شده است.
 


افزایش نظارت‌ها بر توزیع کالا‌های اساسی

 

مسئولان اقتصادی خراسان رضوی برای جلوگیری از بروز تخلفات مرتبط با کالا‌های اساسی در خراسان رضوی نظارت‌ها را در قالب طرح‌های مختلف افزایش داده‌اند تا بتوان این بخش را تحت کنترل بیشتری درآورد.

محمدرضا مس فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره گفت: پیرو دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و تاکید استاندار خراسان رضوی، طرح افزایش نظارت و بازرسی بازار با تمرکز بر عرضه کالا‌های اساسی در قالب ایجاد ۱۱ پایگاه دریافت گزارش‌ها و شکایات تخلفات اقتصادی در نقاط مختلف مشهد از هشتم آذر ماه آغاز شده است.

او افزود: در این طرح ۱۱ پایگاه با همکاری شهرداری در مناطق مختلف شهر ایجاد شده و محور نظارت را بر روند توزیع کالا‌های اساسی مانند آرد، نان، گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ قرار داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در این طرح که با مدیریت استانداری خراسان رضوی و همکاری بازرسان اتاق اصناف مشهد و تعزیرات حکومتی و بهره گیری از ظرفیت نیرو‌های مردمی و بسیج اصناف خراسان رضوی اجرا می‌شود نظارت و بازرسی به صورت دریافت شکایات از تخلفات اقتصادی در محل پایگاه و انجام گشت‌های مشترک بازرسی در سطح شهر است.
 
منبع: ایرنا 
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.