رونمایی از برنج هسته‌ای شهریار

برنج هسته‌ای شهریار همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری رونمایی شد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اسد الله تیموری رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در مراسمی که امروز به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی و رونمایی از برنج هسته ای شهریار در دانشگاه ساری برگزار شد با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال برای تولید برنج هسته ای زمان صرف شده است، اظهار کرد: لازم می‌دانم از زحمات مداوم و مستمر دکتر نعمت زاده و همه همکاران وی در پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان تقدیر و تشکر به عمل بیاورم.

او تصریح کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری قدمتی حدود ۴۹ ساله داشته و دستاورد‌های کلانی دارد، همچنین بیش از ۳۵ هزار نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند که در تامین نیروی انسانی مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های وابسته به کشاورزی نقش اساسی داشته است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بیان کرد: نگاه ما این است که از حمایت‌های وزارت علوم برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی دانشگاه استفاده کنیم، همچنین برنامه‌ریزی برای دست‌یابی به نقش اساسی دانشگاه در حوزه بین‌المللی را در دستور کار خود داریم.

تلاش برای خودکفایی در برنج از سال ۱۳۶۴ 

نعمت زاده رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان و مسئول پروژه برنج هسته ای نیز در این آیین گفت: باید از داشته‌های علمی داخل کشور به نحو مطلوب استفاده کنیم.

او تصریح کرد: اگر بخش‌های مختلف اقتصادی و سیاست گذاران برای خودکفایی برنج دست به دست هم بدهند، نه تنها این رقم بلکه در سایر ارقام تولید شده نیز می‌تواند زمینه خودکفایی برنج را داشته باشیم.

نعمت زاده افزود: این برنج با پرتو دهی اشعه گاما از چشمه کیالیت ۶۰ بار در ۲۰۰ گری روی رقم پر محصول با هدف دستیابی به لاین برتر موتانت زودرس، پاکوتاه و همچنین عملکرد بالا و کیفیت مطلوب است همچنین بیش از هشت تن در هر هکتار عملکرد داشته و زودرس بودن، رسیدگی همزمان با طارم هاشمی از نشا کاری تا برداشت (حدود ۹۰ روز) از ویژگی‌های این برنج است.

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان گفت؛ این رقم برنج به پاس تلاش‌های شهید شهریاری در صنعت هسته‌ای کشور به برنج شهریار نامگذاری شده است.

او افزود: از سال ۱۳۶۴ برای خودکفایی در برنج گام برداشتیم و اگر این تحقیقات و محصولات مورد حمایت مسئولین قرار گیرد از واردات بی نیاز می‌شویم.

نعمت زاده در ادامه گفت: تولید رقم‌های جدید از برنج در دستور کار است که از نظر عملکرد و کیفیت بهتر از شهریار و روشن است.

او با اعلام اینکه در حال حاضر نباید شاهد واردت برنج باشیم، افزود: ظرفیت مناسب برای تولید برنج در کشور وجود دارد و باید از این قابلیت‌ها بصورت مناسب استفاده شود.

نعمت زاده با بیان اینکه برنج شهریار در استان گلستان و مازندران کشت شده است و بر اساس برنامه در سال ۱۴۰۰ قرار است در بین ۱۰۰ کشاورز دو استان توزیع می‌شود و این رقم برای تجاری سازی آماده است، افزود: این رقم در جشنواره وزارت کشاورزی رونمایی شده است و گواهی ثبت رقم آن هم صادر شده است.

کیوان مرادیان رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در این آیین با اعلام اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی کشور بحث ورود ارز است و به تبع آن نمی‌توانیم نسبت به تامین نیازمندی‌ها اقدام کنیم، گفت: با توسعه فعالیت‌های هسته‌ای به ویژه در حوزه کشاورزی می‌توانیم نیازمندی‌های کشور را تامین کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۵ دی ۱۳۹۹
اينجوري كه يه جور برنج هم ممكنه عمل بياد كه نسل برنج رو رو كره زمين بكنه
آخرین اخبار